ErlandH
Aktiv medlem
Fast man ska nog inte välja NTSC om man inte har en amerikanskt tv. Svenska tv-apparater är PAL.Du måste välja NTSC (=30fps) i stället för PAL (=25fps).
Då blir 30fps-alternativen synliga.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fast man ska nog inte välja NTSC om man inte har en amerikanskt tv. Svenska tv-apparater är PAL.Du måste välja NTSC (=30fps) i stället för PAL (=25fps).
Då blir 30fps-alternativen synliga.
objektivet blir ju ljussvagare längre brännvid och ljusstarkare på kortare ,inte så konstigt !Har upptäckt en sak som är lite störande när man filmar/kör live view. När man zoomar in/ut så sänks/höjs bländaren! Ska det vara så av nån konstigt anledning eller är detta en bugg? Kör med ett Nikkor 16-85mm objektiv om det kan han nån betydelse. Har inget annat objektiv att testa med än sålänge.
objektivet blir ju ljussvagare längre brännvid och ljusstarkare på kortare ,inte så konstigt !
Haha, väntade på att nån skulle skriva detta. Självklart vet jag det, men det är ju inte det som är problemet. Spelar ingen roll om jag sänker bländaren på lägsta brännvidden, den sänks ändå. Alltså även om jag sänker bländaren till t.ex 8 på lägsta brännvidden så sjunker den till 13 när jag zoomat in helt. Och objektivet har maxbländare 3.5-5.6. Och detta händer bara när jag kör live view, inte annars.
Shit! Tack för tipset Henrik, den såkallade "AF-ON tekniken" är ju helt sjukt bra! Kommer köra med den hädanefter
Annars kan jag bara hålla med både Henrik och Per, är också helt sjukt nöjd med min D7000!
Dom enda 3 negativa sakerna jag kan komma på hittills är:
1. "Heta pixlar" under filmning.
2. Bländaren ändrar sig automatiskt när man zoomar under live view(detta kanske är objektivets fel dock?).
3. Det går inte att direkt gå in 100% på bilderna när man granskar dom.
Men detta är bara småsaker och samtliga är även saker som förhoppningsvis kan fixas i framtida firmware-updates.
Annars är jag som sagt helt sjukligt nöjd!
Skulle jag ge D7000 ett betyg så skulle jag ge den 9.7/10. Blir 10/10 om dom 3 problemen fixas .
Det är objektivets fel att bländaren ändrar när du zoomar
Börjar nästan misstänka det lite, men å andra sidan så ändras ju bara bländaren i live view, inte annars.
Gör såhär då..
Zooma ut till 16mm, titta i sökaren, minska till minsta bländaren..
Zooma till 85mm, vad är bländaren på nu?
Är det ungefär så det går till när du zoomar och filmar?
Antar att det är STÖRSTA bländaren och lägsta bländartal du syftar på nu? Men nej, det har inget med objektivets maxbländare på olika brännvidder att göra. Som jag tidigare skrivit så spelar det ingen roll vilken bländare jag har på, den ändras ändå när jag zoomar. Upptäckte nu också att detta fenomen bara uppstår när jag kör helt manuellt(M-läget).
Skulle vara kul om nån annan med zoom-objektiv kunde testa detta också och se om dom har samma problem.
Sänk först bländaren till t.ex 8, se till att ha M-läget på, sätt sedan på live view och prova sen att zooma och se om bländaren sänks.