Ännu mer reflektioner över AF systemet i D300.
Jag blir inte riktigt klok på hur Nikon har tänkt. Det är fortfarande ett område som jag inte helt kommer överens med hur det fungerar. Har just kommit hem från en resa till Rumänien där jag kombinerade arbete med familjen. (min fru kommer därifrån).
Fotograferade ett par kalas och jag måste säga att inomhus eller i andra trånga utrymmen med mycket folk/objekt på olika avstånd så funkar det mindre bra. Speciellt om objekten rör sig. Med AF-S så kan du ju som sagt bara använda singel AF eller Auto. Autoläget är alldeles för långsamt och oexakt. Känns lättare att få 13 rätt på tipset än att det skall lyckas hitta rätt fokuspunkt. Att enbart använda den centrala punkten fungerar för att få upp hastigheten men tyvärr funkar det ändå mindre bra då det inte alltid finns tid för att fokusera om.
I AF-C så funkar det bättre och då speciellt med det dynamiska läget aktiverat (9 punkter) men i och med att man inte kan bestämma själv dess preferenser så blir det även här lite av ett lotteri vilken punkt kameran väljer. Jag saknar verkligen möjligheten att kunna bestämma om det skall vara närmsta föremål eller den centrala fokuspunkten i gruppen som betyder mest. Såsom Nikon har designat systemet med dess mjuka logik så skall kameran "förstå" vad som är viktigt och riktig där är vi inte ännu.
Observera att jag nu enbart pratar om mycket röriga situationer, dessutom med objekt som rör sig i alla led. Det jag kan konstatera är att i situationer som dessa funkade CAM2000 mycket bättre med sina dynamiska lägen som dessutom är anpassningsbara. Det känns som om Nikon har tagit bort dessa anpassningsfunktioner för att logiken i kameran skall fixa det istället....... Kanske är tur att det inte sitter en Windows maskin i botten.......Vem vet hur en sådan tänker
I de flesta situationer till vardags så funkar CAM3500 minst lika bra som den äldre. Jag har alltså lyckats få till det även med mina snabba och relativt små motorcyklar. CAM3500 är helt enastående snabbt i med dessa objekt. Missar i stort sätt aldrig en bild längre..
Det kanske är dags att bli ett riktigt proffs
. Börja använda AF-on knappen i stället för avtryckaren. I och med detta kan man ju alltid köra på AF-C. När man släpper knappen så stannar ju fokuseringen.....