Mankan G
Aktiv medlem
Mina Canon kollegor hade redan innan lanseringen av D3x sagt att det finns ett pris problem med 1ds mk3. Frågan var just Vad motiverar priset på en 1dsmk3 i förhållande till a900? Försäljningen av 1dsmk3 har stoppat upp helt, och sony börjar rör på sig. Det stora problemet med sony är bara att de inte klarar att leverera optiken till butik.
Klart att prisstrategi är viktigt, och att priset har en psykologisk betydelse för Vart man placerar produkten. Men, när testerna kommer visa (vilket dom med stor sannolikhet kommer att göra) att a900, 1ds mk3, D3x, levererar lika bra bild kvalitet, så kan man fråga sig hur man ska argumentera för merkostnaden.
Den stora frågan är här hur konsumenten kommer argumentera för Varför 1ds mk3 och D3x är bättre än a900.
Sen att Nikon jämför d3x med mellanformat bakstycke, det är en annan historia.
Passa dig. Det finns några troll här på FS som kommer att kräva bevis av dig när du hävdar att 1D(S) serien har "dött". Bevis som bla bilderna som valsar runt från de stora evanemangen där den tidigare vita dominansen var hundraprocentig numera är avsevärt mer svartvit....Hmmm, låt se, vad fick jag för motargument senast när jag nämde Canons 1D seriens problem: Jovisst. Det var visst fler nygregistrerade 1D kameror här på FS än det var D3r i oktober eller vad det nu var
Jag är oxå av den uppfattningen att kameror som 1DS och D3X visst har en marknad men att den numera är tämligen liten. Under tiden för 1DSmkI var det en annan sak. Upplösningen i 1D och D1/D2H var inte hög nog för att tillfredställa andra än nyhetsfotograferna. Dagens 1DmkIII och D3 klarar galant av de allra flsta uppdragen. Skillnaden i ytteckning är rätt marginell mellan dessa och 21MP + kamerorna. Vi skall inte heller glömma att även MF kamerorna har tagit ett jättekliv rent kvalitetsmässigt under senare år. Både med avseende på upplösning och bildkvalitet. MP skillnaden är idag ca 30MP mellan de bästa 35mm-kamerorna och MF. Senast jag såg ett test så slog en 18MP Mamiya både D3 och A900 i upplösning och crispighet, med marginal dessutom.
Vi har diskuterat Nikons mål med D3X. När man läser pressreleasen så framkommer det ett och annat. Jag läser mellan raderna att D3X mest är en modell att positionera märket med, inte att säljas i mass. Jag tror inte ens Nikon förväntar sig jättesiffror. Merkostnaden i produktion kan inte vara stor jämfört med D3. En del av kostnaden ligger givetvis i R & D men merparten gissar jag är vinst. Nikon hävdar ju att D3X inte tar någon marknad från andra Nikon kameror utan varje såld D3X är en tagen andel från någon konkurent.
Mitt tips är att efter den initiala hypen när prylgalningarna och megapixelfantasterna köpt sina kameror kommer priset att sjunka avsevärt. Inte i nivå med D3 då det fortfarande verkar antalet MP vara avgörande för så många, inte minst här på FS som borde veta bättre Jag tror även att D3X kommer att bli en lika marginell kamera som 1DSmkIII är. I antalet sålda enheter vill säga. Tyvärr för Nikon så har tåget redan gått för dessa kameror. 1DSmkI och mkII var en annan sak. Dåtidens 1D och D2 var av annan kaliber. Jag är är rätt säker på att om en studiofotograf (Canon) behöver en 20+MP kamera så lockar 5DmkII mer än 1DSmkIII. Bildkvaliteten skall ju dessutom vara bättre i den billigare kameran och priset är ju i en helt anna liga.
Det var någon som föreslog att D3X och D3 borde ha samma pris. Två olika kameror för olika ändamål även om de ser likadana ut. Jag håller med utifrån ett ren användarmässigt perspektiv. Förmodligen har de olika R & D- och tillverkningskostnader så att det är omöjligt men i tanken så håller jag med. Jag skulle i alla fall alla gånger valt en D3. Har noll behov av 24MP. 12MP räcker och blir över för mina behov. Men det är skitkul att dregla över monster som denna.
Senast ändrad: