Jag har lekt/tränat en del dom sista dagarna på änder och måsar, och här kommer lite intryck.
(Bilderna är tagna med Sigma 50-500 OS)
Min förra (och första Nikon) kamera var en D300 så det blir mot den jag jämför.
ISO-egenskaperna är betydligt bättre på D7000, Jag tar hellre bilder med ISO 1600 på nya än ISO 800 på den gamla. Bilderna som bifogas är ISO 2000
Autofokus funger minst lika bra , nej bättre, än min D300, men hinner inte riktigt med på bilder liknande dom jag laddat upp här, alltså när motivet kommer nära och rakt emot mig, men det gjorde antagligen inte D300 heller, jag har faktiskt inte provat den på det viset... Man får också tänka på att förhållandena är inte direkt idealiska nu, ljusmässigt.
Greppet är definitivt sämre för mig. Batterigrepp kommer från USA på torsdag och då blir det förhoppningsvis bättre, men kommer ändå inte att bli som hand i handske.
"Tumratten" sitter lite fel (var ska den sitta?) eller går lite för löst. Första gången jag var ute med handskar ändrade jag på inställningarna vid varje omgreppning, och naturligtvis var jag inte uppmärksam så det blev en del mörka fåglar på slutet av den rundan.
Å andra sidan, om man inte har kameran som arbete, så är den minde och lättare vilket kanske uppväger "greppvänligheten", så är det för mig alla fall.
6 bilder/s istället för 8? Ja, inte mycket att orda om. Här kommer var och ens behov in.
Observera att det här är mina personliga åsikter.