Annons

Canons gamla asfäriska FD-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Pratade med ägaren för LP Foto idag och asfäriska FD-objektiv. Han sa att det var mer videobranschen än samlar som drev upp priset på objektiven. Många byggs om för videoproduktion för att de ge en speciell karaktär.

Varför är dom mer attraktiva än motsvarande EF gluggar?
Beror det på avståndet mellan bakre linsen och filmplan?

Varför är dom mer attraktiva än motsvarande EF gluggar?
Beror det på avståndet mellan bakre linsen och filmplan?

Äldre objektiv har fler optiska fel.

Optiska fel ger "karaktär", det vill säga unika egenskaper som kan vara tilltalande. Ungefär som att man kan uppskatta att en ost möglat.

Sen finns det nog lite romantik och mytbildning omkring det hela. Videofotografer är extremt fokuserade på vilken look olika objektiv ger och jag tror att de ibland blåser upp små skillnader.

Bidragande till intresset för Canon FD är att Canon bygde en liten serie kallad K35 på sjuttiotalet där de anpassade några av sina FD-objektiv för spelfilm. Den kände regissören Stanley Kubrick använde dessa. Här är en bra film om objektiven.

Har 24:an och 55:an, köpta för tio år sedan för några tusenlappar. Tyvärr inte 85:an, bara 85L New FD och de är inte alls lika mycket i ropet, skall vara de gamla med den kromade bajonettringen av någon anledning.

Äldre objektiv har fler optiska fel.

Optiska fel ger "karaktär", det vill säga unika egenskaper som kan vara tilltalande. Ungefär som att man kan uppskatta att en ost möglat.

Sen finns det nog lite romantik och mytbildning omkring det hela. Videofotografer är extremt fokuserade på vilken look olika objektiv ger och jag tror att de ibland blåser upp små skillnader.

Bidragande till intresset för Canon FD är att Canon bygde en liten serie kallad K35 på sjuttiotalet där de anpassade några av sina FD-objektiv för spelfilm. Den kände regissören Stanley Kubrick använde dessa. Här är en bra film om objektiven.

Aha! Är det det dom är ute efter.
Personligen har jag satsat endel krut på Nikons 60 och 70 tals objektiv till min Eos 5d mark 2. Bland annat Nikkor sc auto 50/1.4, och andra roliga fasta Nikongluggar. Dom ger helt klart en annan touch än nya Canonobjektiv. Framförallt om man tex kör Nikon 50/1.4 på full bländare. Den har inte de bästa motljusegenskaperna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar