Annons

D7000

Om du tycker att bufferten är liten bör du verkligen kolla på snabbare minneskort, sett till att bilderna i raw direkt ur en D7000 säkert landar på 15MB så har du alltså 1,25 bilder per sekund den skriver när du har tömt bufferten i kameran.
Jag var i kontakt med Nikon innan jag valde minneskort om jag skulle gå upp till 30Mb/s kort men fick då svaret att D7000 inte kunde göra sig nytta av det och att 20Mb/s kort skulle bli lika snabbt.
 
Ett annat tips är att använda CL och ta 3-5BPS istället om man verkligen inte behöver 6BPS, d6 i fotograferingsmenyn för att ändra inställningar för detta.
Det är jag med på, men om man action (barn som hoppar i snö eller hundar som springer vill man ju ha bildhastigheten så att man har större chans att få en snygg frysning. Samma bör väll gälla hästhoppning och fågel-foto.
Men jag får helt enkelt tänka mig för.
 
Det är jag med på, men om man action (barn som hoppar i snö eller hundar som springer vill man ju ha bildhastigheten så att man har större chans att få en snygg frysning. Samma bör väll gälla hästhoppning och fågel-foto.
Men jag får helt enkelt tänka mig för.

Jo, det är klart. I vissa lägen vill man ju ha alla möjliga BPS. Håller med om att det gäller att tänka sig för så bufferten räcker. Jag har själv bildbanker som är bättre anpassade för sportfotografering :)
 
Jag var i kontakt med Nikon innan jag valde minneskort om jag skulle gå upp till 30Mb/s kort men fick då svaret att D7000 inte kunde göra sig nytta av det och att 20Mb/s kort skulle bli lika snabbt.

Låter onekligen konstigt att någon på Nikon sagt det. 20MB/s kort har kunnat användas fullt ut på kameror i flera år så jag betvivlar starkt att en D7000 inte klarar mer än det. Den ska självklart ha stöd för sådana hastigheter. Nikon har inga specifikationer om överföringshastigheter med olika minneskortstyper eller märken, dock så finns det flera andra testsidor som testat sådant.

Har själv testat både15MB/s, 20MB/s och 30MB/s i en D7000 och märkt skillnad på hur snabbt bufferten töms, nått i stil med 1 bild eller 1,25 mot cirka 2 bilder per sekund med 30MB/s så jag skulle onekligen säga att den drar nytta av snabbare minneskort än 20MB/s enligt mina egna beräkningar.
 
Låter onekligen konstigt att någon på Nikon sagt det. 20MB/s kort har kunnat användas fullt ut på kameror i flera år så jag betvivlar starkt att en D7000 inte klarar mer än det. Den ska självklart ha stöd för sådana hastigheter. Nikon har inga specifikationer om överföringshastigheter med olika minneskortstyper eller märken, dock så finns det flera andra testsidor som testat sådant.

Har själv testat både15MB/s, 20MB/s och 30MB/s i en D7000 och märkt skillnad på hur snabbt bufferten töms, nått i stil med 1 bild eller 1,25 mot cirka 2 bilder per sekund med 30MB/s så jag skulle onekligen säga att den drar nytta av snabbare minneskort än 20MB/s enligt mina egna beräkningar.

Tråkigt att jag fick det meddelandet av Nikon för i sa fall hade jag köpt snabbare kort, det vår därför jag ringde Nikon.
 
Brus på D7000

Jag gillar inte bruset i Raw-filerna, kan inte komma över det för det är så tydligt och kräver extraarbete för varje bild.
Lägger med tre bilder här.
Den ena med lightroom3's auto color noise reduction 25 skärpa 50,
den andra är utan noise-reduction och
den tredje har jag reducerat luminans-brus med 30 och skärpt med 60.

Bilden är ISO 1000 och helt utan annan behandling.

Jag har klart och tydligt brus redan vid 400, som då måste reduceras i lightroom om jag ska kunna croppa dem. Men det kanske bara är jag som ska vänja mig.
Gamla kameran höll man sig helt på ISO 200 möjligen 400 sedan var det hopplöst, här har man ju mer att spela på, men det går ju faktiskt se vad bilderna föreställer även på 25600, men upplösningen blir ju inte direkt på topp då.
Det är ju faktiskt riktigt bra när man tänker efter, vill jag slippa eget brus-reducerande kanske jag ska köra jpeg, men det vägrar jag av andra anledningar. även om 20Mb raw-filer är tungt för diskutrymmet.
 

Bilagor

  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    38.5 KB · Visningar: 374
  • Untitled-2.jpg
    Untitled-2.jpg
    38.6 KB · Visningar: 371
  • Untitled-3.jpg
    Untitled-3.jpg
    26.6 KB · Visningar: 369
Jag gillar inte bruset i Raw-filerna, kan inte komma över det för det är så tydligt och kräver extraarbete för varje bild.
Lägger med tre bilder här.
Den ena med lightroom3's auto color noise reduction 25 skärpa 50,
den andra är utan noise-reduction och
den tredje har jag reducerat luminans-brus med 30 och skärpt med 60.

Bilden är ISO 1000 och helt utan annan behandling.

Jag har klart och tydligt brus redan vid 400, som då måste reduceras i lightroom om jag ska kunna croppa dem. Men det kanske bara är jag som ska vänja mig.
Gamla kameran höll man sig helt på ISO 200 möjligen 400 sedan var det hopplöst, här har man ju mer att spela på, men det går ju faktiskt se vad bilderna föreställer även på 25600, men upplösningen blir ju inte direkt på topp då.
Det är ju faktiskt riktigt bra när man tänker efter, vill jag slippa eget brus-reducerande kanske jag ska köra jpeg, men det vägrar jag av andra anledningar. även om 20Mb raw-filer är tungt för diskutrymmet.

Om man vill ha ut bra bilder måste man ju ändå justera brusreduceringen & skärpningen per bild; jag tycker det är lite utav ett icke-problem. Särskilt när man får ut så fantastiska bildfiler ur kameran - ISO3200 är galet bra, ISO6400 är fortfarande bättre än ISO800 på min gamla D70. Jag måste upp i 12800 för att närma mig ISO1600 på D70...

Och utrymmesproblemet - ja, det är mer utav ett problem. Jag köpte en extra extern hårddisk för att få plats med bilderna ett tag framöver (den andra externa tar backup på den första & datorn...två kopior är skiten!), vilken tur att man inte håller på med sitt andra 365-projekt nu i år då. Hoppsan.
 
AF problem

Någon annan med AF problem? Jag har väldigt svårt att få skarpa bilder med D7000, skärpan verkar hela tiden hamna "bakom" det jag ber kameran fokusera på. Mkt irriterande!

Markus
 
Någon annan med AF problem? Jag har väldigt svårt att få skarpa bilder med D7000, skärpan verkar hela tiden hamna "bakom" det jag ber kameran fokusera på. Mkt irriterande!

Markus

Prova med fler av dina objektiv om du har flera, låna annars någon annans för att testa. Ibland behöver man nämligen justera objektiven till ens kamera (vissa objektiv bak-/fram-fokuserar, det är inget unikt för Sigma som många tycks ha fått för sig) för att fokus ska hamna rätt. Genom att testa med flera objektiv kan du lättare upptäcka om det är fel på kameran eller något enskilt objektiv.
 
Någon annan med AF problem? Jag har väldigt svårt att få skarpa bilder med D7000, skärpan verkar hela tiden hamna "bakom" det jag ber kameran fokusera på. Mkt irriterande!

Markus

Det här finns det en inställning/justering i menyn för.
En stor fördel med moderna kameror!

Edit:
Det heter "AF-finjustering" och står på sidan 246 (i PDF-utgåvan av manualen).
 
Prova med fler av dina objektiv om du har flera, låna annars någon annans för att testa. Ibland behöver man nämligen justera objektiven till ens kamera (vissa objektiv bak-/fram-fokuserar, det är inget unikt för Sigma som många tycks ha fått för sig) för att fokus ska hamna rätt. Genom att testa med flera objektiv kan du lättare upptäcka om det är fel på kameran eller något enskilt objektiv.

Tack för bra tips, ska printa denna: http://focustestchart.com/focus21.pdf och testa lite när jag kommer hem

/M
 
Jag gillar inte bruset i Raw-filerna, kan inte komma över det för det är så tydligt och kräver extraarbete för varje bild.
Lägger med tre bilder här.
Den ena med lightroom3's auto color noise reduction 25 skärpa 50,
den andra är utan noise-reduction och
den tredje har jag reducerat luminans-brus med 30 och skärpt med 60.

Bilden är ISO 1000 och helt utan annan behandling.

Jag har klart och tydligt brus redan vid 400, som då måste reduceras i lightroom om jag ska kunna croppa dem. Men det kanske bara är jag som ska vänja mig.
Gamla kameran höll man sig helt på ISO 200 möjligen 400 sedan var det hopplöst, här har man ju mer att spela på, men det går ju faktiskt se vad bilderna föreställer även på 25600, men upplösningen blir ju inte direkt på topp då.
Det är ju faktiskt riktigt bra när man tänker efter, vill jag slippa eget brus-reducerande kanske jag ska köra jpeg, men det vägrar jag av andra anledningar. även om 20Mb raw-filer är tungt för diskutrymmet.

1) Din crop är 1,5 steg underexponerad,

2) En 400 px crop motsvarar 3,4 cm i verklig utskrift,

3) D7000 ger utmärkt bildkvalitet och det finns vid korrekt exponering och normala utskriftsstorlekar inget som helst behov av att reducera luminansbrus upp till ca ISO 3200 eller mer.
 
Det här finns det en inställning/justering i menyn för.
En stor fördel med moderna kameror!

Edit:
Det heter "AF-finjustering" och står på sidan 246 (i PDF-utgåvan av manualen).

Det har skrivits en hel del om detta i olika trådar, själv har jag inte provat, men en varning är på plats här, det kan bli mycket värre med denna justering, serviceverkstad är vad som rekommenderas.
 
Det har skrivits en hel del om detta i olika trådar, själv har jag inte provat, men en varning är på plats här, det kan bli mycket värre med denna justering, serviceverkstad är vad som rekommenderas.
Är det så? Och hur kan det bli värre?
Jag kollade alla mina gluggar idag men som tur var så hade alla i det närmaste perfekt fokus så jag slapp pilla i den inställningen.
 
Det har skrivits en hel del om detta i olika trådar, själv har jag inte provat, men en varning är på plats här, det kan bli mycket värre med denna justering, serviceverkstad är vad som rekommenderas.
Värre? Det är bara att ställa tillbaka inställningen till noll om det blir värre...
Det finns som sagt massor av trådar om detta, så läs gärna lite innan du provar om du känner dig osäker.
 
1) Din crop är 1,5 steg underexponerad,

2) En 400 px crop motsvarar 3,4 cm i verklig utskrift,

3) D7000 ger utmärkt bildkvalitet och det finns vid korrekt exponering och normala utskriftsstorlekar inget som helst behov av att reducera luminansbrus upp till ca ISO 3200 eller mer.

1)
Jag vet att den är underexponerad, svårt med all snö på vintern. Även om det är mitt på dagen och exponeringskompensation +1.0. Svårt att få vettiga slutartider i alla fall och jag hade som jag sagt inte ljusat upp något i lightroom ännu. Så vad är bäst i det läget? högre iso i kameran eller ljusa upp i raw-konverteringen.

2,3)
Det är inte säkert att målet är tryck, jag håller på en del med hemsidor och kan då i vissa lägen vilja ha en 100% crop, så det är klart att man vill ha "brusfritt" och toppenskärpa (vilket jag inte lyckats med ännu med d7000 ska kolla över AF.
 
1)
Jag vet att den är underexponerad, svårt med all snö på vintern. Även om det är mitt på dagen och exponeringskompensation +1.0. Svårt att få vettiga slutartider i alla fall och jag hade som jag sagt inte ljusat upp något i lightroom ännu. Så vad är bäst i det läget? högre iso i kameran eller ljusa upp i raw-konverteringen.

2,3)
Det är inte säkert att målet är tryck, jag håller på en del med hemsidor och kan då i vissa lägen vilja ha en 100% crop, så det är klart att man vill ha "brusfritt" och toppenskärpa (vilket jag inte lyckats med ännu med d7000 ska kolla över AF.

1) I första hand blixt. I andra hand längre slutartid med samma ISO. I tredje hand högre ISO-tal för optimal exponering. I fjärde hand uppljusning i rawkonverteraren.

2) Om du tvingas använda 100% crops använder du otillräcklig brännvidd eller står för långt ifrån motivet.

En 100% crop ser sällan särskilt skarp ut.
 
Prova med fler av dina objektiv om du har flera, låna annars någon annans för att testa. Ibland behöver man nämligen justera objektiven till ens kamera (vissa objektiv bak-/fram-fokuserar, det är inget unikt för Sigma som många tycks ha fått för sig) för att fokus ska hamna rätt. Genom att testa med flera objektiv kan du lättare upptäcka om det är fel på kameran eller något enskilt objektiv.

Har haft D70, 2 st D100, D300, D2X och nu D700. 14 st AF-S objektiv och samtliga av dessa enheter har behövts justeras på verkstad för felfokus förutom ett. AF-S16-85 var 100%ig vid leverans. Resterande har behövts justeras.

Det är inte kul när man fokuserar på ögat och nästippen blir skarp istället. Eller att skärpan ligger på framhjulet när man siktar på hjälmen på han som sitter på motorcykeln.

Observera att felen syns tydligare med längre och eller ljusstarka objektiv. Med 18-55 kutglugg så är det tveksamt om det syns. Med AF-D85/1,4 fullt öppen är det väldigt tydligt.

Alla mina prylar har hela tiden blivit 100% efter en eller i värsta fall två resor till LAsses kameraservice.
 
100% crops har ingenting med verkligheten att göra

Att göra 100% utsnitt och bedöma bildkvalitet uifrån dessa är meningslöst.

1) 100% crops är en kraftig förstoring av verkligheten så som vi uppfattar den på det aktuella fotograferingsavståndet,

2) De brister vi ser i 100% utsnitt syns inte alls i färdig bild på normalt betraktningsavstånd eller i färdig webbild.

Här är D7000, ISO 3200, 400 mm (70-200/2.8 VR II med TC-20E III), f5.6, 1/40 s. Tändsticksasken är i verklig storlek 5,8 cm x 3,5 cm. Utsnittet är i realiteten mindre än 1 x 1 cm. Det krävs förstoringsglas för att se mönstret i den blå bakgrunden.
 

Bilagor

  • _DSC3603-1.400px.jpg
    _DSC3603-1.400px.jpg
    62.7 KB · Visningar: 197
  • _DSC3603-1 copy.crop2.jpg
    _DSC3603-1 copy.crop2.jpg
    88.9 KB · Visningar: 201
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.