För att ge min synpunkt på valet mellan D800 och D6x0 (och D700).
Själv kallar jag mig inte ens amatörfotograf utan tycker mest att det är kul att fotografera. Jag använder en D90 och har långt gångna tankar på att byta ut den men inte budget för det.
Mitt val hade fallit på D610 av följande anledningar:
-Den har "amatörratt". Även om jag nästan uteslutande fotar i A, så händer det relativt ofta att familjemedlemmar eller vänner fotar med kameran (man vill ju vara med själv på bild ibland). Och då är det superbra att kunna vrida över på Grönt, eller P.
-Den har alla snabbreglage jag behöver. De jag använder är ISO, Exp-kompensation, Exp-mätning, självutlösare och af-s/af-c (som inte finns men kan läggas på en Fn-knapp).
-Storleken, det är inte alltid bra med en stor kamera. Jag vill inte ha en D3x00-storlek men inte heller D800.
-Bildstorleken, även om lagring är billigt så är det onödigt med gigantiska bildfiler. De tar också mer kraft att justera i Aperture och min dator går redan på knäna med raw-filer från d90.
I mitt ställe finns det inga anledningar att lägga extra pengar på D800 jämfört med D610. Du borde fundera på varför du uppgraderar, vilka egenskaper du söker hos din nya kamera och jämföra modellerna i butik.
Jag hade absolut undvikit D700. Det är definitivt en bra kamera som har dugit åt proffs i många år. Men den är ifrånsprungen när det gäller sensorn. Min anledning att uppgradera handlar mycket om att jag vill ha bättre bildkvalitet vid höga ISO och då är D700 mycket sämre än D610/D800.
Lycka till!