Annons

D3x är här?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm, kan inte låta bli att leka med tanken på hur dessa mängder av kritiska röster över prissättningen av D3x här skulle mjukna OM en D700x skulle dyka upp inom snar framtid... Vilket jag inte tar för helt orimligt.
Då skulle jämförelsen mellan D3x och 5DII gå i stå.

/K
 
Per kamera - inte modell - givetvis.


Jodå, fattade det men med tanke på bojkottshysterin här så verkar det som nikon kommer sälja ytterst få d3x, så det blir ändå orimligt höga utvecklingskostnader. Om nu inte det blir som jag påtalat i flertalet inlägg: håll ut – d700x kommer snart med massor av godiset från d3x, och då tror jag det är få på detta forum som kommer att gnälla över priset, och den förmodade stora volymen och marknadsandelen som nikon kommer att ta i segmentet semiproffs-pixelstinna-kamera till rätt pris:)
 
Om nu inte det blir som jag påtalat i flertalet inlägg: håll ut – d700x kommer snart med massor av godiset från d3x, och då tror jag det är få på detta forum som kommer att gnälla över priset, och den förmodade stora volymen och marknadsandelen som nikon kommer att ta i segmentet semiproffs-pixelstinna-kamera till rätt pris:)

Det gäller att skilja på gnäll och konstruktiv kritik. Jag tycker personligen att många här framför just konstruktiv kritik och därmed är det per definition inte gnäll. Eftersom det är just bara, gnäll.

Vi kanske kan avsluta prisdiskussionen här för tillfället och diskutera andra nyheter med kameran, som t.ex. sensorn.... eller andra nyheter, som t.ex.............hmm... ja, sensorn, den är ju ny.
 
Vi kanske kan avsluta prisdiskussionen här för tillfället och diskutera andra nyheter med kameran, som t.ex. sensorn.... eller andra nyheter, som t.ex.............hmm... ja, sensorn, den är ju ny.

Tycker det låter som ett sällsynt lysande avslut på en tråd. I alla fall ett temporärt stopp tills kameraskrället dyker upp! Då kan vi ju diskutera...typ...att sensorn är några tidsenheter äldre än den var när detta inlägg skrevs.

Lennart
 
Visst är det säkert så men som jag skrev, "behöver inte beror" och "kan lika gärna". Meningen med mitt inlägg att vi inte kan dra några slutsatser om något vi inte vet...

/Johan

Jag har jobbat med ett antal olika digitala bakstycken sedan-96, där är det så gott som alltid mjukvaran man väntar på.
 
Hmm, kan inte låta bli att leka med tanken på hur dessa mängder av kritiska röster över prissättningen av D3x här skulle mjukna OM en D700x skulle dyka upp inom snar framtid... Vilket jag inte tar för helt orimligt.
Då skulle jämförelsen mellan D3x och 5DII gå i stå.

/K

Men det är just det, var är det för "godis" mer än fler pixlar som gör att man skulle mjukna. Nja, inbyggd blixt förstådd;-) Men, handen på hjärtat sämre brusegenskaper och slöare motor är väl knappast någonting man längtar efter. Jag menar, förutom priset så är ju kameraskrället i flera avseenden en försämring av den gamla (om nu inte bildkvalitén är betydligt bättre än den föefaller att vara).
Mvh
JB
 
Puh! Retoriska frågor. Du svarar ju på dem själv. M a o, rätt på alla fyra. Det är Nikons rättighet att kunna ta precis det pris dom vill, och det är din och andra rättihet att välja att köpa eller inte.
Jo, men de förstår jag också.
Och jag har som sagt valt att inte köpa till detta priset.

Vad jag undrar över och är intresserad av, är snarare varför D3x kan kosta så makalöst mycket mer än D3. Att Nikon sätter vilket pris de vill, och att jag inte måste köpa en D3x, är en självklarhet -- men inte heller det diskussionen gäller.

Och som jag skrivit flera gånger i tråden: kan någon trovärdigt visa vad det är med D3x-sensorn som kostar 30-35000kr, så skall jag genast acceptera detta och "rätta in mig i ledet". Jag är helt enkelt bara väldigt nyfiken och förundrad.
 
Men det är just det, var är det för "godis" mer än fler pixlar som gör att man skulle mjukna. Nja, inbyggd blixt förstådd;-) Men, handen på hjärtat sämre brusegenskaper och slöare motor är väl knappast någonting man längtar efter. Jag menar, förutom priset så är ju kameraskrället i flera avseenden en försämring av den gamla (om nu inte bildkvalitén är betydligt bättre än den föefaller att vara).
Mvh
JB

Framför allt skulle en D700x få ett avsevärt lägre pris och vara just den kamera som är avsedd för segmentet där 5D mkII befinner sej. För närvarande är den platsen tom i Nikons sortiment.
D3x skulle därmed jämföras mot 1DsIII, där den är positionerad.

/K
 
Framför allt skulle en D700x få ett avsevärt lägre pris och vara just den kamera som är avsedd för segmentet där 5D mkII befinner sej. För närvarande är den platsen tom i Nikons sortiment.
D3x skulle därmed jämföras mot 1DsIII, där den är positionerad.

/K

Precis och det är ju där som jag anser att Nikon gjort en tankevurpa, Hur många 1DSmkIII säljs det i jämförelse med 5DmkII/D700X. Jag tror helt enkelt att tiden för 1DSmkIII och D3X är förbi för att kuuna säljas i någorlunda volymer. Jag är uppriktigt sagt inte säker på att D3X kommer att bli en lönsam affär för Nikon trots sin väl tilltagna prislapp. Lönsam utifrån sina egna kvaliteter givetvis. Lägger du till prestigehöjande effekter som påverkar andra modeller så ser kalkylen givetvis annorlunda ut.
 
Jag tror knappast att det bara är att "smälla in" en sensor med dubbelt så många mp. För det första, så lär knappast priset öka direkt proportionellt mot antalet pixlar. För det andra skulle jag tro att det krävs mer exakt hårdvara i huset, vilket naturligtvis ökar priset. Sedan läste jag nåt om att A/D-omvandlingen sitter direkt i sensorn för att minska bruset, vilket INTE D3 eller D700 tydligen har. Pengar pengar! Detta är alltså nyutvecklinar, som troligen kommer att användas i framtida serier, som då säkert blir billigare.
 
Från http://www.neutralday.com/nikon-d3x-sensor-designed-by-nikon-made-by-sony/

Prior to the official launch there was quite a bit of speculation as to how similar the sensor in the D3X is to that in the Sony Alpha DSLR-A900. At the launch, Nikon officials were at pains to point out that although the D3X’s sensor is manufactured in a Sony plant, it’s still very much “a Nikon designed sensor”. Indeed, their respective pixel pitches are quite different: 5.9 microns on the A900, whereas the Nikon’s is surprisingly smaller at 5.49 microns. So, they’re pretty much different sensors and should have different performance characteristics.
 

Hoppas verkligen inte att den sk "sakliga argumenteringen" för prissättningen av D3x når ett generellt accepterande bland köpare.
Nikons prisstrategi är tydlig, och det är synd om vi som konsumenter skall acceptera detta.
Alla "förståsigpåare" som skall föra Nikons sak , och avskriva ethos till "normala" användare med argument som "Ni fattar inte...", "Ni är inte den egentliga köparen...", är bara tragiskt.

Tycker Verkligen att vi, som konsumenter, borde försöka se så nyktert som möjligt på detta. Sluta med osakliga och spydiga kommentarer, utan försök istället att föra ett rationellt och logiskt resonemang, och förklara ev. Varför en sådan prissättning är bra, och vice verse.

/christian (som inte kommer att komma till "insikt" om prissättningen)
 
prova med en ord bok det brukar hjälpa. inte mycket specar om brus i den men den skall väl få dig å förstå åxå (inte troligt)
Är det någon som kan översätta?

Äh! Jag provar med att översätta själv:
Prova med att slå upp vad jag skrev i en ordbok. Det brukar hjälpa. Förmodligen hittar du inte så mycket information om brus i ordboken men den kanske kan få dig att förstå ämnet trots det, även om jag inte tror det.
 
Från http://www.neutralday.com/nikon-d3x-sensor-designed-by-nikon-made-by-sony/

Prior to the official launch there was quite a bit of speculation as to how similar the sensor in the D3X is to that in the Sony Alpha DSLR-A900. At the launch, Nikon officials were at pains to point out that although the D3X’s sensor is manufactured in a Sony plant, it’s still very much “a Nikon designed sensor”. Indeed, their respective pixel pitches are quite different: 5.9 microns on the A900, whereas the Nikon’s is surprisingly smaller at 5.49 microns. So, they’re pretty much different sensors and should have different performance characteristics.

5,49 är en felaktig siffra. D3X har samma pixelpitch på 5,9 um.
 
Hoppas verkligen inte att den sk "sakliga argumenteringen" för prissättningen av D3x når ett generellt accepterande bland köpare.
Nikons prisstrategi är tydlig, och det är synd om vi som konsumenter skall acceptera detta.
Alla "förståsigpåare" som skall föra Nikons sak , och avskriva ethos till "normala" användare med argument som "Ni fattar inte...", "Ni är inte den egentliga köparen...", är bara tragiskt.

Tycker Verkligen att vi, som konsumenter, borde försöka se så nyktert som möjligt på detta. Sluta med osakliga och spydiga kommentarer, utan försök istället att föra ett rationellt och logiskt resonemang, och förklara ev. Varför en sådan prissättning är bra, och vice verse.

/christian (som inte kommer att komma till "insikt" om prissättningen)

Logiken i prissättningen utifrån mina tre tänkta prisnivåer jag angav innan presentationen av D3X:

1) Canon 1Ds MkIII-nivån (68995 kr på CP vilket blev 71995 kr)

D3X är Nikons svar på Canons flaggskepp fast med fler MP och bättre bildkvalitet(?). 24 MP anser Nikon vara tillräckligt för att dra till sig fotografer som i nuläget kör digitalt mellanformat. Nikons budskap är att D3X har MF-kvaliteter fast med bättre systemflexibilitet. Tänkta målgruppen är till 80-90% studio- och landskapsfotografer vilka idag använder MF helt eller delvis. Dessa fotografer förväntas helt övergå till D3X eller komplettera sina MF-digitalare med D3X. För dessa fotografer framstår priset på D3X som attraktivt.

2) D3-nivån (47995 kr på CP vid introduktion)

D3X är inte mycket mer än en D3:a med visserligen fler MP och därmed 42% högre potentiell upplösning och utskriftbarhet i stora format, men också sämre ISO-omfång, DR och bps. Över ett år har gått och D3X behöver inte prissättas mer än vad D2X och D3 kostade vid sina introduktioner. Nikon menar därmed att D3X både kan tilltala professionella studio-, mode- och landskapsfotografer liksom frilansare och entusiaster vilka behöver det bästa Nikon kan erbjuda i bildkvalitetsväg på bas-ISO. Priset anses mycket rimligt för alla.

3) Mellannivån (58995 kr på CP) (Det pris jag förutspådde)

D3X är ett genombrott för Nikon med sina 24 MP och FX. Det är för första gången på länge en högre upplösning än vad huvudkonkurrenten Canon har i sin toppmodell. Samtidigt är det inga andra tekniska innovationer i D3X och i vissa fall en försämring i förhållande till både D3 och Canon 1Ds MkIII. Sony har kommit med A900 och Canon med 5D MKII samtidigt som Canons topp-DSLR ser allt mer överprissatt ut. Ekonomin har mycket snabbt förändrats kraftigt negativt vilket påverkar alla branscher globalt under de två kommande åren. En rimlig premie för D3X kan dock kvarstå i förhållande till D3 och de två billigare konkurenterna. Dessutom vill Nikon sälja mer och till fler målgrupper än vad Canon gjort med sin 1Ds MkIII.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.