Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D800 vs. 5D MK III

Produkter
(logga in för att koppla)
Du måste välja någon vitbalans i kameran hur du än gör väljer du auto balans får du denna skillnad mellan ca/ni o om du vill undvika att behöva justera mycket i raw konv så ställer du vitbalansen färgtemprsturen eller vad du vill kalla den för i kameran så rätt som möjligt vid fototillfället så går bildbehandlingen snabbare o enklare i raw efteråt.

De auto vitbalansvärden som ligger inlagda i oavsett vilken kamera du än använder kan ändras, tycker du att en kamera ligger för blått eller rött så är det justerbart i kameran och av dig som användare
Vad du ser är en preferens och ingenting annat.
Att säga att en kamera har bättre eller sämre AWB är därmed inte logiskt eftersom dessa värden kan ändras , justeras av den som använder kameran.
Du kan däremot säga att Nikon och Canon har olika "syn" och på en vitbalans tolkning.
Ser du dessutom på bilder tagna i olika färgtemperaturer så ger kamerorna skilda resultat vad det gäller automatisk vitbalans, en del mer rätt och några med sämre resultat..

Precis Ove, det är just AWB som jag inte gillar riktigt på D800, att det går att få till rätt i rawkonverteraren är ju självklart, men det är mer pill. Och precis som du säger så är det trevligare om det är mer rätt från början.
Allt du påpekar kan du ändra i kameran, det vill säga justering av kamerans vit balans värden så att den passar dig.
Har ni tänkt på att är det inte lite märkligt att iPhone har bättre vitbalans och korrigering inlagt än de flesta SLR kamerorna i olika ljus och färgtemperaturer ?
En detalj som alla kameratillverkare bör ta efter.

De auto vitbalansvärden som ligger inlagda i oavsett vilken kamera du än använder kan ändras, tycker du att en kamera ligger för blått eller rött så är det justerbart i kameran
Vad du ser är en preferens och ingenting annat

har du läst något av vad jag skrivit överhuvudtaget?
jag har hela tiden sagt att om du kör auto vitbalans så får du tex grön/gul stick i bilderna med Nikon ibland därför ställer jag alltid färgtempraturen i kameran så rätt som möjligt för att slippa massa mer arbete när bilderna ställs i raw konvertaren.
När bilden är tagen med kameran så kan du inte justera bilden med kameran om du inte tar om den eller gör det i bildbehandlingen efter. Du kan välja en helt egen färgbalans med dom flesta kameror så vad vill du ha sagt?
frågan är om du förstår vad jag vill få fram? men vi kör en gång till så ser vi om du förstår
1. om du ställer färgtempraturen så rätt som möjligt vid fotograferingstillfället så får du en så rätt raw fil som möjligt att jobba med när du öppnar bilden i ps eller LR.
2. då slipper du få gul/grön stick som du får om du kör med auto balansen men Nikon tex. Kör du med Canon så får du ofta överdriven magenta färger i vissa lägen.
3. du ställer vitbalansen i (framkallninge) av bilden i ps eller LR

har du läst något av vad jag skrivit överhuvudtaget?
jag har hela tiden sagt att om du kör auto vitbalans så får du tex grön/gul stick i bilderna med Nikon ibland därför ställer jag alltid färgtempraturen i kameran så rätt som möjligt för att slippa massa mer arbete när bilderna ställs i raw konvertaren.
När bilden är tagen med kameran så kan du inte justera bilden med kameran om du inte tar om den eller gör det i bildbehandlingen efter. Du kan välja en helt egen färgbalans med dom flesta kameror så vad vill du ha sagt?
frågan är om du förstår vad jag vill få fram? men vi kör en gång till så ser vi om du förstår
1. om du ställer färgtempraturen så rätt som möjligt vid fotograferingstillfället så får du en så rätt raw fil som möjligt att jobba med när du öppnar bilden i ps eller LR.
2. då slipper du få gul/grön stick som du får om du kör med auto balansen men Nikon tex. Kör du med Canon så får du ofta överdriven magenta färger i vissa lägen.
3. du ställer vitbalansen i (framkallninge) av bilden i ps eller LR

Jag har läst vad du skriver, och svarat. Du kan ändra automatisk vitbalans i till exempel d800.
Du kan få Nikons AWB att ge samma värde som Canons AWB genom justering.

du kan även fininställa vitbalansen i kameran med Nikon med multiväljaren där kan du tex öka mängden blått eller öka mängden gult o samma sak med magenta öka eller minska o grönt samma sak så har du ett konstant grönstick så justerar du det o sparar den inställningen.

du kan även fininställa vitbalansen i kameran med Nikon med multiväljaren där kan du tex öka mängden blått eller öka mängden gult o samma sak med magenta öka eller minska o grönt samma sak så har du ett konstant grönstick så justerar du det o sparar den inställningen.

Ta en bild av ett gråkort eller en vit yta i ett visst ljus och se efter vilka värden du får med till exempel en Canon och Nikon och deras AWB
Justera sedan den kamera AWB till det värde du tycker är bäst.
AWB tolkningen kan vara Canon 5200K , Nikon 4800K, ändra då Nikons AWB så att den blir densamma som Canons om du föredrar Canons AWB, därefter beror resultatet mycket på vilken profil du använder, profiler är olika även om du till exempel väljer "samma" Adobe standard till Canon och Nikon .

Beroende på kamera så kan du ändra dessa i inställningar, hur du ändrar AWB i din kamera , se manualen

Ursäkta, jag var lite raljant. Den automatiska vitbalansen kan man inte påverka i någon kamera jag har sett. Däremot kan man förstås ställa om vitbalansen till olika ljusmiljöer (som t.ex. glödjus, lysrör och olika färgtemperaturer). Dessutom brukar man kunna göra en vitbalansering för ett speciellt ändamål genom att rikta kameran mot något man anser vara vitt och sen göra ett par handgrepp.

Att påverka parametrarna för den automatiska vitbalansen är dock, såvitt jag vet, alldeles omöjligt.

Jag vet inte hur det är på Canon, men på Nikon går det att justera också AWB åt alla möjliga håll.

Kanske jag som inte hittar det i D800-manualen då. Någon kanske kan ge en sidhänvisning?

Vilka AWB-parametrar kan man påverka?

Det är där batterigreppet kommer in folk vill att sin (snik)kamera ska se hottare ut ungefär som dom som köper kjol o vinge till volvo 740 oavsett den bilen ser ut som en container hur man än gör.
Är det är svårt att säga att Nikon har ett betydligt sämre grepp än canon trots att det finns mängder med tester där dom klagar på greppet på D800. Jag har inte svårt att se + - även om jag kör D800. Tro mig D800 är inte guds gåva till människan det är en kamera och den är inte bäst på allt finns andra kameror som har ett bättre paket för andra.
. Ang batteritiden så är D800 batteri riktigt bra räcker lätt till över 1000 bilder o har man 1-2 extra batterier för en liten summa mot vad ett batteri grepp kostar så är det knappast någon större risk att man står utan batteri.
Behöver man en snabbare kamera så o gillar större kamera å hade jag köpt D4 punkt

Det är möjligt att D800 har ett sämre grepp, jag har inte jämfört eftersom jag i princip alltid har betterigrepp, så för mig är det en ickefråga, och det har inte ett skit med utseende att göra.Det är baralöjligt att påstå att folk har det för att få sen kamera att se coolare ut, det fyller en funktion precis som det gör på flaggskeppen med extra avtryckare och inställningsrattar och bättre balans. Så du påstår alltså att både Nikon och Canon har det på sina flaggskepp D4 och EOS-1D X för utseende? Inte för det fyller en funtkion? I så fall har du idiotförklarat både Nikon och Canon och alla som använder dessa kameror.

Sen skulle jag inte kalla varken D800 eler 5 D för snikkamera.

