Annons

D7000

Intressant bild näst längst upp på denna sidan. Objektivinfästningen på 7D känns betydligt mer betrygggande att hänga ett tungt objektiv på. Cyberphoto visar tex bara D7000 bakifrån där kameran till stor del består av magnesium. Men det är ju inte så konstigt då kamerorna har lite olika målgrupper.

Jämförelsen är ju helt fel, precis som Tore skriver.
7D, som kostar 3000:- mer än D7000, borde jämföras med D300S, som ju har ett likadant magnesium hus som 7D.
Den där sidan verkar bara ha som syfte att göra ner den nya Nikon kameran.
 
Jämförelsen är ju helt fel, precis som Tore skriver.
7D, som kostar 3000:- mer än D7000, borde jämföras med D300S, som ju har ett likadant magnesium hus som 7D.
Den där sidan verkar bara ha som syfte att göra ner den nya Nikon kameran.

Jag tyckte bilden var intressant eftersom jag inte sett någon bild på D7000 framifrån förut.

Uppenbarligen tycker många att jämförelsen 7D vs D7000 är av intresse eftersom man får så många träffar på söksträngen. Billigaste 7D på prisjakt kostar 12600kr, D7000 kostar 10900kr på Cyberphoto, personligen tycker jag inte prisskillnaden är så stor att de inte blir jämförda som frestande köp i ungefär samma prisklass. Jag gjorde nyligen samma val men objektivutbudet blev avgörande.

Recensionen kanske är orättvis, ska man handla någon av dem samtidigt som man väljer system är det nog bäst kolla många test och bedöma själv.
 
Dessutom gjorde han ju minst ett par faktafel, som t.ex. att D300s bara klarar 2,5 bps i RAW, när det bara är 14 bit RAW som är begränsat. I Jpeg och 12 bit RAW är det 7 bps.
 
Jämförelsen är ju helt fel, precis som Tore skriver.
7D, som kostar 3000:- mer än D7000, borde jämföras med D300S, som ju har ett likadant magnesium hus som 7D.
Den där sidan verkar bara ha som syfte att göra ner den nya Nikon kameran.

En kamera är ju mer än bara aluminium. Bildkvalitet till exempel.

Skulle förvåna mig om 7D slår D7000 i denna gren, faktiskt.

Men det kanske inte spelar någon roll, för 7D har ju 43 mg mer aluminium, right? :)

Skall bli MKT intressant att se ISO >800-jämförelse mellan ovan två.
 
Fel med jämförelser mellan D7000 och 7D tycker någon, då den visar på fördel 7D, en annan vill ha en annan jämförelse i förhoppning om att D7000 då ska visa sig som vinnare. Nikonkomplexet vs Canon verkar fortleva.
 
Fel med jämförelser mellan D7000 och 7D tycker någon, då den visar på fördel 7D, en annan vill ha en annan jämförelse i förhoppning om att D7000 då ska visa sig som vinnare. Nikonkomplexet vs Canon verkar fortleva.

Jämförelsen står naturligtvis i förhållande till priset.
Annars skulle alla köra omkring i Ferrari! ;O)
Jag kollade priserna på Cyber och då skilde det 3000:-. Nu hade någon i tråden hittat ett läge pris på prisjakt och då var skillnaden mindre.
 
Fel med jämförelser mellan D7000 och 7D tycker någon, då den visar på fördel 7D, en annan vill ha en annan jämförelse i förhoppning om att D7000 då ska visa sig som vinnare. Nikonkomplexet vs Canon verkar fortleva.

förklara gärna vad du menar, här hänger jag inte riktigt med
 
Nej inte jag heller faktiskt. Jag har inte sett någon egentlig test av D7000 över huvud taget så man kan undra vad som åsyftas. Sedan är väl kommentaren om märket hit eller dit på samma nivå som om det är aik eller dif är bäst.
JB
 
Jag har bara observerat att det är skillnad på hur Nikons resp Canons nya modeller tas emot här på FS. På Canon blir det mycket som "vart är Canon på väg" medan för Nikon mer av "nu sopar vi Canon av mattan" På D2-tiden var ju Canon överlägset men det har ju jämnat ut sig nu, det har tydligen gjort vissa av Canons anhängare besvikna över att de inte är odiskutabelt bäst längre och hos en del Nikonanhängare givit skadeglädje. Nu gäller detta bara en del, men som märks ganska väl. Det är ju lätt att gripas av nyhetsnoja, men det brukar lugna sig med tiden, det handlar ju ändå bara om en teknisk kunstruktion med en rad kompromisser mellan olika vägningar. Men de flesta här är väl överens om att, om man nu ska dela in i klasser så är
D300(s) och 7D i en klass och D7000 och 60D i en annan. Sen finns det ju starkare resp svagare egenskaper för dessa och fö. alla olika modeller. Att det hos billiga modeller mycket väl kan finnas egenskaper som är bättre än i en dyrare modell av samma eller annat fabrikat är heller inget nytt. Det har ju i denna tråd menats att D7000 också ska ersätta D300s åtminståne temporärt, det gör ju att den i så fall också ställs mot 7D, men jag är inte överens med den tanken.
 
Dessutom gjorde han ju minst ett par faktafel, som t.ex. att D300s bara klarar 2,5 bps i RAW, när det bara är 14 bit RAW som är begränsat. I Jpeg och 12 bit RAW är det 7 bps.

Nu verkar testarens poäng vara att Canon 7D alltid klarar 8 bilder/sekund även med 14 bit RAW (som är enda möjliga valet på den kameran), vilket D300s inte klarar (ett förtydligande finns för övrigt bland kommentarerna).
 
Jämförelsen är ju helt fel, precis som Tore skriver.
7D, som kostar 3000:- mer än D7000, borde jämföras med D300S, som ju har ett likadant magnesium hus som 7D.
Den där sidan verkar bara ha som syfte att göra ner den nya Nikon kameran.

Det intressanta med den där analysen i mina ögon var hur nära Nikons "avancerad amatör"-kamera (D7000) ligger Canons dyrare "semiproffs"-kamera (7D), och till ett lägre pris. Fast nu måste Nikon definitivt krossa 7D med sin D300-uppföljare, förstås :).
 
Nu verkar testarens poäng vara att Canon 7D alltid klarar 8 bilder/sekund även med 14 bit RAW (som är enda möjliga valet på den kameran), vilket D300s inte klarar (ett förtydligande finns för övrigt bland kommentarerna).

Om du läser förtydligandet bland kommentarerna så ser du nog att en som heter Rickard skrev det :)
 
Varför måste 7D krossas? Räcker det inte med att resp. märkesanvändare har kameror som uppfyller det egna behovet?
 
Fattar kanske, kanske inte, men jag vill ju inte att någon kommer och slår sönder min kamera, jag behöver den till att ta bilder med. Annars är jag mycket nöjd med ett av mina senaste kameraköp, en Zeiss Kontaflex, en fantastisk pryl, inget digitalbrus, aldrig slut i batteriet, inget damm på sensorn osv.
 
Dags för leverans?

Om jag inte läst fel så är det dags för de första leveranserna den 29 oktober för D7000. Men tittar man på de större fotosajterna så verkar det som första lev datum fortfarande inte är kommunicerat. Är det någon som hört något om när man kan räkna att de första börjar komma ut?
/Svante
 
Ok, då borde de ju dyka upp i butik till veckan med andra ord och sen skickas till kund i slutet av den veckan eller veckan därpå...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.