Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Batteriet till D70s passar ej till D300. Det saknas ett tredje kontaktbläck på D70s batteriet. (skall sitta mellan de andra 2 bläcken)
 
vet att org batteriet i d70s inte passar..det skrev jag i mitt inlägg om ni läser engång till..^^ aja..men tack för svaret om minneskortet iaf..
 
D300 display

Fick min D300 idag och har testat den rätt hårt, allt har fungerat perfekt förutom en sak. När jag använder liveview funktionen så flimmrar lcd-skärmen en hel del. Även när jag kollar på bilder tycker jag att det flimmrar lite, särskilt på bilder tagna med högt isotal. Är det så här på alla D300 eller ska jag lämmna in den??
 
Jag har aldrig testat liveview funktionen själv, men jag har aldrig sett att displayen flimrar när jag tittar på bilder, oavsätt iso-tal.

/kent
 
Jag testat liveview funktionen en gång under några sekunder utan att ha upplevt flimmer eller liknande. Har inte märkt nått sånt heller när jag granskar bilder heller. Har du gjort några justeringar på displayen?
 
Makten skrev:
Ja, det är skitjobbigt att det är så många som inte fattar att ljus text mot mörk bakgrund är helt jävla oläsligt. Min syn börjar bokstavligen flimra efter bara en kort stund och sen är jag helt slut i huvudet bra länge efteråt. Det är ingen idé att ens försöka läsa en kortare text. Dpreview är allra värst med knallsvart bakgrund och vit, pytteliten text. Dumma jävlar som förstör så illa bara för att det ska vara "snyggt" (vilket det inte ens är).

i de flesta operativsystem kan du lätt ställa detta på 'reverse' dvs så att det ser helt tvärtom ut…_i Mac OS 10.5:

Systeminställningar > Hjälpmedel > Syn > Bildskärm: "Vitt på svart".

Ställ om så när du läser på just dpreview så blir det svart på vitt istället. =)
 
Joel.S skrev:
Jag testat liveview funktionen en gång under några sekunder utan att ha upplevt flimmer eller liknande. Har inte märkt nått sånt heller när jag granskar bilder heller. Har du gjort några justeringar på displayen?

Har inte pillat med några inställningar alls. Nu har jag kollat extra noga och när man granskar bilder på displayen så flimmrar det till lite då och då!! Inte så värst farligt men köper man en sån här dyr kamera så vill man ju inte ha det så!
 
Gajus skrev:
Har inte pillat med några inställningar alls. Nu har jag kollat extra noga och när man granskar bilder på displayen så flimmrar det till lite då och då!! Inte så värst farligt men köper man en sån här dyr kamera så vill man ju inte ha det så!
Bilden ska vara stabil. Jag tycker absolut att du ska se till att få felet åtgärdat. Tråkigt att du råkat ut för det där, det är alltid bökigt att behöva skicka på service.
 
Verkar som om 17 maj-rabatten här i Norge var ganska förmånlig, jag betalade 11800 SEK för en D300 i helgen (ink moms). Synd bara att det inte finns någon telezoom med vettig ljusstyrka, kvalitet och vikt.

Nikon, vakna! Vi vill ha en 70-200/4 VR!!!
 
Emil-G skrev:
Verkar som om 17 maj-rabatten här i Norge var ganska förmånlig, jag betalade 11800 SEK för en D300 i helgen (ink moms). Synd bara att det inte finns någon telezoom med vettig ljusstyrka, kvalitet och vikt.

Nikon, vakna! Vi vill ha en 70-200/4 VR!!!

Ja jäklar vad mkt hus man får för pengarna. Men vadå ingen vettig ljusstyrka? varför vill du ha sämre ljusstyrka en 70-200 2.8 VR? Det är ju en av dom skönaste gluggarna som gjorts. Tycker du den är för tung? Om ljusstyrkan inte stör dig o du vill ha en smidigare glugg så kan du väl köra med 18-200 VR, mkt allsidigare än så blir det knappast.
 
En 70-200/2,8 väger 1,5kg, det är inget jag vill släpa på när jag skall vandra i Patagonien till hösten. Canons 70-200/4 väger bara hälften, dvs drygt 700gr och är betydligt smidigare.

18-200 är en möjlig lösning men den har inte direkt fått toppenkritik, bland annat på grund av ganska kraftig distortion och vignettering.
 
Emil-G skrev:
En 70-200/2,8 väger 1,5kg, det är inget jag vill släpa på när jag skall vandra i Patagonien till hösten. Canons 70-200/4 väger bara hälften, dvs drygt 700gr och är betydligt smidigare.

18-200 är en möjlig lösning men den har inte direkt fått toppenkritik, bland annat på grund av ganska kraftig distortion och vignettering.

Ja men hur kan du jämföra canon 70-200 4 med nikons 70-200 2.8? det är en helt annan optik. jag tycker inte 70-200 2.8 är alls tung att släpa på, däremot ger tyngden skön känsla o stabilitet att hålla i jämfört med fladdrigare gluggar. Men nu är det känsla o tycke, finns inget rätt o fel såklart. Kan tänka mig en plastig canon med ljussvag tillhörande optik blir betydligt lättare att bära på, men tycker personligen känslan att hålla i sånt är katastrof.
 
Nu är det här förvisso en D300-tråd, men jag måste nog påpeka att Canon 70-200/4 är allt annat än plastigt. Det är robust byggt i metall och är ett av de allra bästa zoomobjektiv som finns i klassen 70-200.

Emil är inte den förste som har önskat sig en motsvarande zoom från Nikon.
 
PMD skrev:
Nu är det här förvisso en D300-tråd, men jag måste nog påpeka att Canon 70-200/4 är allt annat än plastigt. Det är robust byggt i metall och är ett av de allra bästa zoomobjektiv som finns i klassen 70-200.

Emil är inte den förste som har önskat sig en motsvarande zoom från Nikon.

om du läser igen så ser du att jag syftade på kamerahuset. nej säkert många som önskat sig en perfekt optik i lätt förpackning, till bra pris osv. No doubt.
 
Hur jag kan jämföra dem? Båda två är bildstabiliserade telezoomar med samma brännviddsomfång, riktade mot seriösa amatörer och proffs. Den ena är ett steg ljusstarkare än den andra och väger dubbelt så mycket (både fysiskt och på prislappen).

Alla har heller inte råd med proffsoptik för 15-20000kr och jag är inte helt säker på att jag vill gå runt med sådana grejer i Buenos Aires heller. Det är heller inte alla som måste ha f/2,8 rakt igenom utan klarar sig bra med f/4. Canons f/4 är dessutom skarpare än f/2,8-versionen, speciellt på större bländare. För egen del klarar plånboken smällen men skall jag kånka runt på den några längre turer får min kiropraktor råd med en väldigt lång julresa till Thailand...

Det jag menar är att jag saknar en bra telezoom med hyfsad ljusstyrka som varken tömmer plånboken fullständigt eller knäcker ryggen.
 
Tomas Töråsen skrev:
om du läser igen så ser du att jag syftade på kamerahuset.
Ja, jo, jag noterade sen att du skrev om plastiga kamerahus, men det har knappast något med diskussionen om de aktuella objektiven att göra så det ignorerade jag.

nej säkert många som önskat sig en perfekt optik i lätt förpackning, till bra pris osv. No doubt.
Just det. Dags för Nikon att visa vad man kan. En 70-200/4 VR skulle vara mums för många fotografer. Med VR och Nikons nya låga brusnivåer på höga ISO är inte ett stort tungt 70-200/2.8 lika nödvändigt längre.
 
Jo Per, men varför inte då gå på det fantastiska 18-200 i stället. Det mest fantastiska allroundobjektivet man kan tänka sig, smidigt och med låg vikt. Det är inte för inte som objektivet var restnoterat under hur lång tid som helst.
Mvh
JB
 
PMD skrev:
Ja, jo, jag noterade sen att du skrev om plastiga kamerahus, men det har knappast något med diskussionen om de aktuella objektiven att göra så det ignorerade jag.

Det jag skrev handlade om vilken optik och kamera som känns bra i handen, och för att det inte passade in i din argumentation så väljer du att ignorera det jag skriver och låtsas som om jag skriver nåt annat.. bra och meningsfull argumentation där. 70-200 4 canon med nikonfattning tillhör inte dom aktuella objektiven i nikons sortiment, det existerar inte. min åsikt är att 70-200 2.8 VR är ett sjukt skönt och precis lagom tungt objektiv att fota på frihand med. Sen tycker säkert många tvärtom, det är väl ganska naturligt när det gäller allt möjligt. Visst, önska objektiv, men hur relevant diskussion är det öht när det gäller praktiktiken. Den optiken som finns är den optiken som finns. Jag föreslog 70-200 2.8 för jag enligt min smak inte ser nån nackdel med tyngden i det, och för att det är ett objektiv som i praktiken existerar. I praktiken gäller alltså existerande objektiv om vi snackar att i verkligheten åka och fota och bära runt på det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.