Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D800 vs. 5D MK III

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man tittar på prestanda och bildkvalitet,. Visst sen kan man välja en sämre och dyrare kamera om man tycker den är "skönare". :) Men 5D slår inte D800 på fingrarna på någon signifikant punkt. MEn D800 slår 5D på fingrarna på en hel del viktiga punkter.

Men självklart ska man välja den tycker passar bäst för sina egna behov. Jag ser dock ingen mening med att betala 5000 kr mer för något med lite sämre prestanda, 25 % mer.

Jag tycker du har en hyfsat arrogant attityd, dessutom är det du säger inte är korrekt och då är ditt inlägg inte till gagn för TS.

TS kommer vara jättenöjd oavsett vilken han väljer.

Men 5D slår inte D800 på fingrarna på någon signifikant punkt.

D800 kan kamma sig vad det gäller AF jämfört med 5D3. D800 har ingen chans mot Canon där.

När du säger att D800 inte är ett dugg bättre än6d så börjar det bli nästan larvigt. Jag har hajat att du gillar Canon bättre, och det är okej. Men 6D är ett snäpp ned från 5D 3 och två snäpp ned från D800. Funktioner som kontinuerlig tyst frammatning och spot-af använder jag frekvent och saknade därmed på D800.

Det är inte heller svårare att ställa in en Nikon än Canon, det handlar bara om vilket system man är van vid, så vet inte vad du pratar om. Och att du har en kassa dator är ju knappast D800 sämre.

Sanningen är att när NIkon släppte D800 och till ett sådan pris så var det en rejäl snyting till Canon som var helt oförberedda på det. Men jag är övertygad om att Canon kommer med en än mer högupplöst kamera inom ganska snart för att jämställa spelfältet igen.

Canon och Nikon har inte motsvarande kameror. Själv värdesätter jag ISO-egenskaperna hos 5D3. För mig är dom mindre pixlarna hos D800 en nackdel då bruset blivit mer påtagligt. Framförallt är det skärpan som tar stryk när ISOn ökas. På 5D3 är det inte lika påtagligt, skärpan håller även när ISOn ökas. Det ät tydligt när jag kollar mitt bildbibliotek. Med 5D3 är 19% av bilderna tagna över 1600 iso medan ingen över 1600 med D800.

Håller med om att vanan är en klar faktor. Själv har jag kört Canon sedan 1997 och Nikon har brutit dessa år under totalt 3 år. Trivs bättre med Canon idag. Samtidigt var jag mycket nöjd med D300.

Om man måste köpa en ny dator försvinner prisfördelen hos Nikon men det tycker jag inte hör hit! Anser knappast att det är löjligt om man anser att ens 6D ger bättre resultat. Anledningen har diskuterat flera gånger i denna tråd.

Nikon har helt klart ett bra pris men det är samtidigt en mer nischad kamera, hög upplösning och dynamik är fördelarna, Canons fördelar är fler om man sammanfattar tråden...

Nikon har helt klart ett bra pris men det är samtidigt en mer nischad kamera, hög upplösning och dynamik är fördelarna, Canons fördelar är fler om man sammanfattar tråden...

Haha! Sammanfattar dina åsikter snarare:)

Till TS. Det här kommer aldrig ta slut. Vad du än gör. När du valt en kamera kolla aldrig bakåt. Är det såhär svårt att välja kommer du i så fall alltid tycka gräset är grönare på andra sidan.

D800 har pyttelite bättre bildkvalité på låga iso. 5D Mark III är en mycket skönare kamera som är rappare, af bättre, snabbare bps, vitbalansen lite bättre. Båda är jävligt bra på sitt sätt. Det blir inte fel vilken du än väljer. Personligen gillar jag 5D:n mer, känns mer som en kvalitetskamera, mer robust och bättre grepp. Och för att göra dig mer förvirrad, Oves förslag om A7 är absolut inte dumt.

AF och vitbalans bättre, beskriv gärna hur den ena kan vara bättre än den andra och i vilka sammanhang. Vad du nu säger låter väldigt ovetenskapligt och mycket subjektivt.

Canon och Nikon har inte motsvarande kameror. Själv värdesätter jag ISO-egenskaperna hos 5D3. För mig är dom mindre pixlarna hos D800 en nackdel då bruset blivit mer påtagligt. Framförallt är det skärpan som tar stryk när ISOn ökas. På 5D3 är det inte lika påtagligt, skärpan håller även när ISOn ökas. Det ät tydligt när jag kollar mitt bildbibliotek. Med 5D3 är 19% av bilderna tagna över 1600 iso medan ingen över 1600 med D800.

Håller med om att vanan är en klar faktor. Själv har jag kört Canon sedan 1997 och Nikon har brutit dessa år under totalt 3 år. Trivs bättre med Canon idag. Samtidigt var jag mycket nöjd med D300.

Om man måste köpa en ny dator försvinner prisfördelen hos Nikon men det tycker jag inte hör hit! Anser knappast att det är löjligt om man anser att ens 6D ger bättre resultat. Anledningen har diskuterat flera gånger i denna tråd.

Det finns en sida som heter dpreview och där kunniga personer skriver och flera är från Sverige , en kallar sig "Svensken" , the suede. http://www.dpreview.com/members/4751034010/overview en annan Grevture. Svensken tillsammans med Bobn2 och många flera har förklarat att om resultatet ses i samma storlek så har inte Canon bättre högre isoegenskaper än Nikon, men Nikon har fördelen av att ha ha sensorer med högre upplösning , det vill säga ge ett bättre resultat innan ljusnivån sjunker så mycket att resultats utjämnas mot de som har mindre upplösning , dessutom har Nikon bättre återgivning från det svartaste till det ljusaste i ett motiv som har hög kontrast och även i det som kallad färg djup på lägsta iso.

AF och vitbalans bättre, beskriv gärna hur den ena kan vara bättre än den andra och i vilka sammanhang. Vad du nu säger låter väldigt ovetenskapligt och mycket subjektivt.

Enklast att prova själv. Tyckte alltid att min D800 drog en smula mot blått, eller grönt oberoende ljuskälla. Af i Mark III är så träffsäker och snabb, och det tar tid att lära sig alla funktioner. Enklast attprova båda kanske. Och göra en bedömning själv. Objektiv, ljus och motiv spelar in så klart, rent generellt så känns af-systemet i Mark III som en smula mer påkostad. Tycker jag.

Enklast att prova själv. Tyckte alltid att min D800 drog en smula mot blått, eller grönt oberoende ljuskälla. Af i Mark III är så träffsäker och snabb, och det tar tid att lära sig alla funktioner. Enklast attprova båda kanske. Och göra en bedömning själv. Objektiv, ljus och motiv spelar in så klart, rent generellt så känns af-systemet i Mark III som en smula mer påkostad. Tycker jag.

Hur menar du? Vitbalansen kan ställas in i alla kameror jag har provat.
När det gäller AF träffsäkerhet så har jag inte hittat en enda test ute på nätet som verkar vederhäftig eller kontrollerbar.

D800 kan fokusera ner till f8 har den firmware uppdateringen kommit till 5d än? Fokuserar i ganska lågt ljus dpreview.com kanske har siffrorna. Men jag blir ofta förvånad hur mörkt PDAF fixar.

En liten anekdot. En med 5D II med 200/1.8 och 5D III 400/2.8 frågar om jag hade problem att fokusera på flygande Lunnefåglar på Runde. Nja... Inte direkt. Jag hade 70-200/2.8 och 1.4 TC.

Så det går nog att använda en Nikon D800 eller D4 med autofokus. Ni får det att låta som att det skulle vara hur uselt som helst :)

Bättre AWB, och till Torbjörn, vem har sagt att D800 har usel AF? Bara för att en modell kan ha bättre egenskaper än den andra så är ju den inte "mindre bra på det området" inte usel per automatik.

Det har upprepats som en sanning att det skulle vara stor skillnad men jag har inte sett något slags test som visar detta.

Det vi kan läsa här på fotosidan så verkar båda funka bra. http://www.fotosidan.se/cldoc/test-canon-eos-5d-mark-iii.htm

D800 har samma 3d autofokus som D4(använder färginfo från exponeringsmätaren). Canon 1D har det också men inte 5D III.

Den kan ju fortfarande prestera bättre men jag håller det för oklart.

Man behöver inte nödvändigtvis alltid använda stativ på låga ISO, så skillnaden finns där också när man fotograferar handhållet ;)

OK, idag (eller snarare igår) skymtade solen fram några minuter, men annars är den här årstiden typiskt stativårstid på låga ISO.

Men visst var det ju så att jag syftade på att det är på låga ISO som D800 är överlägsen EOS 5DIII när det gäller dynamik, och inte på höga ISO. Det glöms ibland bort.

OK, idag (eller snarare igår) skymtade solen fram några minuter, men annars är den här årstiden typiskt stativårstid på låga ISO.

Men visst var det ju så att jag syftade på att det är på låga ISO som D800 är överlägsen EOS 5DIII när det gäller dynamik, och inte på höga ISO. Det glöms ibland bort.

D800 har stora fördelar mot 5d3 om man börjar dra i spakarna i bildbearbetningen vid låga ISO. 5d3 har marginella fördelar vid ISO3200+.
Fotar man vid höga ISO spelar valet mellan d800 och 5d3 liten roll. Fotar man vid låga ISO och vill ha stora möjligheter vid bildbearbetningen så är valet lätt till D800 fördel.
Kör man JPG direkt i kameran är både d800 och 5d3 högst sannolikt inte det rätta valet.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar