Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
D70-dödare?
- Trådstartare Slowfinger
- Start datum
Helgesson
Aktiv medlem
dumbo skrev:
Detdär har vi redan diskuterat i en annan tråd.
Inget fel att, som fotograf, ha ett tekniskt intresse. Det är snarare en tillgång att ha det.
Absolut inte fel att vara tekniskt intresserad...men det finns gränser....konstruktörstråden/forumet..var finns det?
sagan
Avslutat medlemskap
Jag är digitalkameranörd och skäms inte alls över det, tvärtom.Helgesson skrev:
Lite "nörd"varning på vissa här...
PerFogelberg
Aktiv medlem
Ärligt talat tror jag inte Canon EOS 350D kommer vara en "D70 killer". 8 megapixel är inte allt. Skillnaden märker man bara vid vissa motiv. Sensorns upplösning är bara en länk i en lång kedja. 8 megapixel kommer att vara ett försäljningsargument i elektronikvaruhusen.
Med 350D har Canon fått en bra konkurrent till D70. Kan tänka mig att de är ganska likvärdiga.
Med 350D har Canon fått en bra konkurrent till D70. Kan tänka mig att de är ganska likvärdiga.
sagan
Avslutat medlemskap
Jag skulle snarare påstå att det bara är vid vissa motiv man inte märker skillnaden.PerFogelberg skrev:
Ärligt talat tror jag inte Canon EOS 350D kommer vara en "D70 killer". 8 megapixel är inte allt. Skillnaden märker man bara vid vissa motiv.
PerFogelberg
Aktiv medlem
Kim: Om du ska citera mig, var då så vänlig att ta med hela innehållet i stycket. Annars blir innehållet något annat än det jag skrev. Jag tänkter inte skriva detta någon mer gång. Gör du om det ska du få smisk.
Läser man vidare vad jag skrev så menar jag att för att kunna utnyttja 8 megapixel behöver man bättre grejer. Kraven på objektiv, slutartider och stativ ökar. Faran med 8 MP jämfört med 6 MP är att bilderna inte blir lika skarpa om man blåser upp dom i 100% på skärmen.
Hur många kommer att köpa 350D med paketobjektivet? Kan man med ett sådant objektiv se skillnad på 6 respektive 8 megapixel?
Om Canon inte kan göra ett kamerahus som är för litet för att kunna hålla i är D70 ett bättre val. Jag blir snurrig av att titta på baksidan av 350D för att lista ut vad alla knappar är.
Läser man vidare vad jag skrev så menar jag att för att kunna utnyttja 8 megapixel behöver man bättre grejer. Kraven på objektiv, slutartider och stativ ökar. Faran med 8 MP jämfört med 6 MP är att bilderna inte blir lika skarpa om man blåser upp dom i 100% på skärmen.
Hur många kommer att köpa 350D med paketobjektivet? Kan man med ett sådant objektiv se skillnad på 6 respektive 8 megapixel?
Om Canon inte kan göra ett kamerahus som är för litet för att kunna hålla i är D70 ett bättre val. Jag blir snurrig av att titta på baksidan av 350D för att lista ut vad alla knappar är.
Torda
Aktiv medlem
Efter att tidigare haft 10D och sedan 20D, har jag jämfört bilder mellan dessa två och D70. Min slutsats är att jag får flera "keepers" med D70, samt att den är betydligt (i alla fall enligt mig) smidigare att jobba med. Mellan 20D och D70 har fördelningen dock varit mycket jämn. Det hör till saken att jag inte skriver ut speciellt mycket på papper och framförallt inte några jätteförstoringar, men jag tror inte skillnaderna är annorlunda på papper. Till saken hör också att jag alltid fotar i RAW, vilket ger en avsevärd förbättring av detaljrikedom och sänkning av brusnivåerna hos D70.
Om nu 350D har liknade bildkvalitet som 20D, borde den därmed vara likvärdig med D70. Största fördelen med 350D är i så fall som jag ser det möjligheten till att använda vertikalgrepp och MLU.
Om nu 350D har liknade bildkvalitet som 20D, borde den därmed vara likvärdig med D70. Största fördelen med 350D är i så fall som jag ser det möjligheten till att använda vertikalgrepp och MLU.
sagan
Avslutat medlemskap
Jag tog med det som var relevant för svaret, förstår inte vad jag skulle citera resten för, har ju inget med svaret att göra.PerFogelberg skrev:
Kim: Om du ska citera mig, var då så vänlig att ta med hela innehållet i stycket. Annars blir innehållet något annat än det jag skrev. Jag tänkter inte skriva detta någon mer gång. Gör du om det ska du få smisk.
Här har du resten (vad det nu ska vara bra för):
PerFogelberg skrev:
sagan
Avslutat medlemskap
Hur kommer det sig att du haft 10D, D70 och 20D, blir det inte dyrt att byta system hela tiden?Torda skrev:
Efter att tidigare haft 10D och sedan 20D, har jag jämfört bilder mellan dessa två och D70.
wsaar
Aktiv medlem
Visst går det kanske att se skillnad om du har två bilder av samma motiv framför dig och sitter och jämför, men jag hävdar fortfarande att du inte kan avgöra skillnaden om du beskådar bara en bild från normalt betraktningsavstånd.Hur stor skillnad, eller om man ens märker någon skillnad i upplösning mellan 6Mp och 8Mp är ju starkt beroende på motivet, vid bilder som detaljrika landskapsbilder är det inga som helst problem att se skillnad.
FOTOs artikel är irrelevant eftersom jag kommit till den motsatta slutsatsen från samma experiment i Ljud och Bild (med landskapsbild). Den riktiga skillnaden får man endast genom blindtest (visa en bild och låt olika personer gissa om den kommer från en 6 Mpixel eller 8 Mpixel kamera).
sagan
Avslutat medlemskap
Vad menas med normalt betraktningsavstånd?wsaar skrev:
Visst går det kanske att se skillnad om du har två bilder av samma motiv framför dig och sitter och jämför, men jag hävdar fortfarande att du inte kan avgöra skillnaden om du beskådar bara en bild från normalt betraktningsavstånd.
Om det menas samma avstånd som man läser en tidning så menar jag att det syns.
På 1 meters avstånd fungerar även en 2Mp bild utmärkt på 20 x 30..
För att se skillnaden i skärpa utan att se båda bilderna bredvid varandra så behöver du ha ett tränat öga, så även om det vore 4Mp vs. 16Mp, på en 20 x 30.wsaar skrev:
FOTOs artikel är irrelevant eftersom jag kommit till den motsatta slutsatsen från samma experiment i Ljud och Bild (med landskapsbild). Den riktiga skillnaden får man endast genom blindtest (visa en bild och låt olika personer gissa om den kommer från en 6 Mpixel eller 8 Mpixel kamera).
PSE
Aktiv medlem
Jag tycker Nikons placering av rattar och reglage är överlägsen det canon kan leverera.
Jag föredrar oxå d70's AF-system före det i 300d (och då 350d).
Sådant som påverkar bildkvaliteten minst lika mkt som alla tekniska data är väl just användarvänlighet?
Är det krångligt att snabbt ställa om kameran och hitta fokus missar man ju kanske fånga det där speciella som gör en bra bild..
Sen tycker jag det är jättekul att d70 kan mäta sig så väl mot alla dessa nya fina kameror. :7
mvh Peter
Jag föredrar oxå d70's AF-system före det i 300d (och då 350d).
Sådant som påverkar bildkvaliteten minst lika mkt som alla tekniska data är väl just användarvänlighet?
Är det krångligt att snabbt ställa om kameran och hitta fokus missar man ju kanske fånga det där speciella som gör en bra bild..
Sen tycker jag det är jättekul att d70 kan mäta sig så väl mot alla dessa nya fina kameror. :7
mvh Peter
Damocles
Aktiv medlem
Tycke och Smak!
Förutom de skillnader som är mätbara, upplösning, brus, etc så är ju resten tycke och smak.
Ergonomi, knappar, rattar och whatever, allt är tyckte och smak. Där är inget bättre än något annat rent objektivt såvida du inte skaffar fram en referenshand med kända längder för varje finger, tryckytor, mjukhet i leder och allat annat jox.
Förutom de skillnader som är mätbara, upplösning, brus, etc så är ju resten tycke och smak.
Ergonomi, knappar, rattar och whatever, allt är tyckte och smak. Där är inget bättre än något annat rent objektivt såvida du inte skaffar fram en referenshand med kända längder för varje finger, tryckytor, mjukhet i leder och allat annat jox.
Torda
Aktiv medlem
Visst, det kostar, men försöker man hålla sig till begagnat, så går det att åtminståne att redusera förlusterna. Samtidigt tycker jag att det är fantastiskt roligt att prova olika grejor och framförallt nu, när jag känner att jag är på rätt spår.sagan skrev:
Hur kommer det sig att du haft 10D, D70 och 20D, blir det inte dyrt att byta system hela tiden?
Om det är utskriftstestet i FOTO nummer 9/2004, mellan 10d och 1DMkII, som ältas fram och tillbaka, måste jag nog hålla med Kim. Ungefär samma skillnad upplevde jag mellan 10D och D70.
sagan
Avslutat medlemskap
Det är mycket märkligt, då D70 och 10D har närmast identiskt lika hög upplösning:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page26.asp
http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page26.asp