ANNONS
Annons

D80 fps?

Produkter
(logga in för att koppla)

stahlmannen

Medlem
Hejsan! Har nyligen köpt en D80 och funderar kring det här med fps. 3 skall den ju klara med högsta bildkvalité, osv, men jag lyckas bara få upp den i ungefär 2, även med litet format. Är det någonting jag har missat?

/Martin
 
Köp ett snabbare minneskort (rekommenderar SanDisk Extreme III) så kommer det gå bättre.
 
stahlmannen skrev:
Så bufferten gör inte att man ens kan ta ett par kort i 3 fps? Får samma fps om jag tar helt utan minneskort i kameran...

Hmm det låter konstigt. Ska gå och testa (har aldrig klockat seriebildtagningen på min D80) med Ultra II respektive Extreme III.

Återkommer snart.
 
Min D80 var faktiskt lite snabbare (!) än 3 bps. Tog 3 RAW-bilder på ungefär 0,8 - 0,9 sekunder, både med Ultra II och Extreme III. Däremot skriver Extreme III märkbart snabbare när man väl avslutat serietagningen. Men fortfarande mer än 3 bps med bägge korten.

Hade du autofokus på? Då kan kameran få för sig att fokusera om mellan bilderna och då går det förstås långsammare. Testa att köra manuell fokus istället så kanske det går.
 
gsol skrev:
Köp ett snabbare minneskort (rekommenderar SanDisk Extreme III) så kommer det gå bättre.

Kör med samma kort och jag kommer då upp i kamerans 5 bilder per sekund, visserligen ahr jag inte räknat men undan går det...

Ett vanligt fel är att man använder för långsam slutartid... har du slutarhastighet på 1sek så lär inte kameran ta snabbare än så... vilket minneskort du än har... börja med att kolla slutarhastigheten
 
Jag gissar helt okvalificerat på att du har för lång slutartid. Som redan skrivits ser jag...

Oavsett så är jag rätt säker på att det INTE har med minneskortet att göra...
 
har för mig att jag läst nåt om att brusreducering slöar ner kameran.

testade precis, å jo har man brusreducering på så lät det som att det gick lite långsammare
 
Ja den har vart avstäng hela tiden :) Nä nu börjar jag bli lite purken på detta, hittar ingen annan på hela INTERNETET med samma problem...
 
Ok nu har jag hittat det! Verkar lite buggigt dock för det hängde på att stänga av Long Exp. NR, den brusreducering som bara borde användas vid exponeringar på 8 sekunder eller mer. Men nu går det i 3 fps i alla fall :D
 
det var ju precis det jag sa iof... jag har min D80 på svenska, och där heter det brusreducering, och hög ISO NR. brusreducering heter long exp NR på engelska. men bra att det löste sig ändå till slut!
(jag ser ingen fördel för min del att ha engelska som meny-språk, men tycker man att det är smidigare för att hänga med på snacket på engelsktalande forum t.ex så har jag inget emot det :))
 
OscarM skrev:
det var ju precis det jag sa iof... jag har min D80 på svenska, och där heter det brusreducering, och hög ISO NR. brusreducering heter long exp NR på engelska. men bra att det löste sig ändå till slut!
(jag ser ingen fördel för min del att ha engelska som meny-språk, men tycker man att det är smidigare för att hänga med på snacket på engelsktalande forum t.ex så har jag inget emot det :))

Nu blir jag snurrig här.

"Brusreducering" (på/av) står det i manualen att "bilder som tas med slutartider på 8s eller mer kan behandlas för att minska brus".

"Hög ISO NR" (låg/normal/hög) står det väljer hur mycket den ska reducera brus, då man använder hög ISO överhuvudtaget.

Med andra ord borde "brusreducering" (Long exp. NR) inte användas då man använder slutartider snabbare än 8 sekunder. Trots detta var det att stänga av den som hjälpte för att få upp till 3 fps.

Ursäkta om jag gör en höna av en fjäder här nu :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.