Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D700 och piraterna!

Produkter
(logga in för att koppla)
1490 vs. 699kr

Jag skulle ju inte betala 1490 när jag kan köpa exakt samma pryl för 699.

Tråkigt för övrigt att greppet inte lirar med kameran. Vad var det för märke på det?

Det hör till saken att det är orginalbatterier i, men greppet är 3:e parts eftersom priset var hälften mot Nikons.

Heter nått i stil med yongnuo nd10, made in china. Ser ut exakt som Nikons orginal sånär som färgen på tecknen på utsidan batteriluckan. Och har enligt mig skönare avtryckare.
 
Det hör till saken att det är orginalbatterier i, men greppet är 3:e parts eftersom priset var hälften mot Nikons.

Heter nått i stil med yongnuo nd10, made in china. Ser ut exakt som Nikons orginal sånär som färgen på tecknen på utsidan batteriluckan. Och har enligt mig skönare avtryckare.

JAg antar att det är det här greppet:

http://fotofyndet.se/product_info.php?manufacturers_id=13&products_id=5236

JAg har en D200 med grepp, men där tar man bort batteriet i kameran, hur gör man med D300/700. Har du blandat Orginal/piratbatteri ?
 
Köp alltid "pirat" framför "original" om möjligt.

Jag har alltid ställt mig lite på tvären vad det gäller original vs pirat.

Jag hävdar bestämt att vissa pirat artiklar, till exempel batterier och batterigrepp till kameror är minst lika bra som de med märkeslogga på. Jag ger mig fasen på att det till och med är samma tillverkare i många fall.

Vilken privatperson som helst slänger inte bara upp en fabrik i sitt garage och börjar tillverka batterier och batterigrepp som Nikons eller Canon "original".

Men som nämnts tidigare så är väl enda problemet egentligen bara garantierna, som sällan då skulle gälla om det visar sig vara "pirat" tillbehör som "orsakat" eventuella fel. På kameror eller vad det nu kan vara. Här får man helt enkelt överväga eventuella risker, men vad gäller just "pirat" batterier så är det nog sällan som ett sådant skulle vara sämre eller orsaka eventuella tekniska fel, läckages osv. än "original" batterier.
 
JAg antar att det är det här greppet:

http://fotofyndet.se/product_info.php?manufacturers_id=13&products_id=5236

JAg har en D200 med grepp, men där tar man bort batteriet i kameran, hur gör man med D300/700. Har du blandat Orginal/piratbatteri ?

Detta greppet lämnar ett batteri kvar i kameran och ett i greppet, alltså inte så som det funkar på D80/D90/D200.
Har blandat pirat/original, men fick tag i en person med exakt samma problem fast i USA. Han hade orginalgrepp, orginalbatteri så jag förutsätter att det är nånting med kameran.
Alternativt så är det en isolerad händelse då det för hans del inte upprepade sig. Tycker bara det är konstigt att det är så oerhört sällsynt och svårt att hitta liknande fall. Inte varje dag man känner sig unik direkt.

vad det gäller original vs pirat.

Jag hävdar bestämt att vissa pirat artiklar, till exempel batterier och batterigrepp till kameror är minst lika bra som de med märkeslogga på. Jag ger mig fasen på att det till och med är samma tillverkare i många fall.

Vilken privat person som helst slänger inte bara upp en fabrik i sitt garage och börjar tillverka batterier och batterigrepp som Nikons eller Canon "original".

Men som nämnts tidigare så är väl enda problemet egentligen bara garantierna, som sällan då skulle gälla om det visar sig vara "pirat" tillbehör som "orsakat" eventuella fel. På kameror eller vad det nu kan vara. Här får man helst enkelt överväga eventuella risker, men vad gäller just "pirat" batterier så är det nog sällan som ett sådant skulle vara sämre eller orsaka eventuella tekniska fel, läckages osv. än "original" batterier.[/QUOTE]

Här är min poäng! Precis det jag menar med att det förmodligen inte är mer fel på pirat eller farligare än med orginal.
Skulle kanske vara mer vaksam över rent mekaniska delar och tillbehör som faktiskt kan sidotillverkas av nån som inte alls har med branschen i övrigt att göra.


Mina 2 cent.
 
Nej, faktisk inte. Men jag vidhåller fortfarande i den här debatten att det blir lite på gränsen till löjeveckande när man jagar runt för att tjäna 3-400kr på ett batteri när man kanske lägger ut 20-25000kr på ett kamerahus.
Varför är det löjeväckande? Om jag har 25200 kronor och behöver en kamera och två batterier så ska jag alltså avstå 25000-kronorskameran med ett piratbatteri och köpa en 15000-kronorskamera med ett extra originalbatteri? Det verkar ganska löjeväckande. Då får jag ju en mycket sämre kamera. Det råkar ju nämligen vara så att om man väljer snäppet billigare kamera, så finns det inte 24-tusenkronorskameror och 23-tusenkronorskameror från samma märke som har 25-tusenkronorskameror.

Jag kommer aldrig att köpa ett originalbatteri med de sjuka priser som Nikon tar. Däremot kan jag tänka mig att köpa en Hasselbladare för ett par hundra papp, om jag blir rik en vacker dag.
 
Om du köper en D700 och sen stoppar i piratbatterie i den och den skulle eventuellt paja på grund av batteriet, så kan du bara drömma om att Nikon skulle stå för någon reparation. Du skulle säkert få problem med att få batterileverantören att stå för reparationen, allt detta för att tjäna några hundra på batteriet.
Vet du något fall där batterifrågan tagits upp av KO?

Det skulle vara intressant att rent allmänt få reda på hur det egentligen är med användandet av 3:e parts produkter som batterier och deras påverkan på garantier. Då tänker jag inte bara på kameror utan även mobiltelefoner, mp3-spelare o.s.v. Jag letade för några år sedan men kunde inte hitta något fall där en domstol fått säga sitt.
 
Det måste väl ändå vara meningen att den ska "glida" över till batteri nr.2 utan allt detta krångel, eller?

Ja, men det förutsätter att greppet och batteriet i greppet kan prata med kameran. Om de inte har implementerat den funktionaliteten så får du det problem du beskriver.
 
Ja, men det förutsätter att greppet och batteriet i greppet kan prata med kameran. Om de inte har implementerat den funktionaliteten så får du det problem du beskriver.

Det finns ingen som helst elektronik som kommunicerar på något sätt i batteriet, varje sig orginal eller pirat. Det är inte batteriet som talar om för kameran att nu finns si eller så mycket styrka kvar, det sker genom en spänningsmätning.
Greppet tror jag inte heller är det som felar då de enda liknande fallen jag hittat är med orginalgrepp.

Får helt enkelt vänta tills batteriet är dåligt igen och se vad som händer.
 
Batteri

Ni som köper "piratbatterier", var köper ni batterier som funkar? Köpte själv från batteriexperten, tror jag det hette, det var helt kass efter 3 månader.
 
Köp Phottix om ni ska köpa pirat. Fungerar enligt min egen erfarenhet bättre än original, både direkt från fabrik och efter något år eller två.
 
http://www.kaffebrus.com/batterier-och-laddare-g5.html

Jag kan naturligtvis inte garantera att alla är lika bra som det jag köpte till D200.

Ja jäklar, då var jag inte helt ute och cyklade med mina vilda spekulationer i mitt första inlägg i tråden :)

Och som sagt; Köp alltid "pirat" framför "original" om möjligt :)


Batterier och laddare

Vi har ett stort sortiment ersättningsbatterier av högsta kvalité, alla våra batterier tillverkas av samma företag sedan februari 2006.

Alla batterier har IC-krets med samma skydd som ett originalbatteri, och fungerar med originalladdaren.

Alla batterier är CE-märkta.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.