Senast ändrad:
Ove menade att greppet är så bra på EOS 5DIII att man inte behöver något extra batterigrepp. Notera hans lilla smiley. :)

Jag förstod vad han menade, Det var bara ett irrelevant argumetn från hans sida. Ett batterigrepp är något helt annat än en naken kamera, oavsett om det är NIkon eller Canon. Det är främst en extrautrustning som inte har nåt att göra med den nakna kameranas grepp.

Det går att tweaka AWB så att den drar åt olika håll om man upplever ett generellt och konsekvent stick. Det kan ge gott resultat men det påverkar inte själva AWB algoritmen som tolkar situationen och sätter ett värde från början. Det är detta Ove menar som upplever Canons algoritmer som något säkrare. Vad som är "rätt" är i mångt och mycket en smaksak - en del vill ha varmare bilder, en del kallare. Men ur ett fototekniskt perspektiv och utgångsläge för en kameratillverkare så skall förstås bildfilen återge verkligheten så nära som möjligt. Även råfilen då det sparar tid i efterbehandlingen med mindre justeringar.

Jag har inte testat D800 men plåtade bland annat med D700 när jag körde Nikon. Jag tyckte också att bildfilerna i många situationer kunde bli lite för varma i utgångsläget och det var mer av en färgkaraktär snarare än vitbalans. Jag vet att många av Nikons objektiv kunde - beroende på ljus - ge färgkaraktär - i synnerhet 24-70. Jämfört med 35/2 t ex som gav ett väsentligt mer neutralt resultat. Och Sigma är ju allmänt kända för sin varma återgivning som kan vara svår att justera bort om man inte trivs med den. Så det är inte bara WB som påverkar bildresultatet rakt ur kameran.

D800 kan fokusera ner till f8 har den firmware uppdateringen kommit till 5d än? Fokuserar i ganska lågt ljus dpreview.com kanske har siffrorna. Men jag blir ofta förvånad hur mörkt PDAF fixar.

En liten anekdot. En med 5D II med 200/1.8 och 5D III 400/2.8 frågar om jag hade problem att fokusera på flygande Lunnefåglar på Runde. Nja... Inte direkt. Jag hade 70-200/2.8 och 1.4 TC.

Så det går nog att använda en Nikon D800 eller D4 med autofokus. Ni får det att låta som att det skulle vara hur uselt som helst :)

Jodå, i början av maj 2013 kom den uppdateringen. Möjlighet att använda mittpunkten, spot-af med mittpinkt och mitt plus fyra kringliggande punkter med f/8.

Varför det?
Det är rätt svårt att sätta en prislapp på "tycka om".

Tycka om ja, bildkvalitet och prestanda är något annat, att Canon tar 5000 mer för 5 D tycker jag är ganska omotiverat. 5 D är utan tvekan en bra kamera, men Canon kunde inte matcha priset. Finns nog ingen kamera som slår D800 när det kommer till "bang for bucks". Varken någon annan Nikonmodell eller Canon.

Senast ändrad:
Först och främst vill jag tacka för en fantastiskt underhållande tråd! Älskar sådana här maktkamper!

Jag säger på en gång att jag inte har särskilt mycket erfarenhet av mer avancerade kameror än Canon 6D, men vad jag har hört och läst är det många som föredrar 5Dn.

De är ju onekligen otroligt lika, själv skulle jag välja 5Dn, just för att den känns "mer jag". Sedan tycker jag även att det här med hur den ligger i handen, som folk verkar tycka är oviktigt, verkligen skiljer sig markant mellan de två kamerorna.

Kände på D800an häromdagen och den har verkligen ett märkligt grepp. 5Dn (och framför allt 6Dn) ligger otroligt mycket skönare!

Men som sagt, inget av det jag tycker är särskilt viktigt. Däremot tycker jag inte allt detta kan försvara den stora prisskillnaden mellan dem båda. 5Dn är verkligen oförskämt dyr =/

mvh

Det är möjligt att D800 har ett sämre grepp, jag har inte jämfört eftersom jag i princip alltid har betterigrepp, så för mig är det en ickefråga, och det har inte ett skit med utseende att göra.Det är baralöjligt att påstå att folk har det för att få sen kamera att se coolare ut, det fyller en funktion precis som det gör på flaggskeppen med extra avtryckare och inställningsrattar och bättre balans. Så du påstår alltså att både Nikon och Canon har det på sina flaggskepp D4 och EOS-1D X för utseende? Inte för det fyller en funtkion? I så fall har du idiotförklarat både Nikon och Canon och alla som använder dessa kameror.

Sen skulle jag inte kalla varken D800 eler 5 D för snikkamera.

Jag har aldrig påstått att det ska se ballt ut på D4 o 1DX dom köper du för att du behöver en stridsvagn för snabbheten o af och o kanske en viss del batteri tiden däremot att sätta på ett batterigrepp på en D800 det är knappast för batteri tiden för batteriet är riktigt bra o har du bara ett extra batteri ska det mycket till för att det inte ska räcka. Jag skulle aldrig sätta på ett batteri grepp på mina d800 lika lite som jag skulle köpa vinge o kjol till bilen. D800 är en billig kamera i ett semi hus enligt nikon själva. Har du kört med D3x så är det stor skillnad på känslan mellan dom. Inget ont om mitt redskap bra bildkvalitet för ett prisvärt pris men den är inte bäst på allt. En fråga tror du att du kan se skillnad på om bilden är tagen med en Canon 5 d,mark 3Fuji aps-c eller d800 på print i A4 storlek?

Först och främst vill jag tacka för en fantastiskt underhållande tråd! Älskar sådana här maktkamper!

Jag säger på en gång att jag inte har särskilt mycket erfarenhet av mer avancerade kameror än Canon 6D, men vad jag har hört och läst är det många som föredrar 5Dn.

De är ju onekligen otroligt lika, själv skulle jag välja 5Dn, just för att den känns "mer jag". Sedan tycker jag även att det här med hur den ligger i handen, som folk verkar tycka är oviktigt, verkligen skiljer sig markant mellan de två kamerorna.

Kände på D800an häromdagen och den har verkligen ett märkligt grepp. 5Dn (och framför allt 6Dn) ligger otroligt mycket skönare!

Men som sagt, inget av det jag tycker är särskilt viktigt. Däremot tycker jag inte allt detta kan försvara den stora prisskillnaden mellan dem båda. 5Dn är verkligen oförskämt dyr =/

mvh[/QUOT

Alla handlar inte på prislappen jag hade gärna betalt mer om Nikon kunde göra 24-70 lika bra som canons version 2 som är den vassaste på marknaden samma sak som Canon ägare vill ha en 14-24;-)
Det är just det jag menar inget märke är bäst på allt o vad som är bra för dig behöver inte vara bra för en annan.Men det är ingen nyhet att d800 har en bättre sensor än Canon sedan att det är svårt att se på bilder är en annan femma men. Visst gräver man i skuggor o lyfter bilderna en hel del så kan det synas men vid vanlig fotografering så är det svårt att se skillnad på asp-c o ff.

Om jag kollar på gamla bilder från min 1ds så på 100 ISO står den sig idag däremot en ISO 400 bild motsvarar typ 3200-6400 mot tex D800. Så det viktigaste idag är nog hur man trivs med kameran hur den känns för bildkvalitet mässigt är det svårt att se skillnad. Störst skillnad får du om du kör med riktigt bra optik.

Ta en bild av ett gråkort eller en vit yta i ett visst ljus och se efter vilka värden du får med till exempel en Canon och Nikon och deras AWB
Justera sedan den kamera AWB till det värde du tycker är bäst.
AWB tolkningen kan vara Canon 5200K , Nikon 4800K, ändra då Nikons AWB så att den blir densamma som Canons om du föredrar Canons AWB, därefter beror resultatet mycket på vilken profil du använder, profiler är olika även om du till exempel väljer "samma" Adobe standard till Canon och Nikon .

Som sagt var jag körde bägge dubbelt i 3 år o jag förklarade skillnaderna vid autobalans mellan ca/ni o jag justerade dom så det stämde för mig som jag ville ha det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar