får man skriva så om SITT märke? vad jag lärt mig genom åren är att alla kameror har brister o saker som är bra det gäller bara att lära sig hantera det eller hoppa över staketet o byta märke. Jag har kört 1ds. 1ds mark 2, D700, D3X, 5D mark 2, D800, D600 (sålde inom 1 vecka) testat 5D mark 3 en hel del. Några reflektioner över kamerorna är
att när jag använde D3x i en knäpptyst kyrka då märkte man att den är inte direkt tystlåten slutare på den gränsfall att folk utanför vaknar när man tar bilden.
att efter en veckas jobb i Rom så insåg man att det blir inga mer (pro hus) pga vikten storleken sålde D3X när jag kom hem.
att slutaren på canon 1ds mark 2 pajade efter bara 45000 bilder o trots deras skryt om att den ska hålla 200000 bilder eller ännu mer så tog inte canon det pga kameran var två månader äldre än garantin sedan att man varit trogen kund sedan 1ds kvittade därför svitchade jag men jag gjorde ett litet återfall med ett par 5D mark 2.
Att gummit jämnt släpper på Nikon kamerorna o att gummit sväller o börjar glappa på 14-24 vilket det inte gör med canon dom har helt enkelt bättre klister/gummi.
att med canon kan du välja storlek på raw inte med Nikon
att Nikons blixt egenskaper är bättre än canon
att Nikon har en bättre modernare sensor teknik än canon sedan hur/när/mycket det syns hänger ihop med vilka bilder du tar.
att man ser canons display bättre än Nikons i solljus utomhus utomlands
att af hittar inte hittar skärpan lika lätt som på canon
att Nikon ger större möjligheter till beskärningar efteråt tack vare högre upplösning.
att Nikon har 14-24 inte canon visserligen kass i motljus ;-) men grym annars
så vilken ska du välja? bägge funkar men det handlar mycket om att trivas med kameran om man inte lever på foto jag valde Nikon för att den är bättre för mig inomhus/interiör än canons paket. Hade jag bara kört utomlands hade jag antagligen kört sony A7 om dom får till en fungerande komplett objektivserie alternativt fuji x pro 2 om den har en snabbare väl fungerande af.