Ditt resonemang är utmärkt men det legitimerar inte priset på D3X när samma målgrupp (modefotografer) kan välja A900 (med bildstabilisering i huset) eller 5D Mk II (med HD-video) för en bråkdel av priset.
Nikon kunde ha valt mer volym och lägre vinstmarginal (genom att lägga sig på antingen 47995 kr eller 58995 kr i introduktionspris) för att även fånga potentiella uppgraderande D3-fotografer som mig och andra. MkII)?
Tore, jag måste säga att jag har haft god nytta av din expertis och iver på att testa kamerors prestanda och svagheter.
Men när det gäller business så tror jag nog att jag har ett och annant att lära dig
Tror du att Nikon "bara" kan lägga sig på 47995kr? Det låter ju som att du vet vad inköpspriset är - men det gör du ju inte.
Många i tråden snackar om priset, tror ni inte att Nikon fick huvudvärk när Sony lanserade A900?
Om vi spekulerar fritt som vi ändå gör - ta upp huvudet ur pixelhinkarna nu - varför tror ni att det dröjde så med lanseringen. Själv har jag hört rykten att D3x skulle komma till Photokina, och det var i september...
Självklart så har ju Nikon filat och filat på kameran så att den skall diversifiera sig så mycket som möjligt från den mycket billigare Sonyn. Och den
enda liknelsen mellan dem är att den på pappret har lika många pixlar, precis allt annat är helt annorlunda (även sensorn och dess teknik är annorlunda), och på det enda argumentet bygger ni er tes.
Bara för att man stoppar in en Ferrari motor i en förnuftig och billigt prissatt Skoda, så betyder inte det att den automatiskt får samma prestande som en Ferrari med anpassad Ferrarimotor.
Här kommer nästa paradigm - många på FS hade åsikter på att D300 var 30-40% dyrare än A700 även fast sensorn var tillverkad hos Sonys men designad av Nikon. Hur många testare har framhållit A700 mot D300 i testerna (förutom en envis ondjultomte)? Det går ungefär 20st sålda D300 på varje såld A700 enligt GFK.
Ser man till den tilltänkta målgruppen så lär Sony inte ta en enda fotograf från Nikon i den målgruppen.
Nä priset är satt utifrån flera anledningar:
1. Dyrare sensor
2. Helt ny teknik i hela bildprocessen
3. Dyrbart magnesiumchassi som även skall fungera i riktigt ruskväder, och alla andra extrema egenskaper.
4. Tilltänkt målgrupp
5. Konkurrentanalys
6. Efterfrågan på denna typ av kamera. Om det ändå är få i den tilltänkta målgruppen så kan man ju lika gärna ta bättre betalt. Pressnissarna behöver den ju inte eftersom det är på tok för stora filer.
Sedan har jag bara en fråga om det är någon annan återförsäljare som läser.
Kameran lanserades idag, släpps troligtvis runt den 19/12, rek.pris är 77900kr - hur f-a-n kan man direkt gå ut och sätta ett pris på 71990kr. Varför skänka bort 6000kr? Hur många fler säljer ni på det? Hur många D3x tror ni att ni säljer under närmaste året? Tilltänkt målgrupp skiter fullständigt i om ni rabatterat bort 6000kr, de söker en ÅF som kan ge dem ett koncept, en trygghet, service utöver det vanliga - det kostar oftast pengar. Rabatt är något man vanligtvis har utanför husknuten
Har även för mig att Rabat ligger någonstans i Marocko
//adam