Ja, faktiskt gör den det. Den (D7000) är rent bildkvalitetsmässigt inte direkt ett "revolutionerande" steg upp från D90/300/5000. Men bara faktumet att den (med en ganska marginell mängd) ökat prestanda på högre ISO trots högre pixeltäthet, och detta jämfört med ett par av de bästa kamerorna som finns på marknaden, är ju ganska imponerande. Den är ca 1/3 till 1/2 steg renare i skuggorna på ISO6400, och klarar brusreducering bättre.
DÄREMOT så uppskattar jag verkligen den prestanda man kan få på bas-ISO, renheten 10Ev ner från vitt är nästan fördubblad jmf D300 - som ju iofs "bara" har 200 som lägsta verkliga ISO-förstärkning. Trots att D7000 antagligen har lägre "teknisk DR" än t.ex D90 så är nog D7000 en ganska mycket bättre "enskotts-HDR"-kamera.
Det verkar som om FWC ökat per pixel, trots en areaminskning med ca 25%. För de som söker rena djupblå himlar och extrema skärpningsmöjligheter på bas-ISO är detta en väldigt bra nyhet.
Jag hann inte testa igenom det nya AF-systemet, men det lilla jag såg stämde mycket bra. Hoppas produktionsex börjar dyka upp i butikerna snart. Då lär det dyka upp en direkt D90>D7000-jämförelse ganska snart!
Ang film, Canon 60D hade jag ju jättefel...
Det var något annat jag tänkte på, och det stämde inte alls med 60D. Bra att någon Canonist rättade!