ANNONS
Annons

D7000

Pratade precis med Cyberphoto och det kommer in 18-105or på måndag. En hel bunt vad det verkade.
Konstigt av Nikon att bara koncentrera sig på att producera det kitet. Kanske mest pengar att tjäna på detta.

Låter ju trevligt att de har löst pixelproblemet, som jag iofs inte såg som speciellt stort, i alla fall inte efter ha läst Thom's review.

Snälla rara, tycker Ni att jag är ofin nu när jag ödmjukast ber Er sluta gnälla över att just Ert paket inte kommit och att Ni är förbannade på Tomten. 53 sidor med detta ältande gör en lite trött. Det vore roligare att läsa kommentarer rörande hur kameran beter sig från Er som fått den. Sedan kanske man kan göra en speciell tråd för alla de som likt barn är besvikna på att paketet inte ännu dykt upp......Lugn det kommer skall ni se.
Mvh
JB

Snälla rara, tycker Ni att jag är ofin nu när jag ödmjukast ber Er sluta gnälla över att just Ert paket inte kommit och att Ni är förbannade på Tomten. 53 sidor med detta ältande gör en lite trött. Det vore roligare att läsa kommentarer rörande hur kameran beter sig från Er som fått den. Sedan kanske man kan göra en speciell tråd för alla de som likt barn är besvikna på att paketet inte ännu dykt upp......Lugn det kommer skall ni se.
Mvh
JB

Nu har jag haft min D7000 två veckor. Har inte fotat så mycket pga. vädret. Fotade barnen när de spelade innebandy. Grymt nöjd över allt än så länge. Upplever mindre brus på D7000 vid ISO 6400 än på ISO 800 på min D60.
Autofokus, seriebildstagningen m.m. är också hästlängder bättre jämfört med D60.

Allt man behöver för att göra en inställning finns numera på huset och jag slipper gå in i en massa menyer vilket är underbart. Fota landskap med stativ och med live-view är riktigt bra med möjlighet att zomma in på skärmen. Inte har jag hitta några döda pixlar heller. En viss tendens till överexponering, men det ser jag inte som ett problem.

Fotade med mitt nikon 18-200 och jag upplever att bilderna blir bra. Blir säkert ännu mer skärpa med ett bättre objektiv, men samtidigt så är jag inte någon expert på fotografering så det finns nog lite mer att hämta från personen bakom kameran.

I vilket fall som helst så hjälper D7000 mig att fånga bilder på ett helt annat sätt.
I mina ögon en riktigt bra kamera!!
//Urban

Kul att höra. Vad gäller 18-200 objektivet så har även jag ett sådant och är supernöjd. Jag tror inte du kan begära eller få bättre skärpa (åtminstone synbart utan 200 procent förstoring) med något annat objektiv. Det är kanske lite ljussvagt men där har du fördelen med D7000 att du kan fota med högre ISO utan störande brus. Sedan tycker jag att 18-200 objektivet är det perfekta rese och "vandra omkring" objektivet. Du slipper göra massa objektivbyten med risk för skräp på sensorn och du är alltid skjutberedd. Det där med döda pixlar är väl sedan någonting som blivit en lisa. Nu har man tydligen tagit fram en uppgradering så att inte liken syns, men dom finns säkert kvar. God jul förresten.
Mvh
JB

Tänkte uppdatera firmwaren, men innan jag gör det, är det nån som kan svara på om alla inställningar tas bort/nollställs när man uppdaterar? Eller behålls allt som det var innan?

Jag såg på tre ställen idag D300(s) på hylla, i lager (!) för under 11.000kr. D700 på två ställen - enbart hus 10.200kr.

Jag antar att de själva (Nikon då alltså) är medvetna om situationen. De var nog klart förberedda på att D300-försäljningen skulle få sig en rejäl törn av D7000-introduktionen.

Oops. Trögt tangentbord. Saknas en nolla där (på modellnr, inte på priset...) :)

D300 - knappa 11.000
D7000 - dryga 10.000

Inte D700 (två nollor)! - det billigaste jag sett den för är ca 18.000, och det var inte idag.

Kört firmwaren, min gröna pixel i liveview/video försvann, men min skärnhimmel på foto med lång slutare försvann inte, blev nog färre av dem men fortfarande väldigt många. Blir att skicka tillbaka och få en ny..

Nu har jag beställt en D7000 och kommer antagligen få den innan nyår! Ska bli roligt att testa den med mitt 50mm, längtar! Beställde dessutom bara huset.

Köpte en D7000 hos den lokala fotoaffären på Mariaplan GBG, de hade för övrigt D300s hus för 9999:- på hyllan.

Uppgraderade från D80 och OJ, det var verkligen extra allt !

Köpte 18-200 kittet för det var svårt att motstå ett så komplett objektiv, gillar att den kan låsas vid 18 mm så att man får en STOR prime med VR :) fast jag vet inte nyttan med det i längden, har bara haft den i 4 timmar...

En stor fördel är att D7000 fungerar mycket bättre med min Nikon 85/1.8, där hade D80 stora problem att komma överens om att det var dax att ta en bild.

Tänkte skaffa mig ett snabbt 8GB kort för bilder och ett lagom snabbt 16 GB kort för film.

Tack & varsågod NIKON

Köpte 18-200 kittet för det var svårt att motstå ett så komplett objektiv, gillar att den kan låsas vid 18 mm så att man får en STOR prime med VR :) fast jag vet inte nyttan med det i längden, har bara haft den i 4 timmar...

Nyttan är att det inte zoomkryper när du bär omkring med det så du slipper ha ett helt utzoomat objektiv slängandes

Grattis Matts! Du skall veta att du just köpt Nikons kanske mest "skitsnackade" objektiv av dem alla. Det är i själva verket det absolut bästa av dem alla. Detta under förutsättning att man inte är i springande behov av bl 2.8. Objektivet är i praktiken helt fantastiskt och borde ha upptäckts av fler, åtminstone enligt min uppfattning. Sedan är det en annan sak att jag hade valt D300s, men det är jag det och jag brukar enligt frugan alltid ha fel.
Gott Nytt År på dig i vart fall.
JB

Grattis Matts! Du skall veta att du just köpt Nikons kanske mest "skitsnackade" objektiv av dem alla. Det är i själva verket det absolut bästa av dem alla. Detta under förutsättning att man inte är i springande behov av bl 2.8. Objektivet är i praktiken helt fantastiskt och borde ha upptäckts av fler, åtminstone enligt min uppfattning. Sedan är det en annan sak att jag hade valt D300s, men det är jag det och jag brukar enligt frugan alltid ha fel.
Gott Nytt År på dig i vart fall.
JB

18-200:an är väl inte skitsnackad...tvärtom skulle jag vilja säga...om man tar den för vad den är!

Annars helt rätt! Skall man ändå ha en zoom med dålig ljusstyrka är det lika bra att det är en superzoom....än en normalzoom med sämre brännviddsomfång. Superzoomen presterar nämligen endast marginellt sämre än de flesta ljussvaga normalzoomar.

Japp...en superzoom för de dagar man vill bära med sig enbart ett objektiv kompletterat med andra BRA objektiv (då ffa fasta gluggar eller ljusstarka zoomar) de dagar man tänker fota mer "inspirerat"...detta är rätt väg enligt mitt sätt att se. Jag har ingen superzoom själv för tillfället...men sneglar på Nikons nya 28-300:a :)

"Barar mina 2 ören"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar