Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7000

Marianne Oelund, en av mina favoriter i dpreviews forum, har noterat följande ang. D7000 - en del är mindre uppenbara funktioner/beteenden. (Orginaltråd finns här)

"A few of my D7000 favorite things, so far:

  1. High-ISO IQ is better than expected, all the way up to ISO 12800. Truly amazing for a sensor with such a fine photosite pitch.
  2. AF accuracy is excellent. At indoor distances with AF-S lenses, the camera needs very little or no fine tune (+3 or -3 at most). "Screw-drive" AF lenses that I own have needed up to +6 or -6 - still very good. Across a range of lenses, this is probably the most accurate static AF of all of my camera bodies, which include D3 series!
  3. There is no longer any frame rate penalty, or increased shutter-release lag, when using 14-bit NEF recording.
  4. Very nice Quiet mode, which even reduces mechanical noise when engaging Live View.
  5. Clever new Easy-ISO feature (although it cannot be enabled along with Easy Exposure Compensation).
  6. With Manual exposure mode, Live View no longer uses auto-gain; instead, it shows true exposure. This is missing from the D300/s, and requires manual selection on D3 bodies. It's a huge help for Live View manual focusing on bright objects with dark backgrounds, or vice versa.
  7. IR remote shutter release can now operate mirror-up.
  8. Improved HPS algorithm bodes well for astrophotography and any subjects with very tiny specular highlights (sparkles), such as apparel, jewelry, glass art, etc., taken at slow shutter speeds. (Mer detaljer i denna tråd)

Deficiencies I've encountered:

  1. No Uncompressed NEF option (compressed only). This has been a major impediment in my testing, since my image analysis tools all require Uncompressed NEF files.
  2. No 10-pin port to connect the MC-36. I'll need to engineer a solution by combining my MC-36 with an MC-DC2 cord, if feasible.
  3. Mid-range ISO (400-1600) image noise, primarily shot noise, hasn't impressed me. Formal testing is needed, but it appears to be more than a full stop behind the D3/D700. I have D3 test images at ISO 800 which look noticeably better than the equivalent D7000 image at ISO 400.
  4. Still no menu option to disable HPS algorithm.
  5. Here's a little "gotcha" to watch for: If Manual or Shutter Priority exposure is selected, engaging Live View forces a minimum 1/30sec speed. If you had a lower shutter speed selected beforehand, it will remain at 1/30sec when you leave Live View. Oops!
  6. In spite of the very high ISO range of the D7000, it does not have a high-sensitivity movie mode like the D3s. I've found that very helpful on the D3s, as it boosts Live View sensitivity and allows focusing on very faint objects.
  7. Contrast-detect AF may be faster, but remains ill-behaved compared to video cameras. I can't imagine using it while shooting video."
 
Marianne och Wisniewski är i stort sett de enda två som man oavkortat kan lyssna på vad de säger, eftersom de inte har någon personlig agenda - eftersom ingen av dem har något om personlig status eller ekonomiskt intresse i fokus när de skriver. Det finns många duktiga människor på DPR-forumet, men (i stort sett) alla faller på minst en av två ovanstående punkter.

Kriterie:
De accepterar ommedelbart när de haft fel om något och tar åt sig ny lärdom (de få gånger detta behövs...).

:)

Vad det gäller shot-noise på mellanförstärkningar (ISO40-1600) vet jag dock inte om jag riktigt håller med henne, jag tycker det ligger ganska kontinuerligt 1Ev under FX, både vad det gäller mätbar mängd och kanske viktigare - hur det ser ut i en färdig bild.

Nackdelen D7000 har jmf D700/D3 är att det finns ingen brusvinst i nersamplingen från 16>12MP, man måste skala ner med mer än så innan brus-styrkan börjar avta i en framkallad bild. Om vi däremot säger att båda kamerorna som jämförs skalas ner till 6-8MP innan man detaljgranskar resultatet är skillnaderna nästan perfekt konstanta upp genom ISO-registret.

Lite roligt i hennes bedömning:
Punkterna 1 och 2 är ganska specifika, de gäller egentligen bara personer som a) som i hennes fall bara har tillgång till mätmjukvara som kan hantera okomprimerad NEF, för andra är skillnaden exakt noll. EXAKT noll, eftersom den komprimerade varianten är så nära bit-identisk med den icke komprimerade varianten att det är omöjligt att skilja dem åt - om man inte har möjlighet att köra cepstrum-analyser på histogrammen. Och b) de gäller en ganska specifik grupp människor - de flesta (>99% användare) vet inte ens vad en MC-36 är för något, än mindre var och varför man kopplar in den i en Nikon-kamera... :)
 
Jupp, den med tiopunktskontakten med com-linje i. Du kan ju även plocka ut exif, styra bländare och tider, ändra AF-funktioner osv via detta protokoll, men det finns det väl ingen som använder. Jag vet att det användes i time-lapse-projektet där de studerade glaciärrörelser över tre års tid - men annars vet jag inte något direkt användningsexempel.

De flesta är ganska nöjda med IR-fjärrisen. Enda gången annars man verkligen behöver 10p-kontakten är om man vill köra radiokontroll med standardkontakter (vilket jag gör ibland) men det finns andra, lika lätta lösningar till detta.
 
Jupp, den med tiopunktskontakten med com-linje i. Du kan ju även plocka ut exif, styra bländare och tider, ändra AF-funktioner osv via detta protokoll, men det finns det väl ingen som använder. Jag vet att det användes i time-lapse-projektet där de studerade glaciärrörelser över tre års tid - men annars vet jag inte något direkt användningsexempel.

De flesta är ganska nöjda med IR-fjärrisen. Enda gången annars man verkligen behöver 10p-kontakten är om man vill köra radiokontroll med standardkontakter (vilket jag gör ibland) men det finns andra, lika lätta lösningar till detta.
Jag hade gärna sett 10-punkts kontakten för att använda en bättre fjärrutlösare. Detta för att fota startrails. Då har man möjlighet att välja ex 4min slutartid och köra dessa i sekvens. Jag har inte hittat någon möjlighet att göra det på min nuvarande D50 och inte heller med D7000 ( i alla fall vad jag läst mig till) som jag väntar på. Detta är en nackdel. I alla fall för mig.
 

några kommentarer. Han nämner diskussionen kring D300 vs D7000.

"This isn't a sports shooting camera in raw, IMHO. You'll hit the buffer limit real fast. Set for optimal image quality, you may have only a one second buffer in raw. This, if anything, is one clear difference between the D7000 and the D300s. Even a short delay in hitting the buffer can be meaningful to the burst shooter."

Dessutom är följande citat intressant då vissa medlemmar tycker att nya Sonysensorn är som natt och dag jämfört med konkurrenterna.

"Some of you probably want to know how it compares to the competition (Pentax K-5, Sony Alpha 55, Canon 60D). In a word: similar."

"Realistically, if you're nitpicking noise between these four cameras, you're nitpicking. I would guess that if you need ISO 6400 in a DSLR, lenses are going to be a bigger determinant of your final results than the noise levels."
 
En snabb fråga: jag kanske är korkad men finns det någon möjlighet att se fokuspunkterna i sökaren? På min gamla D80 såg man alla fokuspunkter och sedan en kraftig ram som man flyttade runt för att sätta skärpan. På D7000 är det bara fokuspunkten som syns.

Mvh
 
några kommentarer. Han nämner diskussionen kring D300 vs D7000.

"This isn't a sports shooting camera in raw, IMHO. You'll hit the buffer limit real fast. Set for optimal image quality, you may have only a one second buffer in raw. This, if anything, is one clear difference between the D7000 and the D300s. Even a short delay in hitting the buffer can be meaningful to the burst shooter."

Dessutom är följande citat intressant då vissa medlemmar tycker att nya Sonysensorn är som natt och dag jämfört med konkurrenterna.

"Some of you probably want to know how it compares to the competition (Pentax K-5, Sony Alpha 55, Canon 60D). In a word: similar."

"Realistically, if you're nitpicking noise between these four cameras, you're nitpicking. I would guess that if you need ISO 6400 in a DSLR, lenses are going to be a bigger determinant of your final results than the noise levels."

då har den käre Thom inte förstått vad han kan använda kurvverktyget till, att öppna upp och få fram lågdagerinformation , detaljer och färginformation där andra kameror tuggar sönder den information med
sitt utläsningsbrus och bandningsproblem.

Jag har visat skilnaderna i en annan tråd mellan min 5dmk2, 7d och Pentax med samma sensor som sitter i d7000 och bla använda kamerorna i raw och "isolöst"

Om du fotograferar ett motiv rakt upp och ner så ses ingen större skilnad i ett motiv, det är när du använder dig av bildbehandling, lyfter i de låga nivåerna som skilnaderna ses= större dynamiskt omfång från Pentax och Nikon i jämförelse med exv min 5dmk2
 
Har någon fått D7000 + 16-85 paket levererat?

Jag väntar fortfarande på mitt paket D7000 + 16-85 och står i kö hos Scandinavian Photo i Bankeryd sedan dryga tre månader(15/9). Har någon fått just denna paketkombination levererat överhuvudtaget?
Tacksam för alla former av rapporter då väntan börjar tära lite ;)
 
Jag väntar fortfarande på mitt paket D7000 + 16-85 och står i kö hos Scandinavian Photo i Bankeryd sedan dryga tre månader(15/9). Har någon fått just denna paketkombination levererat överhuvudtaget?
Tacksam för alla former av rapporter då väntan börjar tära lite ;)

Enligt samtal med Bankerydsbutiken idag så lär de inte få in D7000 före feb-mars.
(Nu kanske det gäller nybeställningar)
Däremot fanns 18-105 kitet på Expert A6.
Batteriet är nyladdat så imorgon ska vi bekanta oss med varandra.
 
Lite mer försäljningsinformation:
Jag stod i kö på Cyberfoto på bara huset, men tröttnade och köpte 18-105 kitet på Expert i Ängelholm. Det kitet finns på fler ställen.
 
Jag hade turen att ramla in i en Expertbutik just som de packat upp sitt demoex med 18-105-gluggen. "Ni kan packa ner den igen - den är min" sa jag och gick ut som stolt och lycklig ägare. Det var drygt en månad sedan nu.
 
Jag väntar fortfarande på mitt paket D7000 + 16-85 och står i kö hos Scandinavian Photo i Bankeryd sedan dryga tre månader(15/9). Har någon fått just denna paketkombination levererat överhuvudtaget?
Tacksam för alla former av rapporter då väntan börjar tära lite ;)

Kolla med Rosen Foto i Huskvarna. Jag köpte ett hus där för två veckor sen.
//Urban
 
Nikon släpper frimware 1.01 till D7000

Nu har Nikon släppt firmware 1.01: http://support.nikonusa.com/app/answers/detail/a_id/17108

Uppgraderingen innebär att problemet med heta pixlar i video/live view reduceras.

Rapporter på bl.a dpreview visar att problemet försvinner helt efter uppdatering. I vissa fall har man dock behövt köra in samma uppdatering två gånger innan problemen har försvunnit.

Hoppas det löser problemen som många har haft med sina kameror och att returerna blir färre.
 
Nu har Nikon släppt firmware 1.01: http://support.nikonusa.com/app/answers/detail/a_id/17108

Uppgraderingen innebär att problemet med heta pixlar i video/live view reduceras.

Rapporter på bl.a dpreview visar att problemet försvinner helt efter uppdatering. I vissa fall har man dock behövt köra in samma uppdatering två gånger innan problemen har försvunnit.

Hoppas det löser problemen som många har haft med sina kameror och att returerna blir färre.

Kan bekräfta att det inte finns några heta pixlar kvar vid liveview med linslock på efter uppgradering till FW 1.01. Det är för ljust nu (13.40) för att prova video eller LV med riktiga bilder. Återkommer i kväll...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.