Har haft en 5D MII. Fick den stulen och stod som åsnan mellan 2 hötappar. 5D MIII eller D800? Läste på och läste på. Besökte fotoaffär och höll bägge i handen och jämförde. Tyckte 5D MIII var tystare och att den hade en ljusstarkare sökare. Tyckte D800 fungerade bättre i min hand, främst pga av Canons ratt på baksidan som känns avig för mig som inte använder batterigrepp. Valde D800 med andan i halsen. Att byta kamera är pest och att byta system är pestpest. Har varit jättejobbigt.
Efter ett drygt halvår tycker jag så här:
Gluggar: 85 mm 1.8 är bättre hos Canon. 24-70 är bättre hos Canon. 70-200 kan kvitta.
Kamera. Har fortfarande inte lärt mig Nikons inställningar så som jag kunde Canons, så jag säger inget om det. Saknar dock Canons 3 förinställda sparade lägen väldigt mycket. Som porträttkamera slår D800 MII med hästlängder, en fantastisk kamera i detta sammanhang. Färgerna är olika, föredrar Nikon men det kan man justera. Har skärpeproblem med min Nikon, tror det beror på den högre pixeltätheten. Behöver 1/250-del där min Canon behövde 125-del för att känna mig trygg vad gäller skakningsoskärpa. Betyder rätt mycket då jag även anser att Canon är bättre vad gäller brus vid höga ISO. Vid naturfoto väljer jag Canon. Tycker att mina Nikonbilder får en lite pixlig känsla vid naturfotografering. Kan tänkas bero på att bilderna kräver en annan teknik vid bildbehandlingen (?), något jag noterat vid bildbehandling av porträtt. Vet inte.
Sammanfattningsvis anser jag att Canon MII/MIII är en mer allsidig kamera och absolut tillräckligt bra för allt. Nikon är klart bättre på porträtt och i vissa fall imponeras jag enormt över de möjligheter till delförstoringar den högre upplösningen erbjuder.