Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7000

Hur kompetent filmare är d7000?
Kan jag ställa in iso, bländare och slutare fritt?
Finns det någon fps högre än 25?

Tack.

Noterat att den lider av minst lika mycket rolling shutter som d90 :(

vad vet du om inställningarna?
ge oss rawfiler från d7000 och annan kamera som jämförs med exakt samma bildutsnitt så kan vi bilda oss en uppfattning

Tycker själv det verkar märkligt - Ken R mfl. tycker annorlunda.
Säkert märkliga inställningar.
Och jag har ju då ingen D7000 att generera rawfiler med - ännu... ;-)

Hur kompetent filmare är d7000?
Kan jag ställa in iso, bländare och slutare fritt?
Finns det någon fps högre än 25?

Tack.

Noterat att den lider av minst lika mycket rolling shutter som d90 :(

Att den lider av lika mycket rolling shutter som D90 har jag inte sett nåt filmbevis på bland alla "rolling-shutter-test-filmer" där ute, utan snarare tvärtom, verkar inte vara alls lika känslig som D90. Dock har jag inte fått min än...hoppas på nästa vecka.

Bilagor

• _DSC0102.jpg
    _DSC0102.jpg
    62.6 KB · Visningar: 800
D7000 och Pentax K5 Canon 60d 12800iso
gå till
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos60d/page18.asp

här kan du jämföra rawfilerna (inte jpg) från 12800iso, det finns en fjäder med vita streck
Pentax löser upp denna bra, Nikon lite sämre men se Canon 60d bilden där fina strukturer försvinner i ett töcken av färgbrus.
Inte nog med att både Nikon och Pentax har enastående värden på lägsta iso vad det gäller dynamiskt omfång , båda kamerorna uppvisar också hög kvalitet i 12800iso och i jämförelse med 60d

Att den lider av lika mycket rolling shutter som D90 har jag inte sett nåt filmbevis på bland alla "rolling-shutter-test-filmer" där ute, utan snarare tvärtom, verkar inte vara alls lika känslig som D90. Dock har jag inte fått min än...hoppas på nästa vecka.

Ok. Möjligtvis en överdrift men det ser ändå ganska illa ut tycker jag.
http://www.youtube.com/watch?v=f-E66joBG5Y
http://www.youtube.com/watch?v=tFzXkEgKrbI&feature=fvw

Hur som helst är avsaknaden av manuella inställningar en större dealbreaker; så jag undrar återigen. Kan man ställa om iso, bländare och stutare i D7000? Även under pågående inspelning?

Ok. Möjligtvis en överdrift men det ser ändå ganska illa ut tycker jag.
http://www.youtube.com/watch?v=f-E66joBG5Y
http://www.youtube.com/watch?v=tFzXkEgKrbI&feature=fvw

Hur som helst är avsaknaden av manuella inställningar en större dealbreaker; så jag undrar återigen. Kan man ställa om iso, bländare och stutare i D7000? Även under pågående inspelning?

Under pågående filminspelning i M-läget går det att ställa om slutartid, ISO-tal och vitbalans men inte bländare.

???

Haha, inte kunna ändra bländaren under filmning?

Det var väl ändå en av anledningarna till att kunna filma överhuvudtaget?

Skit oxå!

Slutartid och ISO är inget jag nånonsin behövt ändra på i en tagning. Hur tänker de?

???

Haha, inte kunna ändra bländaren under filmning?

Det var väl ändå en av anledningarna till att kunna filma överhuvudtaget?

Skit oxå!

Slutartid och ISO är inget jag nånonsin behövt ändra på i en tagning. Hur tänker de?

Bländaren måste ändras innan filmning påbörjas. På min D3s går bländaren att ändra på under filmning. Jag är övertygad om att när D4 och D400 kommer nästa år blir videofunktionen ytterligare förbättrad. D3s har tex livehistogram vilket D7000 saknar. Man måste komma ihåg att D7000 inte är någon promodell.

Iofs är D7000 ingen promodell, men att ändra ISO å slutartid under tagning,är inget jag sett på provideokameror heller.
Men det kan jag leva med.
Mina scener är ganska stilla, så det är cool (i väntan på D700(xyzåäö)

tack

D7000 och Pentax K5 Canon 60d 12800iso
gå till
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos60d/page18.asp

här kan du jämföra rawfilerna (inte jpg) från 12800iso, det finns en fjäder med vita streck
Pentax löser upp denna bra, Nikon lite sämre men se Canon 60d bilden där fina strukturer försvinner i ett töcken av färgbrus.
Inte nog med att både Nikon och Pentax har enastående värden på lägsta iso vad det gäller dynamiskt omfång , båda kamerorna uppvisar också hög kvalitet i 12800iso och i jämförelse med 60d

Där är du ute och seglar lite hade du varit lika energisk som när du letar fel på Canon hade du upptäckt att motiven inte är identiska. de där ståna du nämner skiljer mellan olika provfotograferingstillfällen, de finns inte heller vid t.ex D3s. Ibland är du väl energisk att hitta fel på Canon men inte alls lika allert när det gäller andra märken.

Om man har ett objektiv med manuell bländarring och kameran inställd på att använda den, går det att ställa bländare under filmning med den isåfall?

(Eller snarare, den lär ju gå att vrida på, men vad händer med filmningen, avbryts den eller något annat dumt? Eller går det kanske bra till och med?)

Där är du ute och seglar lite hade du varit lika energisk som när du letar fel på Canon hade du upptäckt att motiven inte är identiska. de där ståna du nämner skiljer mellan olika provfotograferingstillfällen, de finns inte heller vid t.ex D3s. Ibland är du väl energisk att hitta fel på Canon men inte alls lika allert när det gäller andra märken.

då kan du leta vidare och se efter hur andra ytor ser ut bla lågdagerteckning etc, övergångar mot skuggor etc

Svårt att erkänna fel. Jag har inte påstått att 60D är lika bra som D7000 och K5 på ISO12800 men skillnaden är inte på långa vägar så stor som du påstår, och har i praktiken knappast någon betydelse.

Jag har nu suttit en god stund och studerat testbilder på på dprevew o IR, bilder från 60D, D7000, D300s, D3s, K5 o A580 i olika iso-inställningar. Allt gick inte överallt, från IR kan konstateras att 60D ger aningen med detaljer än D7000 o A580 och A580 brusar mindre än D7000, i dprevew kan kostateras att D3s har mer likheter med 60D än D7000. En intressant iaktagelse är färgåtergivningen av Martinekapsylen, tvärt mot vad du påstår om vägverkets plastkoner. Skulle jag göra en rankning mellan 60D, K5 och D7000 utifrån detta så bleve det K5, 60D och sist D7000, men skillnaden är mycket liten. Summan av allt detta, det handlar om mycket bra kameror med små skillnader, tester ska ju enligt mig alltid tas med en nypa salt, provfotgrafering även i labb blir inte alltid helt lika utförda. Så här uppfattade jag det, andra har kanske andra ögon.

Iofs är D7000 ingen promodell, men att ändra ISO å slutartid under tagning,är inget jag sett på provideokameror heller.
Men det kan jag leva med.
Mina scener är ganska stilla, så det är cool (i väntan på D700(xyzåäö)

tack

Jag har åtminstone haft stor användning av det med den Sony HDR-FX1 som jag använder, och med den kan jag enkelt ändra både slutar, blädare och gain. Så det är en funktion jag gärna vill ha.

Den är ju inte en riktig prokamera då den saknar xlringångar, men ändå mer än en vanlig konsumentkamera typ hv20, nv gs500 (varav den sistnämda också kan ändra bländare/slutare under inspelning kom jag på nu).

Svårt att erkänna fel. Jag har inte påstått att 60D är lika bra som D7000 och K5 på ISO12800 men skillnaden är inte på långa vägar så stor som du påstår, och har i praktiken knappast någon betydelse.

låt oss nu se 12800iso. NR avstängd
taget från dpreview d7000 till vänster canon 60d till höger

i vad har du svårigheter att se skilnaderna i dpreviews bilder?

Bilagor

• Bild-6.jpg
    Bild-6.jpg
    35.8 KB · Visningar: 983
Senast ändrad:
samma sak här med text som beskriver vad som är vad, har vi olika skärmar? seende?

Bilagor

• Bild-8.jpg
    Bild-8.jpg
    37.1 KB · Visningar: 985
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar