ANNONS
Annons

D7000

haha jag förstår typ 10% av det ni skrivit senaste dygnet :) Men mitt ha-begär att äga en D7000 inom en beskådlig framtid har inte minskat, verkar vara en väldigt prisvärd och bra kamera helt enkelt.

Vill framförallt åt bättre brushantering än min nuvarande D70 som är ganska usel över ISO400, och en bättre AF. Sen allt annat godis är booooonus å det grövsta! Fotar väldigt gärna utan blixt och handhållet :)

Någon av er ägare som upplever några "barnsjukdomar" på kameran?

Joakim har redan svarat utförligt , jag lägger till ett svar från John Sheehy som jag tycker är utmärkt

DxO's DR measurement is very simple; they measure that level at which RAW files clip highlights, measure the standard deviation of the noise in a blackframe, and divide the former by the latter. What they don't take note of is the quality of noise, as noise of a given standard deviation can vary in visibility, based on the character of noise. The character of noise for the K5 (I haven't seen RAWs from the others yet) is good, but not perfect (some light banding but otherwise very random-looking in the sample I've seen), and is very low in strength. With many Canon DSLRs, for example, the DR ratings are a bit generous, because they have really bad low ISO read noise character.

Joakim . För mig verkar det som om att Canon har halkat efter Sony just nu och att Sonys "framgångar" ligger i Column Parallel A/D Conversion direkt på sensorn vilket minskar bla utläsningsbruset.
är det rätt uppfattat?

Hej alla!
Som ny i detta forum är jag inte helt säker på att jag nu gör rätt som kommer in i denna tråd.
Jag har med intresse följt diskussionen om D7000 från början och har nu en fråga som någon med mer erfarenhet och kunskap än jag kanske har synpunkter på.
Har för några dagar sedan fått min D7000 som ersätter min D90
Det som förundrat mig, och det som jag som amatör inom området inte kan förklara, är följande:
Med båda kamerorna tar jag alltid RAW+JPEG fine och använder Nx och Nx2.
När jag i datorn växlar mellan RAW-kopian och JPEG-kopian (båda helt obehandlade) är det för bilder tagna med D90 en markant skillnad mellan de båda. Jag är inte bra på förklara tekniskt korrekt, men RAW klarnar, blir kontrastrik och skarp på ett mycket tydligt sätt.
Motsvarande operation med D7000 ger, vad jag kan se, nästan ingen skillnad alls mellan RAW och JPEG. Förhållandet blir detsamma oavsett om jag visar bilderna i Nx eller Nx2.
Tacksam för synpunkter
Per Lennegren

Hej alla!
Som ny i detta forum är jag inte helt säker på att jag nu gör rätt som kommer in i denna tråd.
Jag har med intresse följt diskussionen om D7000 från början och har nu en fråga som någon med mer erfarenhet och kunskap än jag kanske har synpunkter på.
Har för några dagar sedan fått min D7000 som ersätter min D90
Det som förundrat mig, och det som jag som amatör inom området inte kan förklara, är följande:
Med båda kamerorna tar jag alltid RAW+JPEG fine och använder Nx och Nx2.
När jag i datorn växlar mellan RAW-kopian och JPEG-kopian (båda helt obehandlade) är det för bilder tagna med D90 en markant skillnad mellan de båda. Jag är inte bra på förklara tekniskt korrekt, men RAW klarnar, blir kontrastrik och skarp på ett mycket tydligt sätt.
Motsvarande operation med D7000 ger, vad jag kan se, nästan ingen skillnad alls mellan RAW och JPEG. Förhållandet blir detsamma oavsett om jag visar bilderna i Nx eller Nx2.
Tacksam för synpunkter
Per Lennegren

Detta bör nog ha att göra med vilka inställningar du har för JPEG-konverteringen/inställning i respektive kamera.

Hej alla!
Tacksam för synpunkter
Per Lennegren

På datorn har du en kraftfull processor som dessutom får ett antal sekunder på sig att jobba när du öppnar RAW-bilden. I kameran sitter en liten processor som har max 0.1 sekund på sig när den ska konvertera RAW-bilden och spara den som jpeg. Kameran måste alltså ta lite genvägar och resultatet blir kanske inte riktigt lika bra. En nyare kamera har en kraftfullare processor och kan göra ett bättre jobb. Man kan också ha utvecklat algoritmerna i kameran så att de jobbar bättre. Ren jpeg-konvertering kommer man säkert att kunna göra lika bra i kameran i framtiden. Men däremot kommer man nog aldrig ifrån att RAW-bilden har mer att ge innan konverteringen till jpeg.

Några allmäna tankar om utvecklingen...

Jag skrev för ett par år sen att inom en kort framtid kommer dslr-kameror att kosta 3000:- och fotohandlarna kommer att vräka ut dessa till alla möjliga och omöljga köpare med tips om att använda Fotosidan som support i allehanda frågor som inte fotohandlarna, mittåt, kamerasäljarna klarar av att besvara när någon kört fast. Troligtvis kommer tipset om Fotosidan redan vid försäljningstillfället...

Jag tror att vi är där nu :)

Tidigare var frågor om brusprestanda m.m. viktiga och det var både "våldsamma" och lärorika bataljer i forumen. Nu mer verkar det mest handla om vad som händer om man trycker på en viss knapp på kameran... ;-)

Ta nu inte detta för gnäll om att det var bättre förr för det var det inte, kanske lite roligare i debatterna bara. Nu levererar alla tillverkare av kameror mycket bra bildkvalitet så de "gamla hederliga" frågorna och jämförelserna är inte så viktiga längre. Nu mer verkar det handla om hur man fotograferar ditten och datten och det är ju är förbannat bra...rent ut sagt. Lite mer inriktning på bilden istället för tekniska och teoretiska prestanda även om frågorna verkar mest ligga på nybörjarnivå. Jo, vi är alla nybörjare i början och det viktigaste av allt är ju att ställa frågorna, små som stora :)

Ett tips, står du i kö för kamera och objektiv så finns det flera här i Lund
hos en välkänd fotohandlare, samma sak med en bunt häftiga beg objektiv 200/2. 300/2,8 osv i mycket fint skick

ja, det blir en slags dithering-effekt för den lägsta biten.
men vissa AD-konvertrar har detta inbyggt vad jag förstår - för en insignal som ligger 'mitt-i-mellan' 0 och 1 ger nollor och ettor med medelvärde motsv insignalen.

På så vis, jag har uppenbart inte hängt med i utvecklingen för AD-omvandlare.

Fick min D7000 idag (min allra första systemkamera)! Har lekt med den i ett par timmar nu och testat hur den funkar. Fråga, när jag tittar i LiveView med linsskyddet på så ser man ett antal små konstant ljusa punkter (ca 10st i hela synfältet) i rött, grönt eller blått (har jag rätt i att det är "heta pixlar"?. Är det att räkna med, eller är det ett ex som klart ska reklameras? För övrigt är jag mycket imponerad av kameran.

Nån som vet om nån butik har D7000 inne i dagsläget? Är intresserad av antingen bara huset eller kitet med 16-85-objektivet. Verkar ju iaf som nätbutikerna får in nåt ex. emellanåt. Ska man prova att lägga en beställning nånstans kanske?

Är det ingen från D300/D700-gänget som fått sin D7000?

Är intresserad att höra hur ni tycker om maskinen i fråga. Att de som kommer från D70/D90/mfl är nöjda kommer kanske inte som en överraskning?
Själv kör jag med D300.

Från början trodde jag aldrig att filmfunktionen på en stillbildskamera skulle tilltala mig. Men jag har ändrat uppfattning.

Har använt en Sony PD-150 (DVcam)i 10år och den börjar bli trött. I dagsläget hyr jag Sonys EX-1 när kunden kräver det.
Min tanke var att mindre enklare jobb kan göras med ex D7000.

Att micken på kameran inte duger är inga nyheter för mig. Frihandstagningar är inte min grej.
Min plan är att ta upp ljudet med en H4 Zoom och eftersynka. Har någon testat detta?
Jag redigerar i Final Cut Pro 7

Polyfoto Expert i Borlänge har D7000 i lager, både hus och i kit.

Leif

Nån som vet om nån butik har D7000 inne i dagsläget? Är intresserad av antingen bara huset eller kitet med 16-85-objektivet. Verkar ju iaf som nätbutikerna får in nåt ex. emellanåt. Ska man prova att lägga en beställning nånstans kanske?

Är det ingen från D300/D700-gänget som fått sin D7000?

Är intresserad att höra hur ni tycker om maskinen i fråga. Att de som kommer från D70/D90/mfl är nöjda kommer kanske inte som en överraskning?
Själv kör jag med D300.

Från början trodde jag aldrig att filmfunktionen på en stillbildskamera skulle tilltala mig. Men jag har ändrat uppfattning.

Har använt en Sony PD-150 (DVcam)i 10år och den börjar bli trött. I dagsläget hyr jag Sonys EX-1 när kunden kräver det.
Min tanke var att mindre enklare jobb kan göras med ex D7000.

Att micken på kameran inte duger är inga nyheter för mig. Frihandstagningar är inte min grej.
Min plan är att ta upp ljudet med en H4 Zoom och eftersynka. Har någon testat detta?
Jag redigerar i Final Cut Pro 7

Jag har D7000, D300 och D3s och kommer att jämföra dessa tre. Är det något speciellt du vill att jag skall bedöma?

Personligen skulle jag tycka det var intressant att se om färgåtergivningen förändrats något med den nya sensorn? Mycket av en mjukvaru/renderingsfråga måhända men sensorn/bayerfilter har väl påverkan gissar jag.

@Tore.

Ja tack. Jag fotograferar i RAW, så jag har inget intresse av alla ev möjligheter till programinställningar.
Om handhavandet tex. liknar D300, om känslan i kameran är "Pro", om reglagen sitter på "rätt" ställen, om man når dem utan massa menyer.

Förstod att det inte finns någon blixtsynkkontakt på kameran?

Jag använder idag en D300 och fotograferar/dokumenterar i huvudsak mässor och event. (tex Bokmässan i Göteborg) Men även artistporträtt mm.

Mina gluggar är 70-200/2.8VRII, 28-70/2.8
Jag kan behöva lite bättre ISOegenskaper i dåligt ljussatta konferenslokaler där det inte passar sig att använda blixt.
Bilderna trycks sällan större än A5 och hittills har det egentligen inte varit några problem.
Tanken är att ha en D7000 som andra kamera till en ev. D700(xyzåäö) och använda en 24-120/4VRII som är beställd.
Förhoppningen är att utrustnigen ska bli lite lättare och sminigare!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar