Annons

D70-dödare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det har inte jag heller "så stora händer som en karl" så jag tycker många kameror och gluggar är alldeles för tunga.

Re: D70 tung o klumpig?

Uttryck skrev:
Vad rek för objektiv som allround?

Canon EF 28-135mm IS USM: finns begagnat och billigt!
Canon EF-S 17-85mm IS USM: 6575:- hos Cyberphoto
Tamron 28-75mm f/2.8: ljusstark och 4000:- hos Cyber

IS: Stabiliseringssystem (mot skakningsoskärpa, dvs darriga händer vid längre slutartider)
USM: snabb och tyst autofokussystem

Vi blev nöjda Max! Var det du som fotade Perelli i Sthlm också? Måste sluta nu o åka hem men vill gärna ha fler tips inför mitt snart akuta kameraköp!

Jag befarar att den går sönder i regn, eller om den faller från 50cm ;)

Nej man allvarligt talat så är nog husets kontruktion det som Canon givit efter på.

+ D70 ligger bättre i handen för normalstora händer
+ D70 har bättre kontroller
+ D70 har ljusare sökarbild
+ D70 har betydligt bättre kitobjektiv
+ D70 tar även billiga manuella Nikkor
+ D70 kan användas med Nikon Capture

Inget av detta hjälper dock. Eftersom 8 är mer än 6 kommer många att köpa 350D. Att 350D dessutom något bättre bilder gör det inte lättare för Nikon.

Har ni förresten sett att sensorn i 350D är mindre än 300D/20D. Nu är den bara 14,8 x 22,2 mm.

Något som jag finner intressant är att de har valt att göra sökarbilden ljusare än den i 20D.

Nej man allvarligt talat så är nog husets kontruktion det som Canon givit efter på.
Faktum är att jag tyckte 350D känns bättre i hädnerna än 300D. Trots smalare grepp och den mindre vikten. 300D känns uppblåst med sina ringa vikt och lite tjockare grepp. Dessutom är höljet hårdare än på 300D.

Den ska väl vara mindre och lättare än 300D så man antar att den är lika eller mer plastig än 300D, så jag tror nog att D70 huset känns betydligt bättre i handen om man gillar lite mer makera och tyngd i det hella.
Njae, nu är greppet gjort i hårdare plast och den är mer kompakt så plastigheten är ingen större skillnad på. 350D känns lite bättre om något.

Vad är det som 350D har som inte D70 har? Förutom 2 miljoner fler pixlar alltså. Okej, 350D är mindre. Det vet jag redan.
MLU, vertikalgrepp, ISO 100.

En fråga är väl dock hur mycket Canon har fördummat handhavandet för att differentiera den mot 20D. Den verkar ju fortfarande bara ha ett inmatningshjul och det är ju synd. Undrar om de fortfarande begränsar val av ljusmätnings- och autofokusmetoder på samma sätt som med 300D.
Den är inte speciellt fördummad utom i bas-zonen med alla program, där är ISO i autoläge och jag tror mätningen var evaluerande. Kör du de vanliga zonerna bör du ha full kontroll. Den är mer lik en 20D i funktion än en 300D. Inklusive valbara steg om 1/2 eller 1/3 för kompensation, vitbalansskiftning åt grön och magenta och inte bara åt blått/gult. Fungerande svart-vitt läge med filter(grön/röd/orange/gul) samt att de har delat upp raw-formatet så du får åtskilda raw och jpeg filter.

+ D70 ligger bättre i handen för normalstora händer
> Det är en smakfråga, men till viss del tycker ajg nikons grepp är aningen bulkiga, även om det stämmer på det stora hela.

+ D70 har bättre kontroller
> Jupps, dubbla inmatningsjul är en fördel.

+ D70 har ljusare sökarbild
> Kommer inte ihåg D70 som direkt utmärkande, så skillnaden är nog inte gigantisk.

+ D70 har betydligt bättre kitobjektiv
> Jupps, instämmer.

+ D70 tar även billiga manuella Nikkor
> Fast hur många av de som kameran riktar sig mot, instegssegmentet använder dessa objektiv.

+ D70 kan användas med Nikon Capture
> Fördel om man är van vid Nikon Capture. Nu har ju 350D samma raw-format som övriga Canons kameror och kommer levereras med DPP utöver EOS capture och EOS Viewer. Desstuom kostar väl fortfarande Capture pengar va?

Damocles skrev:
Den är inte speciellt fördummad ... mer lik en 20D i funktion än en 300D
Det låter ju lysande. Jag tyckte vissa grejer de hade gjort med 300D kändes som rena vansinnet. Det låter som om 350D inte alls har de egenskaperna. Jag gissar att det kommer att bli betydligt svårare för er att välja mellan 20D och 350D än det var mellan 10D och 300D.
Damocles skrev:
Något som jag finner intressant är att de har valt att göra sökarbilden ljusare än den i 20D.
Det skulle teoretiskt kunna bero på att de prioriterat ljusstyrka på bekostnad av egenskaper vid manuell fokusering.

objernulf skrev:
Har ni förresten sett att sensorn i 350D är mindre än 300D/20D. Nu är den bara 14,8 x 22,2 mm.
Lurigt. Var det inte någon som sa att 20D hade lite mindre än 10D också (har inte kollat upp det dock)? De kanske hamnar på 4/3 så småningom :)

Det skulle inte förvåna mig om storleken på sensorn är optimerad efter tillverkningen. Troligen gör den lilla skillnaden mot 20D att de hamnar över en gräns så de får ut säg en 5-10 extra sensorer ur varje kiselskiva.

Med tanke på att 80% av alla DSLR-kameror som säljs av canon är 300D och nu då 350D så tror jag att det är ett troligt skäl.

Det skulle teoretiskt kunna bero på att de prioriterat ljusstyrka på bekostnad av egenskaper vid manuell fokusering.
Jag skulle tippa på det. Mattskivan på 20D ska tydligen ge något högre kontrast/lätthet vid manuell fokus med den typen av yta. Målgruppen för 350D är inte direkt den som fokuserar manuellt så ofta. Alternativt att de räknar med att de som har 350D kommer ha aningen ljussvagare optik så skillnaden behövs med vad det kostar.

Jag gissar att det kommer att bli betydligt svårare för er att välja mellan 20D och 350D än det var mellan 10D och 300D.
Inte för mig, jag är väldigt nöjd med min 20D. Både det faktum att jag finner kameran bättre och bättre för varje gång jag använder den, och det faktum att jag valde att köpa när jag gjorde. Jag avvundas ju inte de som måste välja mellan 20D och 350D dock. De som bara gillar metallhus men inte direkt har behov av buffert, snabbare serietagning och snabbare AF kommer få mycket huvudbry.

Re: Re: Re: D70 tung o klumpig?

Uttryck skrev:
Som jag skrev är jag inget halvproffs (ännu) så jag vill gärna ha en som är enkel i handhavandet. Jag har ingen prestige för att allt måste vara så j-kla superavancerat. Vill ha en bra, smidig och "enkel" digital systemkamera bara som jag lär mig mer avancerade saker efter hand med.

Jag tror eg inte det spelar så stor roll vilken du väljer. Jag tycker personligen att Nikons "ergonomi", dvs upplägg på knappar och reglage känns bättre och är mer intuitiva att använda. Det finns de som tycker tvärt om. Det bästa är ju att själv testa och klämma.

Har man små händer så kan 350D vara ett bättre val. Jag har nog ganska "normal"stora händer och tycker D70:n är mycket skönare att hålla i både 300D och 10D (350D har jag inte testat), men det är ju, åter igen, en smaksak. Klämm och testa.

När man väl bekantat sig med kameran är båda två nog tämligen enkla att handha.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar