Annons

D3x är här?

Produkter
(logga in för att koppla)
å för vem?? studiofotografen har bättre kamera för pengarna i eos 5d mk 2 21 miljoner räcker för mig i studion å till vettigt pris !!!
För vem? Alldeles oavsett om 5D2 är "bättre" eller inte, så blir det ju en aning problematiskt för en fotograf med en befintlig Nikonutrustning att använda den kameran.

Och vad som räcker till dig, eller vad du anser vara ett vettigt pris, har ju också ganska liten betydelse, med avseende på vem D3x är till för.
 
Jag häller till fullo med GrevTure och hans resonemang kring kameran. Jag vill påpeka att den här kameran vänder sig till den grupp fotografer där priset kanske inte spelar så stor roll. Jag menar, vad kostar en uppsättning Hasselblad i digital form...
Precis som sagts måste Nikon ha den här formen av produkt för att bli trovärdig. Sedan att jag och 95 procent av övriga i fotokåren förmodligen nöjer sig med någon annan modell. Jag som är ute efter brännviddsförlängningen funderar inte ens i fullformatsbanor;-)
Men det hindrar inte att D3X är intressand att följa och se vad den duger till.
Mvh
JB
 
Jag som är ute efter brännviddsförlängningen funderar inte ens i fullformatsbanor;-)
Fortfarande är detta ju en kostnadsfråga för de allra flesta, men det fina med D3x är ju bland annat att man nu kommit upp så pass i pixelantal, att även DX-crop ger fullt användbara bilder. Faktum är att du får mer pixlar i D3x DX-crop, än vad D200 levererar. Och skillnaden till D2x och D300 är minimal.
 
nikon d3x

men köp den då om det är så svårt å förstå jag bara jämförde med mk2an för mina egna behov. sony tjänar storkovan på nikons köp av sensorer så så mycket nikon är det!! bara på utsidan undrar när nikon kommer med en egen sensor man kan ju inte köpa sonyns jämt helt plötsligt säger sony nej å nikon får problem !!sony vill mer än gärna kliva upp på första platsen tro mig !!förresten är den redan omodern i pixelracet canon släpper ju en 27 miljonare. hehe denna pixelhysteri!!
 
men köp den då om det är så svårt å förstå jag bara jämförde med mk2an för mina egna behov. sony tjänar storkovan på nikons köp av sensorer så så mycket nikon är det!! bara på utsidan undrar när nikon kommer med en egen sensor man kan ju inte köpa sonyns jämt helt plötsligt säger sony nej å nikon får problem !!sony vill mer än gärna kliva upp på första platsen tro mig !!förresten är den redan omodern i pixelracet canon släpper ju en 27 miljonare. hehe denna pixelhysteri!!
Du har väl aldrig skrivit ett enda positivt ord om någon utrustning, så det bästa måste vara att sluta fotografera?
 
men köp den då om det är så svårt å förstå jag bara jämförde med mk2an för mina egna behov. sony tjänar storkovan på nikons köp av sensorer så så mycket nikon är det!! bara på utsidan undrar när nikon kommer med en egen sensor man kan ju inte köpa sonyns jämt helt plötsligt säger sony nej å nikon får problem !!sony vill mer än gärna kliva upp på första platsen tro mig !!förresten är den redan omodern i pixelracet canon släpper ju en 27 miljonare. hehe denna pixelhysteri!!

Patetiskt.
 
Du har väl aldrig skrivit ett enda positivt ord om någon utrustning, så det bästa måste vara att sluta fotografera?

nej just därför jag inskaffat 5d mk2an film är kul !!å vad är det för possitivt å skriva om pixelhysteri från alla till verkare å brus är allt man jämför med ganska tråkiga diskussions ämnen om jag får säga !!
 
men köp den då om det är så svårt å förstå jag bara jämförde med mk2an för mina egna behov. sony tjänar storkovan på nikons köp av sensorer så så mycket nikon är det!! bara på utsidan undrar när nikon kommer med en egen sensor man kan ju inte köpa sonyns jämt helt plötsligt säger sony nej å nikon får problem !!sony vill mer än gärna kliva upp på första platsen tro mig !!förresten är den redan omodern i pixelracet canon släpper ju en 27 miljonare. hehe denna pixelhysteri!!
Steve, vad sitter det för en sensor i D3/D700? Vem tillverkar den?
Vilka Sony-sensorer har Nikon satt in i sina kameror direkt, "som de är"?
Vet du vem som tillverkar sensorn i D3x?
OM det är Sony som *tillverkar*, hur mycket av designen görs av Nikon?

Annars verkar du ju vara en kul kille, som i ena andetaget ironiserar över pixelracet, för att i nästa förklara hur nöjd du är med din 21MP-kamera -- det högsta pixelantal Canon erbjuder. Och i tredje andetaget konstaterar du att 24MP "redan är omodernt", då Canon släpper en 27MP -- rena definitionen på begreppen pixelhysteri och pixelrace. Logik verkar inte vara din starka sida.
 
Steve, vad sitter det för en sensor i D3/D700? Vem tillverkar den?
Vilka Sony-sensorer har Nikon satt in i sina kameror direkt, "som de är"?
Vet du vem som tillverkar sensorn i D3x?
OM det är Sony som *tillverkar*, hur mycket av designen görs av Nikon?

Annars verkar du ju vara en kul kille, som i ena andetaget ironiserar över pixelracet, för att i nästa förklara hur nöjd du är med din 21MP-kamera -- det högsta pixelantal Canon erbjuder. Och i tredje andetaget konstaterar du att 24MP "redan är omodernt", då Canon släpper en 27MP -- rena definitionen på begreppen pixelhysteri och pixelrace. Logik verkar inte vara din starka sida.

hehe nej men mycket ironi har jag .sitter folk här å tjötar att jag skall sluta fotografera men jag lägger mer tid med kameran ute än sitter på fotosidan å leker proffesor
 
men köp den då om det är så svårt å förstå jag bara jämförde med mk2an för mina egna behov. sony tjänar storkovan på nikons köp av sensorer så så mycket nikon är det!! bara på utsidan undrar när nikon kommer med en egen sensor man kan ju inte köpa sonyns jämt helt plötsligt säger sony nej å nikon får problem !!sony vill mer än gärna kliva upp på första platsen tro mig !!förresten är den redan omodern i pixelracet canon släpper ju en 27 miljonare. hehe denna pixelhysteri!!

du låter som om du har träffat en viss Canon representant som far land och rike runt och som har delgivit samma sak i olika sammanhang. Dvs Nikons beroende av Sony.

Vad är det vi skall tro? Canon har redan nu en 50Mpixel sensor klar till 24x36mm formatet.
Sony mfl har säkerligen likaså.

HEHE - vadå
 
Det verkar onekligen som den sensor som omnämns i Nikon-materialet om D3x skulle kunna vara nära släkt med Sonys 24x36-sensor.

Men det finns mycket saker Nikon kan ha valt att göra annorlunda. Där Sony jobbar med A/D-konvertering direkt på sensorn har Nikon troligen detta separat vilket innebär att man inte har Sonys begränsning med en 12-bitars A/D-konvertering.

Sedan har de av allt att döma ett eget antialiasfilter, det är ju en av de få saker de faktiskt nämner i den annars ganska vagt hållna beskrivningen. Här kan de till exempel ha valt ganska svag antialias och heller riskera lite mer moiré.

De kan ha annorlunda filtrering av UV och IR vilket påverkar färgerna. Nikon kan också ha valt annorlunda färgfilter och annorlunda utformade mikrolinser framför pixlarna. Just det sistnämnda är ganska intressant:

(Nu gissar och spekulerar jag mycket fritt om ett område jag har rätt begränsade kunskaper om ... ;)

Just det här med färgfilter och mikrolinser kan vara ett område där en D3x skulle kunna vara tydligt annorlunda även mot D3/D700. Där de på alla sätt har maximerats för att få in så mycket ljus som möjligt i varje pixel kan en D3x istället ha maximerats för att få så exakt färg som möjligt i varje pixel. Mindre toleranta färgfilter, mindre mikrolinser vilket minskar risken för ljusblödning mellan pixlar ... Allt detta då på bekostnad av mängden ljus i varje pixel - därav den lägre känsligheten. Som jag förstår det är det väl delvis så här mellanformatskameror är optimerade, maximal exakthet på bekostnad av känslighet.

Allt det här är ju spekulationer tills kameran faktiskt har testats, men det är ganska roligt att spekulera :)

Jag tror att du slår huvudet på spiken i och med att D3X tycks ha ett annat lågpassfilter och troligen förbättrad pixelkvalitet i form av skärpa och färg(separation) för maximal bildkvalitet på bas-ISO.

För över ett år sedan (2007-08-27) skrev jag (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=81654&page=2) så här om priset på D3X:

"En D3X med 20 MP (?), om den kommer till nästa sommar/höst, lär väl kosta lite mer säg 58.000 kr på Cyberphoto. Högre upplösning, lägre hastighet och lite sämre brusegenskaper mm för dem som vill ha det."

Jag tänker mig nu, med hänsyn till att Sony A900 och Canon 5D MkII verkar prispressande på småbilds-DSLR, att Nikon kan välja att positionera sig prismässigt (Cyberphotopriser) på tre nivåer med D3X:

1) 68995 Kr (Canon 1Ds MkIII-nivån),

2) 47995 Kr (D3- och D2X-nivån vid introduktionen),

3) 58995 Kr (En position mellan 1) och 2) för att markera år båda håll)

Jag tror själv fortfarande på 3) vid introduktionen men 2) kan förstås inte helt uteslutas. Prisnivå 1) tror jag är ett passerat kapitel både med hänsyn till teknisk utveckling, konkurrenssituationen och det bistra ekonomíska läget nu och nästa år. Den allmänna prisnivån är mer eller mindra kraftigt fallande och det lär även påverka fotobranschen kommande år.

2008-04-16 skrev jag så här om D3X i den här tråden (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=91836&highlight=Nikon+D3X):

"Som jag skrivit om tidigare kan vi nog förvänta oss att D3X har ett ordinarie ISO-omfång på 100-1600 med Lo-1/(ISO 50) och två Hi-lägen (ISO 3200 och 6400). Brusnivåerna lär sannolikt vara ca ett steg sämre än D3 eller i linje med D300. (AA-filtret och brusreduktionen lär väl vara mindre påverkande än i D3:an för att få ut mesta möjliga upplösning på de lägre ISO-talen? NR som börjar från ISO 800?) I FX- och 5:4-lägena klarar nog D3X bara 4 bps medan kameran i DX-läget (10,5 MP) borde mäkta med 7-9 bps. Ingen köper väl å andra sidan D3X primärt för actionfoto.

Som i första hand porträtt- och festfotograf, och flitig användare av höga ISO-tal, är jag tveksam till värdet av en D3X. I studion kan den givetvis bli ett lyft med sin högre upplösning och landskapsbilder tagna med D3X och 14-24/2.8-zoomen borde kunna bli riktigt bra.

Priset för en D3X? Tja, Canon 1Ds Mk III kostar 76.000 och Sonys kommande A900 på 25 MP lär kosta betydligt mindre (under 50.000Kr?). Vågar vi gissa på att D3X hamnar på 68.995 Kr hos Cyberphoto?"

Det intressanta ur prissynpunkt är att priserna faller ganska mycket under det första året efter introduktion. D3 har fallit ca 20% från 47995 Kr till 37994 kr idag (lägsta nätpris 081130). Om D3X introduceras för 58995 kr (hos Cyberphoto) som jag tror då kommer lägsta tillgängliga nätpris inom ett år efter säljstart att bli ca 46995 Kr med samma pristrend som för D3:an.

Än mer intressant ur prissynpunkt är om och när 24 MP-sensorn kommer i ett D700-hus (sommar/höst 2009?). Hur kommer det att påverka priserna på hela FX-sortimentet? Kommer det en uppdaterad D3s innan dess med nytillskott av finesser och förhöjda prestanda?
 
Senast ändrad:
det finns ingen rimlighet i att Canon 1dsmk3 skall ligga kvar i det höga priset.
Nikon d3x kommer troligen att landa runt 50000:- (spekulation)
Sony kostar under 27000:-
5dmk2 ca 24000:-
D3 38000:-

Priserna kommer att sjunka med tanke på att 5dmk2 faktiskt kommer att leverera bättre bildkvalitet enligt Canon själva än vad dyra 1dsmk3 gör idag.

Hur bra bildkvalitet Nikon d700 ger för pengarna vet vi redan samt att Nikon har tagit med det bästa från d3 in i det billigare kamerahuset.

Något för Canon att ta efter.
 
Senast ändrad:
Priset för en D3X? Tja, Canon 1Ds Mk III kostar 76.000 och Sonys kommande A900 på 25 MP lär kosta betydligt mindre (under 50.000Kr?). Vågar vi gissa på att D3X hamnar på 68.995 Kr hos Cyberphoto?"

Vill inte vara petimeteraktig, med A900 har ett snittpris på strax under 29.000:-. Antar du skrivit fel i brådskan.

Mvh/Lennart

Edit: Ser att Risedal lämnat liknande prisuppgift på Sony.
 
det finns ingen rimlighet i att Canon 1dsmk3 skall ligga kvar i det höga priset.
Nikon d3x kommer troligen att landa runt 50000:- (spekulation)
Sony kostar under 27000:-
5dmk2 ca 24000:-
D3 38000:-

Priserna kommer att sjunka med tanke på att 5dmk2 faktiskt kommer att leverera bättre bildkvalitet enligt Canon själva än vad dyra 1dsmk3 gör idag.

Så du är inne på min linje 2) ovan dvs samma introduktionspris (Cyberphotopris) som för D2X och D3 dvs ca 47995 kr?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.