Annons

D70-dödare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Man ser skillnaden, inga problem alls, 8Mp bilden ser så mycket skarpare ut helt enkelt.

Skillnaden är lika tydlig som när man bländar ned ett par steg på objektivet..

Kan man jämföra högre upplösning med bättre objektiv (större ljusinsläpp)?

Kanske felaktig fråga... Min fundering gäller om man får samma kvalitet på bilder med tex en 300 och ett 50-1.4-objektiv som med en 350 med ett 50-1.8.

Skriver man ut i samma storlek så blir upplösningen exempelvis 300ppi för en bild på ca 3000x2000 pixlar. Med 3456x2304 pixlar får man istället typ 346ppi. 346/300=1.15 = 15%

dumbo skrev:
Skriver man ut i samma storlek så blir upplösningen exempelvis 300ppi för en bild på ca 3000x2000 pixlar. Med 3456x2304 pixlar får man istället typ 346ppi. 346/300=1.15 = 15%
Ni räknar rätt båda två. Skillnaden mellan 6 o 8MP är att man får ca 30% fler pixlar med 8, men bara ca 15% större bild åt varje håll...

Arleklint skrev:
Jag tolkar Nikons släpp så att man väljer att försöka ta tillbaka proffmarknaden nu, och avstår från billigare segmenten.

Verkar i så fall vara en livsfarlig taktik. Det segment som kommer att växa snabbast är ju instegssegmentet när alla miljoner analogare som är kvar ska byta. Och när dom väl bytt system så är dom fast i det. Några av dom kommer dessutom att bli proffs så småningom.

Strategiskt måste det därför vara prioritet på lågprissegmenten. Också därför att många nyblivna fotoentusiaster kommer att lockas över från digicams till systemkameror.

FILM) (ulltand skrev:
Ni räknar rätt båda två. Skillnaden mellan 6 o 8MP är att man får ca 30% fler pixlar med 8, men bara ca 15% större bild åt varje håll...
I vilket fall som helst så kan jag garantera att 30% fler pixlar syns tydligt och klart på en 20 x 30 cm papperskopia kopia, inga som helst problem.

Jag var helt inne på att jag skulle köpa en D70 för ett par månader sen, men nu är jag inte säker längre.. Är lite besviken på att jag fortfarande inte sett något nytt från nikon (ersättare till d70 etc) och nu när Canon 350D kommit så blir det lite svårare att välja. Man får väl helt enkelt vänta till 350D kommer i butik så man kan klämma på den lite.. är den dock som 300D i finischen så går den bort direkt..

Daniel:
Den ska väl vara mindre och lättare än 300D så man antar att den är lika eller mer plastig än 300D, så jag tror nog att D70 huset känns betydligt bättre i handen om man gillar lite mer makera och tyngd i det hella.

D.G

sagan skrev:
I vilket fall som helst så kan jag garantera att 30% fler pixlar syns tydligt och klart på en 20 x 30 cm papperskopia kopia, inga som helst problem.
Det vore fantastiskt bra om du hade möjlighet att skanna in två sådana pappersbilder och ge oss exempel på det. I 100% utsnitt.

Som du förstår tvivlar jag på det du säger, men jag backar inte för bevis...

Daniel VR6 skrev:
Jag var helt inne på att jag skulle köpa en D70 för ett par månader sen, men nu är jag inte säker längre.. Är lite besviken på att jag fortfarande inte sett något nytt från nikon (ersättare till d70 etc) och nu när Canon 350D kommit så blir det lite svårare att välja. Man får väl helt enkelt vänta till 350D kommer i butik så man kan klämma på den lite.. är den dock som 300D i finischen så går den bort direkt..

PMA har inte ens börjat ännu.

D70 tung o klumpig?

Står precis inför att köpa en digital systemkam men är rätt amatörmässig just på själva fotandet. Ska använda den i jobbet.

Är däremot haj på bildredigeringen och har mkt höga krav på bildkval. Hade nästan bestämt mig för D70 när jag fick tips om Canon 350.

MEN är det nån som vet om Canon 350 är mer lättanvänd (ja, jag är inget halvproffs ännu) och mindre, lättare o smidigare än D70?
Är den det så blir det kanske 350 istället. Kanske mer en tjejkamera? ;-)

Kommer prisnivån att vara den samma på båda ungefär?

Vad rek för objektiv som allround?

dumbo skrev:
PMA har inte ens börjat ännu.

Det har du ju faktiskt rätt i =)... Men jag tog för givet att de större tillverkarna offentliggjorde sina toppmodeller innan mässan börjat för att de skall få en chans att kommentera sina produkter innan folket börjar rycka å slita i grejerna ;)

sagan skrev:

Jag tror iofs att du kan vara partisk eftersom du uppgraderade från 6MP till 8MP, Jag tror inte du kan avgöra vilken MP som gäller för en bild jag visar upp för dig i 20x30 på papper, men som Miper säger.... Jag backar inte heller för bevis.

Re: Re: D70 tung o klumpig?

FILM) (ulltand skrev:
...Vad är en "tjejkamera"? Du menar en enkel kamera? Som även en blond kan klara av?
:-(

Som jag skrev är jag inget halvproffs (ännu) så jag vill gärna ha en som är enkel i handhavandet. Jag har ingen prestige för att allt måste vara så j-kla superavancerat. Vill ha en bra, smidig och "enkel" digital systemkamera bara som jag lär mig mer avancerade saker efter hand med.

Tänkte mer på att den inte är för tung, stor och klumpig att hålla i. Jag har inte så stora händer som en karl.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar