Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70-dödare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Instämmar med ovanstående med skillnaden att jag har lite mindre händer och i början fann jag nikons grepp lite brett. Men efter några minuter försvann det också.

Rent krasst, vad man väljer är hugget som stucket så länge man trivs med det och tycker sig få den kvaliten som man vill ha. Sen kan man se om det är någon teknisk skillnad som man verkligen behöver, men samtliga kameror av denna klass levererar teknisk bra bilder.

FILM) (ulltand skrev:
Ni räknar rätt båda två. Skillnaden mellan 6 o 8MP är att man får ca 30% fler pixlar med 8, men bara ca 15% större bild åt varje håll...
Nej, minst en räknar fel. Upplösning, som det pratades om, mäts per längdenhet och inte areaenhet. Sedan överlåtes det till den observante läsaren att klura ut vad det innebär.

Inte för att det är någon stor grej, men rätt ska vara rätt.

FILM) (ulltand skrev:
Syns skillnaden även på en mindre kopia?
Kommer man över 300 dpi så blir skillnaden mycket liten, även om man kan göra kopian i mer än 300 dpi.

Någon större mening att göra papperskopior med högre upplösning än 300 dpi är det inte.

Så 8Mp på en 20 x 30 cm är nära nog max vad som är meningsfullt.

mipert skrev:
Det vore fantastiskt bra om du hade möjlighet att skanna in två sådana pappersbilder och ge oss exempel på det. I 100% utsnitt.

Som du förstår tvivlar jag på det du säger, men jag backar inte för bevis...
Arleklint skrev:
Jag tror iofs att du kan vara partisk eftersom du uppgraderade från 6MP till 8MP, Jag tror inte du kan avgöra vilken MP som gäller för en bild jag visar upp för dig i 20x30 på papper, men som Miper säger.... Jag backar inte heller för bevis.
FOTO har visat skillnaden mellan 6Mp och 8Mp på en A4 i sin test av 1D Mark II, det är bara att kolla det testet, skillnaden framgår med all önskvärd tydlighet.

Det testet såg jag för övrigt innan 20D kom ut..

Angående skanner så äger jag ingen.

Avslutningsvis ett citat från FOTO angående 6 vs 8 Mp "Skillnaden syns tydligt på en A4"

Min inledande fråga var om EOS 350D skulle bli en D70-killer. Ser onekligen ut som om det kan bli så.
Det ska bli spännande att se den första testen.

Någon som vet när kameran ska börja säljas?

sagan skrev:
FOTO har visat skillnaden mellan 6Mp och 8Mp på en A4 i sin test av 1D Mark II, det är bara att kolla det testet, skillnaden framgår med all önskvärd tydlighet...
Kan man välja två olika upplösningar i den kameran? Jag trodde det fanns en model med 8 och en med 16.

Jag skall sticka till biblioteket idag.

Alltid kul att lära sig saker.

Slowfinger skrev:
Min inledande fråga var om EOS 350D skulle bli en D70-killer. Ser onekligen ut som om det kan bli så.
Det ska bli spännande att se den första testen.

Någon som vet när kameran ska börja säljas?

I april enligt Cyber.

D70 är sänkt till:
9850:- med AF-S DX 18-70/3,5-4,5G-optik
7970:- för bara huset
allt inkl. moms

mipert skrev:
Kan man välja två olika upplösningar i den kameran? Jag trodde det fanns en model med 8 och en med 16.

Jag skall sticka till biblioteket idag.

Alltid kul att lära sig saker.
Nej det kan man inte, de jämförde 1D Mark II med EOS 10D.

Det finns 1D mark II med 8.2Mp och 1Ds Mark II med 16.7Mp.

Nu har blivit lite trött på folk som säger att 20D eller 350D ska ha bättre bildkvalite än D70.

Kollan länken nedan:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=53101&page=2&pp=15

Här var det en kille som gemförde D70 med 20D.
Skillnaden är väldigt liten mellan de båda komerorna.
Båda kameror har både för och nackdelar men i det stora hela är de båda väldigt lika.
Och de som påstår att 350D ska ha bättre bildkvalite får nog tänka om lite. För jag tror knappast att 350D kommer att ha bättre bildkvalite än 20D.

Här är en till intressant artikel mellan D70 och 20D.
http://www.kenrockwell.com/tech/20dd70.htm

sagan skrev:
Nej det kan man inte, de jämförde 1D Mark II med EOS 10D...
Det var alltså två olika kameror de jämförde.
Är de lika vad gäller teknik förutom antalet pixlar?

Jag menar, självklart ger den med det krångliga namnet bättre kvalitet i tryck än en 10D, annars skulle den inte vara så populär som ersättare till mellanformat.
Men beror det verkligen enbart på ett större antal pixlar?

Senast ändrad:
mipert skrev:
Det var alltså två olika kameror de jämförde.
Är de alltså lika vad gäller teknik förutom antalet pixlar?
1D Mark II har en större sensor och därmed större pixlar och något bättre dynamik, inget som påverkar hur skarpa bilderna ser ut dock.

mipert skrev:
Jag menar, självklart ger den med det krångliga namnet bättre kvalitet i tryck än en 10D, annars skulle den inte vara så populär som ersättare till mellanformat.
Men beror det verkligen enbart på ett större antal pixlar?
1D Mark II har inte ersatt mellanformat, det är 1Ds Mark II som gjort det.

1D Mark II har en sensor på 1.3x medans 1Ds Mark II har en fullstor sensor.

Senast ändrad:
Christaoffer100 skrev:
Nu har blivit lite trött på folk som säger att 20D eller 350D ska ha bättre bildkvalite än D70.
Att förneka att det är så är ganska larvigt, 20D har rejält högre upplösning och avsevärt mindre brus.

Christaoffer100 skrev:
Kollan länken nedan:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=53101&page=2&pp=15

Här var det en kille som gemförde D70 med 20D.
Skillnaden är väldigt liten mellan de båda komerorna.
Båda kameror har både för och nackdelar men i det stora hela är de båda väldigt lika.
Och de som påstår att 350D ska ha bättre bildkvalite får nog tänka om lite. För jag tror knappast att 350D kommer att ha bättre bildkvalite än 20D.

Här är en till intressant artikel mellan D70 och 20D.
http://www.kenrockwell.com/tech/20dd70.htm
Två länkar till två nikonfantaster..okej.

Länka till neutrala testare/tester så det kan finnas någon trovärdighet kvar.

Namngivningen av de två kamerorna är ett skämt tycker jag.

Jag kan bara skilja dem åt när jag har specen framför mig...

Nu har jag redan glömt vilken som var vilken.

Biblioteket nästa, de stänger om tjugo minuter.

Christaoffer100 skrev:

De har nog (iaf 20D är ju verifierat) något bättre bildkvalitet åxå, men Canotisterna tenderar att överdriva deras förträfflighet rätt mycket.
Sedan beror det ju på hur man definierar "bildkvalitet" åxå. Själv gillar jag inte den karaktär som Canon har på sina bilder utan gillar de bilder som D70:n presterar bättre. Att sedan 20D klarar registrera fler detaljer må vara hänt.
På låga ISO-tal ser man inte bruset från en D70 i en utskrift, iaf inte på normala betrakningsavstånd, så där är det, som jag ser det, ett ickeargument. (Jag tycker att hela brushysterin är ganska överdriven.) På högre ISO-tal presterar ju 20D bättre. Fortfarande tycker jag dock att D70:n har snyggare brus.

Sen tycker såklart alla som köpt canons marknadsföring annorlunda. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar