Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7000

Fast det finns nog inte en enda nyare tv som inte stöder ntsc-signaler nuförtiden.
Dock är ju 24 fps att föredra om man vill ha nåt snyggt imo. :D
 
Tack för svaren
När jag ändå är här, kan någon tipsa på vad man ska för inställningar för kväll/natt filmning?
 
Nu har min D7000 med MB-D11 kommit, jag var orolig för att den skulle kännas för liten, men med batterigreppet på känns den sjukt bra att greppa till skillnad från utan, gummit på MB-D11 är mycket tjockare än de på kameran, känns mer som gummit på d300.. Visst det rundade greppet för högerhanden är aningen tunnt men det är det enda lilla minuset jag har för ergonomin.

Ang heta pixlar så kunde jag se en klar ljusgrön när jag filmade med objektivlocket på, men har inte kunnat se den i vanliga inspelningar. Så jag är väldigt nöjd med kameran de timmarna jag haft den! Helt klart en stor uppgradering från D80
 
Bra videotest av D7000, särskilt bra för de som vill se hur kameran ser ut och fungerar.
http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon_D7000/

De nämner även fokuseringsproblemet

"Unfortunately though, all was not well with our D7000's focusing. Our initial test images looked a little soft, and upon further investigation, our sample kit was suffering from back-focusing. "
 
Senast ändrad:
Fick mitt D7000-hus i fredags (Cyberphoto - snabb leverans!).
Delar med mig av mina första (subjektiva!) intryck efter att tidigare använd D80:

Greppet:
Helt klart mindre än D80/D90 och inte kamerans styrka, direkt... Men säkert något jag vänjer mig vid. En fördel är att kameran fortfarande är rätt så nätt, smidig att lägga i väskan osv.
Men jag hade inte nekat mig hes åt ett grepp likt Canon 7D...

Avtryck/Slutare:
Underbar känsla och ljud. Mycket kort "black out"-tid. I like. Ljudet från slutaren mer behagligt.

Funktioner:
Massor. Kommer ta ett tag att sätta sig in i "allt". Tror att U1 och U2 blir mkt användbart!

Reglage:
Känns vettigt från att kommit från D80 som förra kamera. Smart Autofokus-väljare och det syns i sökaren vilka val man gör när man håller in knappen (den nere vid autofokus/manuell) och snurrar på tumhjulet.

Autofokus:
Funkar sååå mycket bättre än D80, även i 6 fps.

Skärpan:
Verkar sitta klockrent. Testat med 50/1.8, 35/1.8 och Tamron 90/3.5.

Generellt:
Skön kvalitetskänsla. De RAW-filer jag mycket snabbt tittat på verkar lovande - det går (som många nämnt) att plocka ut massor med detaljer från de mörkare partierna, något jag inte alltid lyckades från D80-filerna. Dynamiskt omfång verkar mao bra mycket bättre, även i praktiken...

Ser fram emot att ge mig ut på fotoäventyr i mellandagarna!
 
Har upptäckt en sak som är lite störande när man filmar/kör live view. När man zoomar in/ut så sänks/höjs bländaren! Ska det vara så av nån konstigt anledning eller är detta en bugg? Kör med ett Nikkor 16-85mm objektiv om det kan han nån betydelse. Har inget annat objektiv att testa med än sålänge.
 
Har upptäckt en sak som är lite störande när man filmar/kör live view. När man zoomar in/ut så sänks/höjs bländaren! Ska det vara så av nån konstigt anledning eller är detta en bugg? Kör med ett Nikkor 16-85mm objektiv om det kan han nån betydelse. Har inget annat objektiv att testa med än sålänge.
objektivet blir ju ljussvagare längre brännvid och ljusstarkare på kortare ,inte så konstigt !
 
objektivet blir ju ljussvagare längre brännvid och ljusstarkare på kortare ,inte så konstigt !

Haha, väntade på att nån skulle skriva detta. Självklart vet jag det, men det är ju inte det som är problemet. Spelar ingen roll om jag sänker bländaren på lägsta brännvidden, den sänks ändå. Alltså även om jag sänker bländaren till t.ex 8 på lägsta brännvidden så sjunker den till 13 när jag zoomat in helt. Och objektivet har maxbländare 3.5-5.6. Och detta händer bara när jag kör live view, inte annars.
 
Haha, väntade på att nån skulle skriva detta. Självklart vet jag det, men det är ju inte det som är problemet. Spelar ingen roll om jag sänker bländaren på lägsta brännvidden, den sänks ändå. Alltså även om jag sänker bländaren till t.ex 8 på lägsta brännvidden så sjunker den till 13 när jag zoomat in helt. Och objektivet har maxbländare 3.5-5.6. Och detta händer bara när jag kör live view, inte annars.

När man är LiveView så kan den höja ljusstyrkan för att kunna fokusera, den använder ju kontrasten i motivet för att hitta fokus. Antar det är det du ser?
 
Totalnöjd D7000 ägare

Jag har nu haft min D7000 ett par dagar och jag kan säga att jag ångrar inte alls mitt val av att fortsätta på Nikon och D7000.

Jag har kört en D80 i 3 år nu och var väldigt nära på att byta över till Canon 60D eller 7D. Alla skriverier om problemen med heta-pixlar och sånt med D7000 fick mig att tveka länge på att köpa Nikon igen.

Jag har inga heta pixlar på mina stillbilder, jag har två blåa pixlar när jag filmar med locket på, omöjligt att se de vid normal filmning. Jag har en röd pixel på LCD-skärmen som jag bara ser när Live View är på om jag letar noga.

Jag trodde jag skulle ångra mig rejält och att det skulle reta gallfeber på mig själv om mitt exemplar skulle ha några av dessa problem, men nu när jag står här känns allt så otroligt överdrivet. Visst jag kan tvinga fram dessa pixlar och tycka det är en dålig kamera, men å andra sidan kan jag tvinga kameran att alltid ta suddiga bilder också, men det gör ju inte kameran dålig. Så tvekar du, tveka inte längre, köp! Det är en "kanon" kamera! Jag håller med det Ken Rockwell skrev för några dagar sedan på sin site, för många (inklusive mig själv) oroar sig för mycket om det tekniska och fotar för lite.

Allt snack om ergonomi om att Canon är överlägsen tycker jag också är överdriven. I affären kan jag hålla med om att enbart hålla kameran med höger hand så vinner Canon, men när jag väl är ute och fotar ligger största vikten ändå i min vänster hand och jag håller då bara ett lättare grepp om kameran med höger, då tycker jag Nikon ändå vinner med hur de placerat knappar och strömbrytaren. Sen är jag förtjust i hur kameran känns i reglage, knappar och slutarljud, jag gillade inte alls Canons. Och den blinkar sjukt snabt, ibland har man nästan svårt att hänga med att den ens tagit bilden.

Jag hittade denna tråd (läs gärna hela från början) http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=37103445 och har laborerat en del med dessa inställningar och jag kan säga att jag älskar hur min kamera fungerar nu, känner inte någon avsaknad av att inte valt Canon 7D pg.a. dess snabba autofokussystem min D7000 är riktigt snabb nu även med 35/1.8an

Mer om AF-ON tekniken: http://nikonglass.blogspot.com/2009/02/refined-focusing-technique-for-nikon.html har ställt in min U2 att fungera på detta sätt för AF-C.

Återigen, köp denna kamera!
 
Henrik...kan bara hålla med. Är grymt nöjd med min D7000. Orkar egentligen inte nörda ner mig i detaljer, alla kameror har något som stör. Helhetsintrycket är dock kanon! För den som orkar rekommenderas denna länk;

http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon_D7000/

Mycket att läsa och mycket att titta på....:) ...och även att jämföra för den som vill.

//Per
 
Shit! Tack för tipset Henrik, den såkallade "AF-ON tekniken" är ju helt sjukt bra! Kommer köra med den hädanefter :D
Annars kan jag bara hålla med både Henrik och Per, är också helt sjukt nöjd med min D7000!
Dom enda 3 negativa sakerna jag kan komma på hittills är:

1. "Heta pixlar" under filmning.
2. Bländaren ändrar sig automatiskt när man zoomar under live view(detta kanske är objektivets fel dock?).
3. Det går inte att direkt gå in 100% på bilderna när man granskar dom.

Men detta är bara småsaker och samtliga är även saker som förhoppningsvis kan fixas i framtida firmware-updates.
Annars är jag som sagt helt sjukligt nöjd!
Skulle jag ge D7000 ett betyg så skulle jag ge den 9.7/10. Blir 10/10 om dom 3 problemen fixas :).
 
Shit! Tack för tipset Henrik, den såkallade "AF-ON tekniken" är ju helt sjukt bra! Kommer köra med den hädanefter :D
Annars kan jag bara hålla med både Henrik och Per, är också helt sjukt nöjd med min D7000!
Dom enda 3 negativa sakerna jag kan komma på hittills är:

1. "Heta pixlar" under filmning.
2. Bländaren ändrar sig automatiskt när man zoomar under live view(detta kanske är objektivets fel dock?).
3. Det går inte att direkt gå in 100% på bilderna när man granskar dom.

Men detta är bara småsaker och samtliga är även saker som förhoppningsvis kan fixas i framtida firmware-updates.
Annars är jag som sagt helt sjukligt nöjd!
Skulle jag ge D7000 ett betyg så skulle jag ge den 9.7/10. Blir 10/10 om dom 3 problemen fixas :).

Det är objektivets fel att bländaren ändrar när du zoomar ;)


Jag kan bara instämma vad alla andra sagt, kameran är riktigt imponerande :)

Batterigrepp skulle vara skönt känner jag.. Men det är ju en smaksak och för mig är det bara positivt om kameran väger lite mer :)
 
Börjar nästan misstänka det lite, men å andra sidan så ändras ju bara bländaren i live view, inte annars.

Gör såhär då..
Zooma ut till 16mm, titta i sökaren, minska till minsta bländaren..
Zooma till 85mm, vad är bländaren på nu?

Är det ungefär så det går till när du zoomar och filmar?
 
Gör såhär då..
Zooma ut till 16mm, titta i sökaren, minska till minsta bländaren..
Zooma till 85mm, vad är bländaren på nu?

Är det ungefär så det går till när du zoomar och filmar?

Antar att det är STÖRSTA bländaren och lägsta bländartal du syftar på nu? Men nej, det har inget med objektivets maxbländare på olika brännvidder att göra. Som jag tidigare skrivit så spelar det ingen roll vilken bländare jag har på, den ändras ändå när jag zoomar. Upptäckte nu också att detta fenomen bara uppstår när jag kör helt manuellt(M-läget).
Skulle vara kul om nån annan med zoom-objektiv kunde testa detta också och se om dom har samma problem.
Sänk först bländaren till t.ex 8, se till att ha M-läget på, sätt sedan på live view och prova sen att zooma och se om bländaren sänks.
 
Senast ändrad:
Antar att det är STÖRSTA bländaren och lägsta bländartal du syftar på nu? Men nej, det har inget med objektivets maxbländare på olika brännvidder att göra. Som jag tidigare skrivit så spelar det ingen roll vilken bländare jag har på, den ändras ändå när jag zoomar. Upptäckte nu också att detta fenomen bara uppstår när jag kör helt manuellt(M-läget).
Skulle vara kul om nån annan med zoom-objektiv kunde testa detta också och se om dom har samma problem.
Sänk först bländaren till t.ex 8, se till att ha M-läget på, sätt sedan på live view och prova sen att zooma och se om bländaren sänks.

Ja, självklart menade jag största bländaren, bra att du rättar mig..
Jag trodde först problemet var ett rent handhavandefel, men nu är jag med på vad du menar :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.