Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D800 vs. 5D MK III

Produkter
(logga in för att koppla)
Gillar inte heller greppet på D800 men med ett batterigrepp är den helt suverän, specielt med större objektiv.

Servicen är outstading vad gäller garanti ärenden.

Gillar inte heller greppet på D800 men med ett batterigrepp är den helt suverän, specielt med större objektiv.

Servicen är outstading vad gäller garanti ärenden.

Jag kör batterigrepp på alla mina kameror, inklusive D800. Så det är en icke-fråga för min del. Möjligtvis tar jag bort greppet när jag kör på stativ ibland, annars är det alltid på.

Jag kör batterigrepp på alla mina kameror, inklusive D800. Så det är en icke-fråga för min del. Möjligtvis tar jag bort greppet när jag kör på stativ ibland, annars är det alltid på.

hade du köpt 5d mark 3 så hade du fått grepp med på köpet o inte behövt köpa dyra tillbehör ;-)

för mig så har jag alltid sett batterigrepp ungefär lika nödvändigt som ett kjolpaket o en vinge på en volvo 740.
Behöver man bättre batteritid eller snabbare kamera så köper man D4. Oftast dom som kör batterigrepp har jag fått för mig är att dom vill ha en (fetare,ballare) kamera för varför slänger man annars på det på en canon 450D? Jag vill ha en mindre smidigare kamera därför sålde jag bort D3x o kör semi husen.

men det finns en vits med batterigrepp på D800 för att greppet utan är uselt men för mig är det ett icke problem eftersom jag kör på stativ till 90% med en RRS släde.

hade du köpt 5d mark 3 så hade du fått grepp med på köpet o inte behövt köpa dyra tillbehör ;-)

för mig så har jag alltid sett batterigrepp ungefär lika nödvändigt som ett kjolpaket o en vinge på en volvo 740.
Behöver man bättre batteritid eller snabbare kamera så köper man D4. Oftast dom som kör batterigrepp har jag fått för mig är att dom vill ha en (fetare,ballare) kamera för varför slänger man annars på det på en canon 450D? Jag vill ha en mindre smidigare kamera därför sålde jag bort D3x o kör semi husen.

men det finns en vits med batterigrepp på D800 för att greppet utan är uselt men för mig är det ett icke problem eftersom jag kör på stativ till 90% med en RRS släde.

Nej du får inget batterigrepp på köpet till 5D.

Det har inget med utseende att göra. Dels får du ett extra batteri så du slipper byta, du får bättre grepp, du får snabbare bildtagning, du får även möjlighet att använda AAA batterier vilket kan vara riktigt bra om man te x är ute till fjälls och inte har ström, men du får även avtryckare och ratt när du tar vertikala bilder. OCh så får du bra mycket bättre balans med stora objektiv. Du blir snabbar och flexiblare. Man får alltså en hel del.

Men det är klart, sitter din kamera limmat på ett stativ hela tiden så förstår jag att du inte ser fördelen. Själv kör jag bara stativ vid långa slutartider. Behöver jag inte släpa med ett stativ så gör jag inte det.

Jag håller med om att behöver du snabbare serietaging så köper man D4.

Senast ändrad:
du häller verkligen på rikligt med tändvätska nu ;-)
det finns real fan boys i denna tråd o det lustiga är att kamerorna har funnits ute länge nu det borde komma uppföljare detta år till åtminstone D800 o tjafset om vilken kamera som är bäst har avhandlats för ett par år sedan på fs.

Allt för att göra det lättare för mig att välja, aldrig haft så här svårt att välja nånting i teknikväg.

Va? Du skrev ju att det var ett skäl till att köpa batterigrepp?

Nej, jag skrev att det var en av de sakerna du får med ett grepp, förmodligen den minst väsentliga, skillnaden är bara 1 bild. Är du i behov av snabba bilder så är det D4 som gäller med 11 bilder per sekund, men du får du bara 16 megapixlar också, till dubbla priset., men då är batterigrepp redan "inbyggt", precis som Canon EOS-1D X, men det kanske bara är för att kameran ska se häftig ut eller vad tror du? Fast du kanske missade de andra anledningarna, så är d väl när man inte fotar utan stativ.

Jag körde med batterigrepp redan på D300, och kan inte tänka mig att vara utan, det är stor skillnad mot en naken kamera, du borde prova. Det finns en anledning till att flaggskeppen har det och det är inte pga av utseende.

Nej, jag skrev att det var en av de sakerna du får med ett grepp, förmodligen den minst väsentliga, skillnaden är bara 1 bild. Är du i behov av snabba bilder så är det D4 som gäller med 11 bilder per sekund, men du får du bara 16 megapixlar också, till dubbla priset., men då är batterigrepp redan "inbyggt", precis som Canon EOS-1D X, men det kanske bara är för att kameran ska se häftig ut eller vad tror du? Fast du kanske missade de andra anledningarna, så är d väl när man inte fotar utan stativ.

Jag körde med batterigrepp redan på D300, och kan inte tänka mig att vara utan, det är stor skillnad mot en naken kamera, du borde prova. Det finns en anledning till att flaggskeppen har det och det är inte pga av utseende.

Det är där batterigreppet kommer in folk vill att sin (snik)kamera ska se hottare ut ungefär som dom som köper kjol o vinge till volvo 740 oavsett den bilen ser ut som en container hur man än gör.
Är det är svårt att säga att Nikon har ett betydligt sämre grepp än canon trots att det finns mängder med tester där dom klagar på greppet på D800. Jag har inte svårt att se + - även om jag kör D800. Tro mig D800 är inte guds gåva till människan det är en kamera och den är inte bäst på allt finns andra kameror som har ett bättre paket för andra.
. Ang batteritiden så är D800 batteri riktigt bra räcker lätt till över 1000 bilder o har man 1-2 extra batterier för en liten summa mot vad ett batteri grepp kostar så är det knappast någon större risk att man står utan batteri.
Behöver man en snabbare kamera så o gillar större kamera å hade jag köpt D4 punkt

jag upplevde vitbalansen genomgående bättre på canon kameror utomlands utomhus pga du får en blåare renare himmel o inte en grön/gul bild som Nikon oftast ger. Visserligen är canon kamerorna oftast lite för generösa med magentan men det ger mer tryck på utlandsbilder i soljus. Jag kör alltid raw o förut så ställde jag aldrig vitbalansen pga det men om du ställer vitbalansen manuellt även om du kör raw så får du en fil som stämmer bättre från början varpå det går fortare i bildbehandlingen.

Däremot upplever jag Nikon som klart bättre än Canon för interiör dels så har dom 14-24 som tecknar jäkligt rakt o fint i hörnen canon har ingen motsvarighet om du inte kör TS optik men det tar för lång tid att jobba med dom men det beror på uppdraget är det ett uppdrag du får gott om tid o kunden vill betala för det så kan du köra med TS optik. Sedan så är Nikons blixtar klart starkare o stabilare än Canons dom funkar bättre helt enkelt det var därför jag körde dubbla märken canon utomhus o Nikon för hotellrum o interiör o du är ändå tvungen att ha backup på allt så då kunde man lika gärna köra bägge märkena o dra nytta av det bästa från bägge.
Men ingen av NI/CA är i närheten av en jpg fil du får från en fuji x kamera o vill du slippa bildbehandling o köra rakt från kameran så är fuji klart bättre.
Nikon invändigt ger ett bätre resultat pga optik o att du slipper magenta inslag i det vita men allt går att justera men jag körde bägge för att jag tyckte det skilde så pass mycket mellan kamerorna. Idag kör jag bara två D800 o fuji x kanske en liten sony snart har inte bestämt mig avaktar kanske o ser vad fuji gör med efterföljaren till x pro 1. skickar med en bild på ett återkommande problem med Nikon att gummit släpper jag byter det varje år på kameran.

Det du beskriver har inte med vitbalansen att göra vad jag förstår
blandar du inte ihop sakerna nu , WB och eventuell vald färg profil antingen i kameran eller i raw programmet kan till exempel ge för gröna bilder.

Det du beskriver har inte med vitbalansen att göra vad jag förstår
blandar du inte ihop sakerna nu , WB och eventuell vald färg profil antingen i kameran eller i raw programmet kan till exempel ge för gröna bilder.

Du måste välja någon vitbalans i kameran hur du än gör väljer du auto balans får du denna skillnad mellan ca/ni o om du vill undvika att behöva justera mycket i raw konv så ställer du vitbalansen färgtemprsturen eller vad du vill kalla den för i kameran så rätt som möjligt vid fototillfället så går bildbehandlingen snabbare o enklare i raw efteråt.

ett litet övertydligt exempel bägge är raw filer från början ena auto balans i kameran den andra är vald färgtempratur i kameran. Vilken tror du går snabbast att få (rätt) i raw konv ? desto mer rätt in oavsett om du kör raw desto lättare att få till rätt vitbalans i raw konv efteråt.

om du kör auto balans med Nikon utomhus utomlands får du en grön/gul bild om du inte justerar den antingen på plats eller i raw efter kör du på plats ändringen så går det enklare efter förstår du nu?

Bilagor

• varm.jpg
    varm.jpg
    280.2 KB · Visningar: 32
  • ab.jpg
    ab.jpg
    252.8 KB · Visningar: 36
Precis Ove, det är just AWB som jag inte gillar riktigt på D800, att det går att få till rätt i rawkonverteraren är ju självklart, men det är mer pill. Och precis som du säger så är det trevligare om det är mer rätt från början.

Canon har vissa CPS erbjudanden om testutrustning (ex 1DX) men ingen standardpolicy om att få låna valfri utrustning för utvärdering. Låter helt klart som att Nikon är väsentligt generösare...
Kan man inte teckna ett serviceavtal? Ungefär som man kan göra med datorer. En del datortillverkare erbjuder på-platsen-service samma dag som man felanmäler. Denna service är förstås ett tillval vid köp som kostar extra.

ett litet övertydligt exempel bägge är raw filer från början ena auto balans i kameran den andra är vald färgtempratur i kameran. Vilken tror du går snabbast att få (rätt) i raw konv ? desto mer rätt in oavsett om du kör raw desto lättare att få till rätt vitbalans i raw konv efteråt.

om du kör auto balans med Nikon utomhus utomlands får du en grön/gul bild om du inte justerar den antingen på plats eller i raw efter kör du på plats ändringen så går det enklare efter förstår du nu?

Är inte 100% koncentrerad nu men med det vill du ha sagt.... vadå?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar