Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D3x är här?

Produkter
(logga in för att koppla)
Inside information?!

Inside information om Nikons sensorer?

Från http://www.bythom.com/nikond3xcomments.htm

"In actuality, the origin of the sensor is, like virtually all Nikon sensors, more complex. There's a story going around Japan, for instance, that one of Sony's newer fabs was partially leased to another company making CMOS sensors. There aren't many companies making CMOS sensors that need a state-of-the-art fab on lease, so the rumor has it that Nikon is the leasee. Given that the steppers in the plant probably came from Nikon Precision and things get messy real quick. There have also been rumors around for some time that Nikon was either specifying or applying their own "toppings" (that would be microlenses and Bayer filtration), even when they were using a Sony generated sensor. To say that there is a lot of entwinement between Sony Semiconductor and Nikon Imaging is understatement. Personally, I like the way Nikon puts it: "unique." The D3x sensor is unique to the D3x, though it may share some underpinnings with other sensors.
 
På stora blänbdaröppningar är det vara svårt att tillgodogöra sig den höga sensorupplösningen vad det verkar. Flertalet 100% crops hade nog sett lika bra ut med 12 MP här.

Jag har visserligen "bara" 10.2MP och DX men det är inte ens i närheten (relativt). Som amatör skulle jag verklighen uppskatta crop egenskaperna som kan kompensera en dålig komposition :)

Jag har inga svårigheter att se ett behov av denna kamera inom vissa yrkeskategorier/områden. Det är bara att grattulera Nikon som med denna kamera kompletterat sin produktlinje.
 
Ojoj, Thom var inte dåligt negativ. Inte så konstigt iofs då priset verkar vara väl tilltaget.

Kommer bli kul att se jämförande test med A900 tycker jag, då får vi se exakt hur mycket Nikon har gjort med sensorn (för jag förutsätter att det i botten är samma). Vore kul att se sensor-mätningar av DxO

Sen hoppas jag på en D700x med samma egenskaper (men med 3fps då antar jag, för att D3x ska ha nån fördel), så att befintliga D700an går ner i min prisklass :)
 
Senast ändrad:
Man får nog se denna, precis som 1Ds MkIII som en konkurrent till mellanformatarna som fortfarande kostar det dubbla. Men för entusiaster och även vissa yrkesfotografer, så ter sig Nikons prissättning riktigt idiotisk. Kanske beror det delvis på den svaga kronan, men hur man kan ta 30000 kronor för (vad jag förmodar) "samma" sensor som Sony A900 använder, verkar lite hål i huvudet. Men det finns kanske andra underliggande faktorer som påverkar prisbilden.

Men å andra sidan är det ju rätt skönt. Man slipper fundera över om man skulle skaffa en ;)
 
Jag citerar Kevin Kline "Disappointed!!!"

Nikon har tydligen bestämt sig för att ligga 2a-3a i utveklingshastighet och negativt 1a i prisläge :0(

Någon D700x lär vi nog heller inte se förän Sony släpper sin
D9000xxx med 500mpx :0{
 
77 990:- Det var svettigt...
Nu förmodar jag att detta är ett REK-pris, så vi kan väl räkna med ett pris på 65-70000kr i butik? Men men, nog är det svettigt, alltid. Känns som att Nikon här missade en stor chans att plocka kunder från ännu ett marknadssegment.

Är det värt 20-30000kr *extra*, jämfört med D3, för (i stort sett) bara den nya sensorn? Säkert är det så för en och annan, men knappast för flertalet. Och några nya kunder lär ju inte lockas, i varje fall inte av priset.
 
samma pris som för mina d1x och d2x när de kom ut.
idag måste detta ses som dyrt för de flesta och i jämförelse.
skall bli intressant att testa den mot 5d mk2 , Sony 900.
 
Man får nog se denna, precis som 1Ds MkIII som en konkurrent till mellanformatarna som fortfarande kostar det dubbla. Men för entusiaster och även vissa yrkesfotografer, så ter sig Nikons prissättning riktigt idiotisk. Kanske beror det delvis på den svaga kronan, men hur man kan ta 30000 kronor för (vad jag förmodar) "samma" sensor som Sony A900 använder, verkar lite hål i huvudet. Men det finns kanske andra underliggande faktorer som påverkar prisbilden.

Både pris och prestanda verkar enligt min erfarenhet från MF vara MER beroende av att mjukvarubiten trimmas rätt.
Visst kostar den fysiska sensorn pengar, men mjukvara o intrimmning är nog den riktigt kostsamma biten.
Tänk bara på Kodak som är så bra på CCD tillverkning men hur gick det för dem att tillverka bakstycken :-(
Trots att de tillverkade bakstycken med samma 16 mp sensor som PhaseOne o dåvarande Imacon så var det bara , nästan i alla fall, de två sistnämda som sålde bakstycken. Detta trots att de var 30-50% dyrare jfr Kodakbakstyckena.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.