Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
350-400 hus för hela Sverige??? F....!!!

Har ingen aning, hur många förbeställniger det finns nu, men när jag ringde SF för ca 5 veckor sen pratade de om 250 förbeställda hus! Jag stå någonstans på position 75-100... Beställde i mid September.

Hoppades att få ett hus i år, ska åker till lappland i vecka 2/08 och vil helst gärna göra fotojobbet redan med D300!
 
Å herregud vad ni är p_ck_de!

Jag känner Cyberphoto lite grand, och när det gäller D200 fick de typ 3st på 2 månader, att de nu får ca 10-20st av den absolut första leveransen är bra! För det är ju inte den enda leveransen - eller hur?

Ingen av er har en aning om när nästa leverans kommer, den kanske kommer redan två dagar efter den andra leveransen, ni är ta mig fasen som äggsjuka hönor!

Jag tror inte att Canon fick mer än 300-400st 40D av den absolut första leveransen de heller.

Beställde min bil för ett tag sedan - leverans i mars, vafan tänker de med, bilhandlarna? Beställde soffa med brunt tyg för ett tag sedan - leverans om åtta veckor, vafan tänker Mio med?

Jag tror att det kommer att vara enkelt att få tag i D300:an, gissa varför?

Efter debaclet med D200:ans leveranser så har handlarna lagt upp extra stora restorders = Nikon Europa ser den stora restorderstocken, och fördelar mer kameror än vad lilleputt landet Sverige egentligen skall ha.

Köparna har också lärt sig efter D200 debaclet, och ställt sig i extra många köer hos olika åf = massor av luft i köerna.

Hälsningar

Adam
 
Tyckaren skrev:
Ingen av er har en aning om när nästa leverans kommer, den kanske kommer redan två dagar efter den andra leveransen, ni är ta mig fasen som äggsjuka hönor!

Håller med, folk verkar inte förstå att det finns sisådär en 100 olika länder som ska ha kameran och sett till befolkningsmängden i Sverige och resten av världen, så kan man göra en helt fiktiv beräkning:

3 miljarder människor som grundförutsättning.
Sverige får 400 kameror på 9 miljoner invånare = 22500 människor per kamera. Det gör 133300 kameror på 3 miljarder människor. Nikon har tillverkat vadå? 60000 per månad i två månader? Ser väl då ganska logiskt ut att vi får 400 kameror.

Nästa leverans är dock inte förens till Jul. Lasse på Nikon hoppades på före, snarare än efter. Men han kunde inte med säkerhet säga, eftersom inte ens de vet på förhand hur många, eller när de kommer.
 
Jeppe skrev:
Håller med, folk verkar inte förstå att det finns sisådär en 100 olika länder som ska ha kameran och sett till befolkningsmängden i Sverige och resten av världen, så kan man göra en helt fiktiv beräkning:

3 miljarder människor som grundförutsättning.
Sverige får 400 kameror på 9 miljoner invånare = 22500 människor per kamera. Det gör 133300 kameror på 3 miljarder människor. Nikon har tillverkat vadå? 60000 per månad i två månader? Ser väl då ganska logiskt ut att vi får 400 kameror.

Nästa leverans är dock inte förens till Jul. Lasse på Nikon hoppades på före, snarare än efter. Men han kunde inte med säkerhet säga, eftersom inte ens de vet på förhand hur många, eller när de kommer.

Nä visst men kösta på reklam för att just detta skall hända det kan man...!!!!
Öppna vilken sketen tidning som helst och man kan ge sig f*n på att Nikon har minst en halvsida om "hur bra D300 är KÖP KÖP KÖP" och skapar då ett begär efter nått man inte kan leverera..... Visst kan jag hålla med om att alla inkl. mig själv är som äggsjuka höns i väntan på leverans. Men å andar sidan skrev man som liten önskelistorna till julafton redan i Juli :))))

Får jag bara elände före jul så blir jag nöjd då..
Sen vågar man väl inte skriva mer ang. leveranser i denna tråd. :)
/JOP
 
RichardFall skrev:
Det är värt att vänta !!!

Köpte en idag i Shanghai och så här långt verkar den vara precis så där härlig som vi alla förväntar oss.

Angående det här med volymer så sa Johan Kilng på mässan att om man var på SPs top 100 lista så bör man ha D300 innan jul.

Får man fråga vad du fick betala för kameran där? Såg du vad batterigrepp kostade?

Funderar nämligen på att be en bekant att köpa en till mig när han är i Kina.

Har du försäkrat den, vad kosta det i så fall?

Många frågar, tack på förhand.

MVH Hannes
 
Vet inte vad batterigreppet kostar i Kina men nere i HongKong så kostar det ca 1950 HK$ när jag var där i helgen, D300'or fanns det gott om men greppen fick man leta efter - hittade bara en butik som hade dem i lager.
 
Någon form av "vetenskaplig" test av DR: http://theory.uchicago.edu/~ejm/pix/20d/posts/tests/D300_40D_tests/
ENligt denna skulle 14-bits filerna erbjuda ett något större DR, vilket åtminstone delvis går emot det vi sagt här på FS.
VId ISO200 skulle D300 ha bättre CR än 40D men sedan så ligger 40D något före D300. Förövrigt har Nikon svårt att hålla stälningarna mot Canons, bortsett då från D3.
Rätt informativ läsning och beskrivning av tillvägagångssätt och definitioner. Ni som är riktigt duktiga på detta kan väl läda det med lite mer kritiska ögon :)
 
Senast ändrad:
Behöver inte gå emot vad vi har sagt,frågan är varför det inte ses i de resultat som räknas fram från raw och i bilderna. Jag kan bara jämföra med 5d, 30d som har en A/D på 12 bitar samt 40d som har en A/D på 14 bitar.
Har sensorn nästan 12 steg som det påstås så är det fördel med 14 bitar framför 12.

Men varför får jag bättre resultat med 5d och 30d jämfört med 40d vad det gäller brus /detaljer i skuggorna.Jag är övertygad om att 5d har högre signalnivå och ställer mig frågande till om sensorn har närmare 12 stegs DR.

Mikael
 
Ang batterigreppet/vertikalgreppet

"With the included MS-D10 AA battery holder, users can power the camera with 8 AA batteries or use a Nikon EN-EL4 or EN-EL4A battery (sold separately) with optional BL-3 Battery Chamber Cover to obtain higher frame advance rates (8 Frames per second in the D300) than the EN-EL3e battery can provide."

Jag är nog bara lite trög, men vilka batterier är det som gäller för att få 8fps?
 
Hmm... så man behöver köpa en separat laddare för EN-EL4a batteriet, bara batteriet låg på 110$ för Nikon Orginal, + $120 för Nikons laddare, sen $250 för batterigreppet så är man nästa uppe i $500....

Frågan är vad som är billigast i långa loppet, att köra på uppladdningsbara AA eller köpa EN-EL4a + en Impact snabbladdare för $30. Eller köra allt orginal, men det blir dyrt.
 
Mortella skrev:
Hmm... så man behöver köpa en separat laddare för EN-EL4a batteriet, bara batteriet låg på 110$ för Nikon Orginal, + $120 för Nikons laddare, sen $250 för batterigreppet så är man nästa uppe i $500....

Frågan är vad som är billigast i långa loppet, att köra på uppladdningsbara AA eller köpa EN-EL4a + en Impact snabbladdare för $30. Eller köra allt orginal, men det blir dyrt.

Motivet till att köpa batterigrepp? Hur ofta behöver du 8 bps i förhållande till 6 bps som D300 klarar utan batterigrepp? Batterikapaciteten lär räcka i alla fall.
 
Man behöver ju inte öka på upp till 8 bps utan kan stanna vid 6 men ändå utnyttja batterigreppet för bättre vertikal förmåga.... men att få till de där extra 2 bilderna / sek kan vara en kostsam historia med svenska priser.
 
Jag köper inte batterigreppet för hastighetens skull utan för att få ett bättre grepp!
Dyra pengar för att få ett bättre grepp, jag erkänner detta men har man lite större händer så vad gör man inte för ergonomin!
/ Pelle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.