Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Provade att jämföra D300 mot 5d idag som hastigast.Raw 1600iso ser mycket bra ut, inga stora skilnader i lågdager/skugga från de två men i högdager har 5d lite mer att ge. Frågan är om detta skulle ses överhuvudtaget i en utskrift eller tryck.
STOR skilnad mot tidigare Nikonkameror.
Trevligt Nikon
Mikael
 
macrobild skrev:
Provade att jämföra D300 mot 5d idag som hastigast.Raw 1600iso ser mycket bra ut, inga stora skilnader i lågdager/skugga från de två men i högdager har 5d lite mer att ge. Frågan är om detta skulle ses överhuvudtaget i en utskrift eller tryck.
STOR skilnad mot tidigare Nikonkameror.
Trevligt Nikon
Mikael

Verkar lovande.... Ser fram imot din djupare test av kameran...för den kommer väl hoppas jag..

/kent
 
timofej skrev:
Borde ingå i hemfösäkringen.

Har en annan fråga. Jag tror att jag läst någonstans att man direkt kan zooma in till fokuseringspunkten i Playback läget. Kan någon berätta om hur man gör? Eller drömde jag bara om det?
På D200 är det bara att trycka in multiväljaren, kanske samma på D300?
 
macrobild skrev:
Provade att jämföra D300 mot 5d idag som hastigast.Raw 1600iso ser mycket bra ut, inga stora skilnader i lågdager/skugga från de två men i högdager har 5d lite mer att ge. Frågan är om detta skulle ses överhuvudtaget i en utskrift eller tryck.
STOR skilnad mot tidigare Nikonkameror.
Trevligt Nikon
Mikael

Har du även provat de nya zoomarna och D3:an?
 
Teodorian skrev:
Flera fotografer, däribland Björn Rörslett, tycks mena att AF på D300 är något långsammare än på D2-serien.

http://nikongear.com/smf/index.php?topic=6839.0

Om så är fallet så inte bryr jag mig i allafall, D2x har inte färgföljande fokus, och det är det som är höjdaren med det nya systemet.

Det där är bara snack ifrån D2x ägare som mår dåligt idag när deras kamera har blivit omkörd av en Semi-pro modell :)

/kent
 
Är det någon annan som märkt att fokuspunktsindikatorn på den övre displayen alltid visar mittpunkten, oavsett vilken man har valt, eller gör jag något fel?
 
Bokeh skrev:
Om så är fallet så inte bryr jag mig i allafall, D2x har inte färgföljande fokus, och det är det som är höjdaren med det nya systemet.

Det där är bara snack ifrån D2x ägare som mår dåligt idag när deras kamera har blivit omkörd av en Semi-pro modell :)

/kent

Nja....Även om jag såg och förstod din smiley så är detta en viktig fråga för vissa av oss.

Jag har beställt en D300 för att kunna pensionera min D100 som sjunger på sista versen, men bestämde mig först för att avstå. Tänkte vänta på D300FX istället.

Nu velar jag igen. Framför allt för att det skulle vara skönt med en lättare och mindre kamera än min D2X. Den enskilt största anledningen är alltså husets vikt och storlek. Sekundärt och mycket längre ner kommer brusfrågan på höga iso.

Observera att jag är mer än nöjd med min D2:a. Den enda tillkortakommande som jag har hittat med D2:an är på mycket höga iso och där är jag ytterst sällan. Däremot har jag stor nytta av dess blixtrande AF då jag plåtar mycket MotoCross som kräver sin man av autofokusens med blixtrande snabbhet och exakthet som största krav. Så om D300 är avsevärt sämre än D2:an så får jag svårt med den typ av bilder jag tar. Men som sagt så är jag lite trött på vikten under annan fotografering än snabb sport. Och att ha både en D300 och D2X känns som att kasta pengar i sjön.

En fråga för er som har kameran i hand och kan jämföra. Jag vill minnas att det är samma AF som på D3? Jag skulle vara mycket förvånad om rapporterna från Moose och andra om kapaciteten på dess AF inte skulle stämma. Om nu D300 är långsammare så kan/borde inte AF funktionen på D300 och D3 vara densamma eller?!?!?
 
Torda skrev:
Är det någon annan som märkt att fokuspunktsindikatorn på den övre displayen alltid visar mittpunkten, oavsett vilken man har valt, eller gör jag något fel?

Samma fenomen på min D300 också. Men den övre displayen kanske bara ska visa vilken fokusmetod man valt med den bakre spaken på huset.

/Leif
 
Mankan G skrev:
Nja....Även om jag såg och förstod din smiley så är detta en viktig fråga för vissa av oss.

Jag har beställt en D300 för att kunna pensionera min D100 som sjunger på sista versen, men bestämde mig först för att avstå. Tänkte vänta på D300FX istället.

Nu velar jag igen. Framför allt för att det skulle vara skönt med en lättare och mindre kamera än min D2X. Den enskilt största anledningen är alltså husets vikt och storlek. Sekundärt och mycket längre ner kommer brusfrågan på höga iso.

Observera att jag är mer än nöjd med min D2:a. Den enda tillkortakommande som jag har hittat med D2:an är på mycket höga iso och där är jag ytterst sällan. Däremot har jag stor nytta av dess blixtrande AF då jag plåtar mycket MotoCross som kräver sin man av autofokusens med blixtrande snabbhet och exakthet som största krav. Så om D300 är avsevärt sämre än D2:an så får jag svårt med den typ av bilder jag tar. Men som sagt så är jag lite trött på vikten under annan fotografering än snabb sport. Och att ha både en D300 och D2X känns som att kasta pengar i sjön.

En fråga för er som har kameran i hand och kan jämföra. Jag vill minnas att det är samma AF som på D3? Jag skulle vara mycket förvånad om rapporterna från Moose och andra om kapaciteten på dess AF inte skulle stämma. Om nu D300 är långsammare så kan/borde inte AF funktionen på D300 och D3 vara densamma eller?!?!?

Med skruvgluggar så verkar det vara lika stor skillnad som mellan D200 och D2x, så där är skillnaden rätt stor tycker jag,

Däremot verkar D300 fokusera säkrare än D200, men dettta är bara första intryck och det lär väl dröja innan man med säkerhet kan uttala sig om säkerheten i AF.
 
leffep skrev:
Samma fenomen på min D300 också. Men den övre displayen kanske bara ska visa vilken fokusmetod man valt med den bakre spaken på huset.
Helt rätt. Tryck på Info knappen och rätt fokuspunkt visas på den bakre skärmen. Kan hålla med att det kunde visas även på topskärmen. Men å andra sidan hur ofta ställer du fokuseringspunkt utan att titta i sökaren?
 
Det känns ju lite avigt, när man kommer från D200 och D2x som visar rätt vald fokuspunkt i den övre displayen och jag använder oftast den övre displayen innan jag tar kameran till ögat, för att se att insällningarna är som jag vill ha dom, men det är väl mest en vanesak.
 
Torda skrev:
Det känns ju lite avigt, när man kommer från D200 och D2x som visar rätt vald fokuspunkt i den övre displayen ...
Som sagt håller med. Även de enklare kamerorna (D70) visar rätt fokuspunkt på den övre displayen. :) Dock inget som stör mig då jag brukar välja punkten när jag tittar i sökaren för att se att den kommer på stället jag vill ha den. Gör du inte likadant?

Kameran har såpass många punkter nu att Nikon tyckte kanske att det var tekniskt svårt att visa den rätta på topdisplayen. Eller är det en miss i programmeringen?
 
Jovisst är det så att man i sökaren slutligen väljer fokuspunkt och övrigt, men jag har gjort det till en vana att alltid innan jag tar kameran till ögat, snabbglutta på den övre displayen och kolla så att jag har rätt exponeringskompensation, exponeringsmetod, samt då även rätt AF-punkt och i och med att det funnits på tidigare modeller så känns det inte så "Niknolikt" att nu ta bort den informationen. Punkterna finns ju liksom redan där, så för mig ter det sig som en miss i programmeringen.
 
CaptureNX på iBook

Nu har jag äntligen också fått en D300 - och hoppades att jag kan använder NX licensen för att köra NX på min iBook, när jag reser. Men tyvärr: på min 3år gammalt iBook (G4, 1.2GHz, 768MB RAM)är NX nästan oanvändbar - det dröjer ävigt, innan någonting händer. Exempel: zoom från screensize till 100% - och du vänta nästan 1min. Ok, iBooken är 3år gammal, där blir en dator nästan antik.

Men nu är jag nyfiken: har någon installerat NX på en aktuellt MacBook (utan "pro") och hur snabbt gå det där att jobba med NX? Anävndbart?

Tänkte inte kasta utt nu 20.000SEK till en MacBook pro, men som tur har jag en ganska bra PC hemma...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.