Annons

D800 vs. 5D MK III

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker du har en hyfsat arrogant attityd, dessutom är det du säger inte är korrekt och då är ditt inlägg inte till gagn för TS.

TS kommer vara jättenöjd oavsett vilken han väljer.

D800 kan kamma sig vad det gäller AF jämfört med 5D3. D800 har ingen chans mot Canon där.

Af o i greppkänsla åker 5d mark 3 i åttor runt mina D800

AF och vitbalans bättre, beskriv gärna hur den ena kan vara bättre än den andra och i vilka sammanhang. Vad du nu säger låter väldigt ovetenskapligt och mycket subjektivt.

jag upplevde vitbalansen genomgående bättre på canon kameror utomlands utomhus pga du får en blåare renare himmel o inte en grön/gul bild som Nikon oftast ger. Visserligen är canon kamerorna oftast lite för generösa med magentan men det ger mer tryck på utlandsbilder i soljus. Jag kör alltid raw o förut så ställde jag aldrig vitbalansen pga det men om du ställer vitbalansen manuellt även om du kör raw så får du en fil som stämmer bättre från början varpå det går fortare i bildbehandlingen.

Däremot upplever jag Nikon som klart bättre än Canon för interiör dels så har dom 14-24 som tecknar jäkligt rakt o fint i hörnen canon har ingen motsvarighet om du inte kör TS optik men det tar för lång tid att jobba med dom men det beror på uppdraget är det ett uppdrag du får gott om tid o kunden vill betala för det så kan du köra med TS optik. Sedan så är Nikons blixtar klart starkare o stabilare än Canons dom funkar bättre helt enkelt det var därför jag körde dubbla märken canon utomhus o Nikon för hotellrum o interiör o du är ändå tvungen att ha backup på allt så då kunde man lika gärna köra bägge märkena o dra nytta av det bästa från bägge.
Men ingen av NI/CA är i närheten av en jpg fil du får från en fuji x kamera o vill du slippa bildbehandling o köra rakt från kameran så är fuji klart bättre.
Nikon invändigt ger ett bätre resultat pga optik o att du slipper magenta inslag i det vita men allt går att justera men jag körde bägge för att jag tyckte det skilde så pass mycket mellan kamerorna. Idag kör jag bara två D800 o fuji x kanske en liten sony snart har inte bestämt mig avaktar kanske o ser vad fuji gör med efterföljaren till x pro 1. skickar med en bild på ett återkommande problem med Nikon att gummit släpper jag byter det varje år på kameran.

Bilagor

• 01kl.jpg
    01kl.jpg
    282.6 KB · Visningar: 51

får man skriva så om SITT märke? vad jag lärt mig genom åren är att alla kameror har brister o saker som är bra det gäller bara att lära sig hantera det eller hoppa över staketet o byta märke. Jag har kört 1ds. 1ds mark 2, D700, D3X, 5D mark 2, D800, D600 (sålde inom 1 vecka) testat 5D mark 3 en hel del. Några reflektioner över kamerorna är
att när jag använde D3x i en knäpptyst kyrka då märkte man att den är inte direkt tystlåten slutare på den gränsfall att folk utanför vaknar när man tar bilden.
att efter en veckas jobb i Rom så insåg man att det blir inga mer (pro hus) pga vikten storleken sålde D3X när jag kom hem.
att slutaren på canon 1ds mark 2 pajade efter bara 45000 bilder o trots deras skryt om att den ska hålla 200000 bilder eller ännu mer så tog inte canon det pga kameran var två månader äldre än garantin sedan att man varit trogen kund sedan 1ds kvittade därför svitchade jag men jag gjorde ett litet återfall med ett par 5D mark 2.
Att gummit jämnt släpper på Nikon kamerorna o att gummit sväller o börjar glappa på 14-24 vilket det inte gör med canon dom har helt enkelt bättre klister/gummi.
att med canon kan du välja storlek på raw inte med Nikon
att Nikons blixt egenskaper är bättre än canon
att Nikon har en bättre modernare sensor teknik än canon sedan hur/när/mycket det syns hänger ihop med vilka bilder du tar.
att man ser canons display bättre än Nikons i solljus utomhus utomlands
att af hittar inte hittar skärpan lika lätt som på canon
att Nikon ger större möjligheter till beskärningar efteråt tack vare högre upplösning.
att Nikon har 14-24 inte canon visserligen kass i motljus ;-) men grym annars

så vilken ska du välja? bägge funkar men det handlar mycket om att trivas med kameran om man inte lever på foto jag valde Nikon för att den är bättre för mig inomhus/interiör än canons paket. Hade jag bara kört utomlands hade jag antagligen kört sony A7 om dom får till en fungerande komplett objektivserie alternativt fuji x pro 2 om den har en snabbare väl fungerande af.

"Canon for video and Nikon for stills"

Någon annan som håller med om detta?

du häller verkligen på rikligt med tändvätska nu ;-)
det finns real fan boys i denna tråd o det lustiga är att kamerorna har funnits ute länge nu det borde komma uppföljare detta år till åtminstone D800 o tjafset om vilken kamera som är bäst har avhandlats för ett par år sedan på fs.

Kom inte kamerorna ungefär samtidigt 2012? D700 fanns ute 3 1/2 år innan det. Jag gissar att det inte kommer en ersättare än på ett tag.

"Canon for video and Nikon for stills"

Någon annan som håller med om detta?

Det låg nog något i det förr, men inte längre., Wolksvagens reklamfilm med svenska skidlandslaget te x är filmad med D800, verkar duga åt dom så tror nog den duger åt de flesta. Däremot har D800 lite mer brus på höga ISO på filmdelen pga av större sensor, om man jämför med just D800.

Vad som ofta glöms bort tycker jag är att 5D går loss på 5000 kr mer, dvs 25 % högre pris. Jag hävdar att D800 är bättre än 5D, det är ju bara att kolla specifikationerna. Men även de som gillar 5D bättre lär ju få svårt att hävda att den är värt 25 % mer.

Kanske inte signifikant för en pixelpeepare, däremot för ganska många fotografer.

Som?.......... Det är mest Canoniter som ständigt hävdar att deras kameror är bättre oavsett, Sanningen är att D800 var en fet käftsmäll på Canon som var helt oförberedda på en sån kamera till ett sådant pris. Canon har inte riktigt någon jämförbar kamera än, men de lär ju komma med en högupplöst snart de också.

Sedan har jag inte något emot Canon, de har jättebra grejor, men kör man ett system så fortsätter man eftersom ett byte är riktigt dyrt.

Canon och Nikon har inte motsvarande kameror. Själv värdesätter jag ISO-egenskaperna hos 5D3. För mig är dom mindre pixlarna hos D800 en nackdel då bruset blivit mer påtagligt. Framförallt är det skärpan som tar stryk när ISOn ökas. På 5D3 är det inte lika påtagligt, skärpan håller även när ISOn ökas. Det ät tydligt när jag kollar mitt bildbibliotek. Med 5D3 är 19% av bilderna tagna över 1600 iso medan ingen över 1600 med D800.

Håller med om att vanan är en klar faktor. Själv har jag kört Canon sedan 1997 och Nikon har brutit dessa år under totalt 3 år. Trivs bättre med Canon idag. Samtidigt var jag mycket nöjd med D300.

Om man måste köpa en ny dator försvinner prisfördelen hos Nikon men det tycker jag inte hör hit! Anser knappast att det är löjligt om man anser att ens 6D ger bättre resultat. Anledningen har diskuterat flera gånger i denna tråd.

Nikon har helt klart ett bra pris men det är samtidigt en mer nischad kamera, hög upplösning och dynamik är fördelarna, Canons fördelar är fler om man sammanfattar tråden...

Fast i ärlighetens namn så ska ju det där med brus sägas att när man skalar ned 36 megapixlar till samma upplösning som Canon så är det ingen skillnad längre. Det är bland annat därför jag hävdar att tex D800 är bättre än D4 som är dubbelt så dyr, men sett på samma upplösning så är det ingen skillnad.

Sedan behöver man inte en ny dator för att ha D800, det är nog lite av en myt, jag var orolig för det med innan, men det visade sig inte vara några som helst problem. Det enda jag ångrar med min D800 är att jag inte köpte en D800E.

Nej, 5D har uppenbarligen inte fler fördelar om man ser rent objektivt. Det handlar mest om subjektiva saker i så fall, som att någon är van vid ett visst grepp etc, men det kan ju någon tycka om D800 också. Canon har lika bra kameror som Nikon och vice versa, men Canon har ingen motsvarighet till D800...än, så är det bara.

Fast i ärlighetens namn så ska ju det där med brus sägas att när man skalar ned 36 megapixlar till samma upplösning som Canon så är det ingen skillnad längre. Det är bland annat därför jag hävdar att tex D800 är bättre än D4 som är dubbelt så dyr, men sett på samma upplösning så är det ingen skillnad.

Sedan behöver man inte en ny dator för att ha D800, det är nog lite av en myt, jag var orolig för det med innan, men det visade sig inte vara några som helst problem. Det enda jag ångrar med min D800 är att jag inte köpte en D800E.

Nej, 5D har uppenbarligen inte fler fördelar om man ser rent objektivt. Det handlar mest om subjektiva saker i så fall, som att någon är van vid ett visst grepp etc.

har du ingen bra dator med mycket minne så behöver du det om du vill kunna jobba lika snabbt med bilderna som med kameran du hade innan D800. Däremot skiljer det inte speciellt mycket mellan D800 o 5D mark 3 i upplösning.

Nej, 5D har uppenbarligen inte fler fördelar om man ser rent objektivt. Det handlar mest om subjektiva saker i så fall, som att någon är van vid ett visst grepp etc, men det kan ju någon tycka om D800 också. Canon har lika bra kameror som Nikon och vice versa, men Canon har ingen motsvarighet till D800...än, så är det bara.

om du hade kört bägge märkena så tror jag du inte tyckt så det skiljer mindre än vad man tror i bildkvalitet men Nikon har vassare senorteknik eller rättare sagt SONY. oavsett till rent handhavande o känsla rankar jag canon högre än mina D800.

Hade hållt med dig när D800 kom, nu tycker jag om greppet på D800 och tycker faktiskt direkt illa om D700 och 5D3 greppen.

/Karl

vi tycker inte samma o jag har hört få tycka att D800 har bättre grepp än 5 D mark 3. D700 hade i alla fall ett litet grepp för fingrarna på D800 är det ännu kantigare mer avhugget finns helt enkelt ingen plats för fingrarna. På 5 D mark 3 finns ett rejält grepp o du får plats med fingrarna på min D800 hamnar dom nedanför varför gummit släpper som jag visade på bilden o jag har inte speciellt stora händer utan det är kantigt o avhugget på D800.

Tycker man att D800 har ett bra grepp så tror jag inte att man är riktigt ärlig mot sig själv. Jämfört mot Mark III är det nått och dag, det flesta Nikon-användare håller t.o.m med där. Och jag vet inte ens om det är en subjektiv fråga :)

däremot finns det en sak som Nikon åker åttor runt canon o det är i kundbemötande mot pro kund. Jag kan när som helst ringa o säga att jag behöver lämna in min 24-70 o lägga undan ett låneex när jag lämnar in min på service/lagning. Behöver jag testa en optik innan köp så har jag fått låna det jag vill o dom är generösa o bjuder ibland på ny klädsel på kameran trots garantin gått ut. Så ur den aspekten tror jag dom fått över en hel del kunder från canon som har varit rätt kaxiga stöddiga pga att dom varit så/är stora men oavsett vad som än händer på kamera fronten så säljer alltid canon massor o kan ta betalt bättre än Nikon i många fall.

Men att säga att D800 är en käftsmäll på canon är rätt löjligt för canon säljer ändå mest o lycka till att se skillnad på om bilden är tagen med D800 eller 5 d mark 3. Jag har testat en del o dom ser inte ens skillnad på om bilden är tagen med fuji x 16 milj asp-c eller D800 om bilden inte är större än a4.

Det är bara att inse att idag handlar det om vilken kamera som känns bäst för rent bildmässigt skiljer det typ nada zip zero om man inte har Nikon kepa på huvet då skiljer det jäkligt mycket ;-)

Det är väl sony som står för käftsmällen när alla springer till dom o köper sensorerna ?

D800 kan kamma sig vad det gäller AF jämfört med 5D3. D800 har ingen chans mot Canon där.
Har du sett något test på det eller är det bara din egen uppfattning? När de var relativ nya så läste jag ett test (De hade testat kamerorna i en inomhus hall med hästar som sprang runt) och då tyckte de att D800 var snabbare i AF men seriebildstagningen dålig.

Tycker man att D800 har ett bra grepp så tror jag inte att man är riktigt ärlig mot sig själv. Jämfört mot Mark III är det nått och dag, det flesta Nikon-användare håller t.o.m med där. Och jag vet inte ens om det är en subjektiv fråga :)

vi frågade väl folk på fotoaffären där min polare jobbar om jag inte minns fel? svaret var väl (Nikon vilket grepp?

däremot finns det en sak som Nikon åker åttor runt canon o det är i kundbemötande mot pro kund. Jag kan när som helst ringa o säga att jag behöver lämna in min 24-70 o lägga undan ett låneex när jag lämnar in min på service/lagning. Behöver jag testa en optik innan köp så har jag fått låna det jag vill

Får man låneutrustning direkt vid inlämnadet även om reparation/service utförs inom garantitiden för medlemsnivån? Det är helt klart en fördel. Min erfarenhet av Canon/Intervision är mycket god men utrustningen skickas ofta från Tyskland så det tar någon dag extra. Och endast om man tror att service kommer dra ut på tiden.

Canon har vissa CPS erbjudanden om testutrustning (ex 1DX) men ingen standardpolicy om att få låna valfri utrustning för utvärdering. Låter helt klart som att Nikon är väsentligt generösare...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar