Var och en har sina utgångspunkter och gör sina bedömningar utifrån dessa. Min egen bedömning av D3X gör jag som ägare av Nikon D3. Jag har övervägt att köpa en D3X med reservationerna att den skulle kosta max ca 58995 kr, ha en del för mig intressanta nyheter, ha bättre bildkvalitet på låga ISO-tal (100-400) med tydligt förbättrad upplevd skärpa, ha liknande bildkvalitet på mellankänsligheterna (400-800), ha ca ett steg sämre bildkvalitet över ISO 800, ha något lägre bildtagningshastighet. D3 klarar 9 bps i 14-bit raw medan D3X bara klarar 2 bps. Det är en för mig märklig begränsning även om den kanske för få har en praktisk betydelse.
Det enda som D3X har i mina ögon (utifrån nedladdade och av mig redigerade testbilder) är lite bättre bildkvalitet på ISO 100-200 än D3. Det håller inte för mig som enda argument för att lägga ut 70000 kr. Hade jag en fotostudio och var fotograf på heltid hade jag kanske resonerat annorlunda. Men frågan är om jag nöjt mig med en D3X då...
Om D3X hade haft 28 MP i FX, 12 MP i DX, HD-video, ett nytt förbättrat AF-system (större spridning, korsformiga AF-punkter över hela utan), större skärm, större sökare, förbättrad auto-ISO (efter brännvidd), samma max bps som nu men i 14-bit, förbättrat vertikalgrepp mm då hade jag kanske varit beredd att lägga ut 70000 kr. Men visst, den kameran, om den kommer, är en D4X.