Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
hsb skrev:
Det jag tänkte är att val av vitbalans skulle kunna påverka hur kameran bedömmer exponeringen. Så det är egentligen inte RAW-filen som påverkas utan möjligtvis exponeringen. Men skillnaden, om den finns, är nog försummbar. Förmodligen tar inte AE hänsyn till vald WB.

Exponeringen påverkar bara hur länge sensorn får tid på sig att samla fotoner, till den är full eller inte. Allt annat sker i eferhand,= vitbalans,färguppräkning,gammakorrigering,brusreducering etc.

Mikael
 
PMD skrev:
Annars kan väl ett RAW-konverteringsprogram göra JPEGar lika bra och automatiskt som kameran, om man inte vill efterbehandla manuellt så mycket?

Det fungerar ju om du använder Nikon Capture NX, men inte Adobes rawkonverterare eftersom de inte ger bilden samma färger som "as shot" i NX. Du kan ju alltså inte bara fota raw och lite på en autokonvertering i t.ex. CS för att få samma resultat som dina raw+jpeg.
 
Denna är inte längre en "officiell" tråd om D300. Det mest är nog sagt i denna tråden, så börja istället nya trådar om de olika sakerna som intresserar.
 
Ja, då får man väl använda kameratillverkarens programvara om man vill göra en snabb-JPEG. (Om man nu tycker att det tar för mycket plats på minneskorten med RAW+JPEG).
 
Ännu mer reflektioner över AF systemet i D300.

Jag blir inte riktigt klok på hur Nikon har tänkt. Det är fortfarande ett område som jag inte helt kommer överens med hur det fungerar. Har just kommit hem från en resa till Rumänien där jag kombinerade arbete med familjen. (min fru kommer därifrån).

Fotograferade ett par kalas och jag måste säga att inomhus eller i andra trånga utrymmen med mycket folk/objekt på olika avstånd så funkar det mindre bra. Speciellt om objekten rör sig. Med AF-S så kan du ju som sagt bara använda singel AF eller Auto. Autoläget är alldeles för långsamt och oexakt. Känns lättare att få 13 rätt på tipset än att det skall lyckas hitta rätt fokuspunkt. Att enbart använda den centrala punkten fungerar för att få upp hastigheten men tyvärr funkar det ändå mindre bra då det inte alltid finns tid för att fokusera om.

I AF-C så funkar det bättre och då speciellt med det dynamiska läget aktiverat (9 punkter) men i och med att man inte kan bestämma själv dess preferenser så blir det även här lite av ett lotteri vilken punkt kameran väljer. Jag saknar verkligen möjligheten att kunna bestämma om det skall vara närmsta föremål eller den centrala fokuspunkten i gruppen som betyder mest. Såsom Nikon har designat systemet med dess mjuka logik så skall kameran "förstå" vad som är viktigt och riktig där är vi inte ännu.

Observera att jag nu enbart pratar om mycket röriga situationer, dessutom med objekt som rör sig i alla led. Det jag kan konstatera är att i situationer som dessa funkade CAM2000 mycket bättre med sina dynamiska lägen som dessutom är anpassningsbara. Det känns som om Nikon har tagit bort dessa anpassningsfunktioner för att logiken i kameran skall fixa det istället....... Kanske är tur att det inte sitter en Windows maskin i botten.......Vem vet hur en sådan tänker :)

I de flesta situationer till vardags så funkar CAM3500 minst lika bra som den äldre. Jag har alltså lyckats få till det även med mina snabba och relativt små motorcyklar. CAM3500 är helt enastående snabbt i med dessa objekt. Missar i stort sätt aldrig en bild längre..

Det kanske är dags att bli ett riktigt proffs :). Börja använda AF-on knappen i stället för avtryckaren. I och med detta kan man ju alltid köra på AF-C. När man släpper knappen så stannar ju fokuseringen.....
 
Mankan G skrev:
Ännu mer reflektioner över AF systemet i D300.

Jag blir inte riktigt klok på hur Nikon har tänkt. Det är fortfarande ett område som jag inte helt kommer överens med hur det fungerar. Har just kommit hem från en resa till Rumänien där jag kombinerade arbete med familjen. (min fru kommer därifrån).

Fotograferade ett par kalas och jag måste säga att inomhus eller i andra trånga utrymmen med mycket folk/objekt på olika avstånd så funkar det mindre bra. Speciellt om objekten rör sig. Med AF-S så kan du ju som sagt bara använda singel AF eller Auto. Autoläget är alldeles för långsamt och oexakt. Känns lättare att få 13 rätt på tipset än att det skall lyckas hitta rätt fokuspunkt. Att enbart använda den centrala punkten fungerar för att få upp hastigheten men tyvärr funkar det ändå mindre bra då det inte alltid finns tid för att fokusera om.

I AF-C så funkar det bättre och då speciellt med det dynamiska läget aktiverat (9 punkter) men i och med att man inte kan bestämma själv dess preferenser så blir det även här lite av ett lotteri vilken punkt kameran väljer. Jag saknar verkligen möjligheten att kunna bestämma om det skall vara närmsta föremål eller den centrala fokuspunkten i gruppen som betyder mest. Såsom Nikon har designat systemet med dess mjuka logik så skall kameran "förstå" vad som är viktigt och riktig där är vi inte ännu.

Observera att jag nu enbart pratar om mycket röriga situationer, dessutom med objekt som rör sig i alla led. Det jag kan konstatera är att i situationer som dessa funkade CAM2000 mycket bättre med sina dynamiska lägen som dessutom är anpassningsbara. Det känns som om Nikon har tagit bort dessa anpassningsfunktioner för att logiken i kameran skall fixa det istället....... Kanske är tur att det inte sitter en Windows maskin i botten.......Vem vet hur ewn sådan tänker :)

I de flesta situationer till vardags så funkar CAM3500 minst lika bra som den äldre. Jag har alltså lyckats få till det även med mina snabba och relativt små motorcyklar. CAM3500 är helt enastående snabbt i med dessa objekt. Missar i stort sätt aldrig en bild längre..

Det kanske är dags att bli ett rikgt proffs :). Börja använda AF-on knappen i stället för avtryckaren. I och med detta kan man ju alltid köra på AF-C. När man släpper knappen så stannar ju fokuseringen.....
Det utslitna uttrycket "Det är inte kameran som gör bilden, utan den som står bakom" börjar bli en sanning med modifikation. Det är ju sant att en duktig fotograf kan ta bra bilder med en sämre kamera, medans en dålig fotograf kan ta dåliga bilder med en bra kamera.

MEN, det verkar mer och mer som att en fotograf måste lära sig att mastra kameran innan han/hon kan ta bra bilder. Det måste man iof alltid, men nu verkar detta vara än mer viktigt. Av ditt inlägg att dömma så verkar ju AF-systemet i D3/D300 vara allt annat än lättbegripligt.

Det känns som att man verkligen måste veta hur man ska hantera kameran i varje given situation. Sånt tar tid.

Börja använda AF-on knappen i stället för avtryckaren. I och med detta kan man ju alltid köra på AF-C. När man släpper knappen så stannar ju fokuseringen...
Har jag aldrig tänkt på faktiskt... Bra idé.

/Fredrik
 
Mankan G skrev:
Det kanske är dags att bli ett riktigt proffs :). Börja använda AF-on knappen i stället för avtryckaren. I och med detta kan man ju alltid köra på AF-C. När man släpper knappen så stannar ju fokuseringen.....
Ja, det är ett mycket praktiskt arbetssätt. Så har jag gjort sen början av 1990-talet (fast inte med Nikon. :).

En fördel med det är att man dessutom minskar risken för felfokusering pga att kamera och objektiv inte riktigt är samkalibrerade. I kontinuerlig AF mäter ju systemet hela tiden och justerar sig, medan det med enkel AF låser en gång.
 
VegaNass skrev:


MEN, det verkar mer och mer som att en fotograf måste lära sig att mastra kameran innan han/hon kan ta bra bilder. Det måste man iof alltid, men nu verkar detta vara än mer viktigt. Av ditt inlägg att dömma så verkar ju AF-systemet i D3/D300 vara allt annat än lättbegripligt.

Det känns som att man verkligen måste veta hur man ska hantera kameran i varje given situation. Sånt tar tid.
/Fredrik

Precis men kom i håg att mina "problem" endast dyker upp i några få situationer. Till 90% fungerar systemet alldeles utmärkt, dock efter mycket "trial and error" givetvis. När det gäller mina problem med folkmassor så tror (eller hoppas i alla fall) att det beror mer på mig än på kameran och att jag kommer förbi problemen genom mer träning eller förändrat arbetssätt.
 
Mankan G skrev:
Det kanske är dags att bli ett riktigt proffs :). Börja använda AF-on knappen i stället för avtryckaren. I och med detta kan man ju alltid köra på AF-C. När man släpper knappen så stannar ju fokuseringen.....
När jag försökte använda AF-on knappen saknade jag bekräftelseljudet. Det finns sällan tid att att titta på den gröna lampan i sökaren. Dessutom blinkar den hela tiden vid AF-C och man vet aldrig om fokusen är nådd. Ville verkligen tycka om funktionen men lyckades aldrig att bemästra den.
 
Vet inte om detta är rätt tråd men...

Jag har valt bildkvalitet NEF+JPG hög men när jag tar bilderna ur kameran eller kollar på dom i mappen så har jag bara 2 JPG filer!
Kör jag enbart NEF så blir det rätt.

Vad har jag missat?

/Henrik
 
meathead skrev:
Vet inte om detta är rätt tråd men...

Jag har valt bildkvalitet NEF+JPG hög men när jag tar bilderna ur kameran eller kollar på dom i mappen så har jag bara 2 JPG filer!
Kör jag enbart NEF så blir det rätt.

Vad har jag missat?

/Henrik

Om du råkar köra med Nikon ViewNX så går det att ställa in så att den enbart visar tex jpgs. Har du gjort på detta sätt så syns alltså inga NEF filer
 
Mankan G skrev:
Om du råkar köra med Nikon ViewNX så går det att ställa in så att den enbart visar tex jpgs. Har du gjort på detta sätt så syns alltså inga NEF filer

Tack för ditt svar Magnus.

Jag hitta precis orsaken ..inställningen för USB på kameran var inställd på MTP/PTP när jag valde Masslagring blev det NEF och JPG.

/Henrik
 
Nya kameror

"Och i nästa generation som alla kommer att dregla över så kommer skärmen att vara vinklingsbar och i nästnästa kan man vrida den fritt och i nästnästnästa kan man vika in displayen för att skydda den."

Det finns en kamera som klarar det redan idag - Olympus E3

Det tar tid för CaNikon att våga inse att tekniken är möjlig

Tids nog kanske tom CaNikon får stabiliserade hus - trots att deras stabiliserade (och snordyra) objektiv är en sällan sinande guldko att mjölka från
 
Japp - jag saknar verkligen möjligheten att vinkla och vrida skärmen på D300!

Förr fokuserade jag nästan aldrig manuellt vid macrofoto (alla som tittat i sökaren på en D70 vet varför..), men jag anar att liveview kommer att ändra allt för mig! Det är ju guld att kunna zooma in till 100% på valfri punkt i bilden och ställa in skärpan exakt där man vill ha den. Men funktionen skulle bli så mycket härligare att jobba med om det gick att vinkla ut och vrida skärmen som jag gissar att det gör på E3, och som jag kan på min kompakta Canon A620.

3"-skärm är coolt, men hade jag valet mellan den eller en 2,5" som gick att vinkla ut och vrida vore valet enkelt för mig. Men jag antar att det vore svårt att förena med den sköna kassaskåpskänslan i D300, eller nåt..?

Förrästen vill jag fortfarande ha en skärm som går att ta loss helt och hållet, och som har ca 30 meters trådlös räckvid med liveview och fjärrutlösning! Ska väl inte vara omöjligt att få till?! :)


Per
 
Per skrev:


Förrästen vill jag fortfarande ha en skärm som går att ta loss helt och hållet, och som har ca 30 meters trådlös räckvid med liveview och fjärrutlösning! Ska väl inte vara omöjligt att få till?! :)


Per

_____________________________________________--

Fixat = WT-4 och din bärbara dator.... Där har du lösningen.

//Adam
 
Re: Nya kameror

Yupiteru skrev:


Tids nog kanske tom CaNikon får stabiliserade hus - trots att deras stabiliserade (och snordyra) objektiv är en sällan sinande guldko att mjölka från

Du har aldrig funderat på varför man inte har stabiliseringen i huset???

Kolla priserna på optik från de som har stabilisering i huset, är det verkligen billigare med optiken? Jämför tester på dessa optiker, det finns ju Sony som torskat test efter test och dessutom varit dyrast. Så både Canon och Nikon verkar ju ha hittat en balans...eller?

Det finns ju orsaker till att 1D och D3 är de proffsmodeller som bråkar på marknaden...och ingen har stabilisering i huset.

D40 har ju inte en enda häftig specifikation, ändå vann den tester.

D300 har inte stabilisering, men kit 18-55 har ju kommit som VR enligt fotosidan, och jag tror det kommer att komma flera nya VR gluggar den kommande tiden...

Väntar spänt på PMA!
 
Re: Re: Nya kameror

hpz skrev:
Du har aldrig funderat på varför man inte har stabiliseringen i huset???

Kolla priserna på optik från de som har stabilisering i huset, är det verkligen billigare med optiken? Jämför tester på dessa optiker, det finns ju Sony som torskat test efter test och dessutom varit dyrast. Så både Canon och Nikon verkar ju ha hittat en balans...eller?

Det finns ju orsaker till att 1D och D3 är de proffsmodeller som bråkar på marknaden...och ingen har stabilisering i huset.

D40 har ju inte en enda häftig specifikation, ändå vann den tester.

D300 har inte stabilisering, men kit 18-55 har ju kommit som VR enligt fotosidan, och jag tror det kommer att komma flera nya VR gluggar den kommande tiden...

Väntar spänt på PMA!

Exakt vad i din argumentering talar mot bilstabilisering i huset?
Att Canon och Nikon inte har det är väl inte argument i sej, eller?

/K
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.