Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Därav kan man "dra slutsatsen" större är bättre=stora enskilda pixlar, i varje fall vad det gäller en sak, signalnivå.
Jag har sett likadande med exv 40d jämfört med 30d och även 5d mot 1dsmk3 och skrivit att jag finner inte att de mörkaste delarna återges vad det gäller brus/färginformation samma signalnivå med de mindre enskilda pixlarna, trots förbättringar med microlinser mm.

Nu har denna kamera d300 en cropad sensor med högt antal pixlar, men för mig som har testat de flesta kameror så anser jag fortfarande att D3 är dagens ultimata kamera vad det gäller ett flertal aspekter.
Kameran kan dessutom utrustas med objektiv som tecknar hela ytan bättre och skarpare än exv Canon vad det gäller vidvinkelzoomar.

Mikael
 
För er som inte har köpt D300 ännu så kan jag intyga att den levererar väldigt fina bilder med ett fint omfång. Givetvis inte som D3an men det finns ju ett annat pris på D3an också. Så bli inte rädda av alla delförstoringar som visas.
 
inge skrev:
För er som inte har köpt D300 ännu så kan jag intyga att den levererar väldigt fina bilder med ett fint omfång. Givetvis inte som D3an men det finns ju ett annat pris på D3an också. Så bli inte rädda av alla delförstoringar som visas.

Visst ger D300 bra bildkvalitet! Här är en ISO 6400-bild, 1/15 s, 35 mm med 24-70/2.8 på f2.8, utan blixt och utan skärpning eller NR i kameran, konverterad i View NX utan vidare bildbehandling:
 

Bilagor

  • view nx-071205-1705-6.jpg
    view nx-071205-1705-6.jpg
    83.4 KB · Visningar: 495
Teodorian skrev:
Visst ger D300 bra bildkvalitet! Här är en ISO 6400-bild, 1/15 s, 35 mm med 24-70/2.8 på f2.8, utan blixt och utan skärpning eller NR i kameran, konverterad i View NX utan vidare bildbehandling:

Visst duger det till webben. Jag har även gjort 1600iso bilder i 70x50 format med mycket fint resultat.
 
inge skrev:
Visst duger det till webben. Jag har även gjort 1600iso bilder i 70x50 format med mycket fint resultat.

70x50!!! Det lovar guld!

Jag tog lite blandade bilder på släkten under Juldagarna. Bla några porträtt i taskigt gult ljus, men då med inbyggda blixten som upplättning. "slow synk" -1. ISO 1600.
Jag blev förbluffad över bildens tekniska kvalitet! Knappt brus med fina detaljer!
Visserligen fördelaktigt för resultatet att använda blixt, men liknande resultat med D200 existerade icke för mej.

/K
 
keckax skrev:
70x50!!! Det lovar guld!

Jag tog lite blandade bilder på släkten under Juldagarna. Bla några porträtt i taskigt gult ljus, men då med inbyggda blixten som upplättning. "slow synk" -1. ISO 1600.
Jag blev förbluffad över bildens tekniska kvalitet! Knappt brus med fina detaljer!
Visserligen fördelaktigt för resultatet att använda blixt, men liknande resultat med D200 existerade icke för mej.

/K

Ja, bilden oven på ISO 6400 var ju inte precis under goda ljusförhållanden!
 
Teodorian skrev:
Låt oss gärna få se något bildexempel!

Då är vi där med delförstoringar igen.

Om du vill se resultat så gör en delförstoring på en 30x45 och lämna till labbet och se hur det blir. Nu snackar jag inte om nattbilder utan dagsljusbilder. Nattbilder har jag inte provat för det tror jag inte på vid 1600 iso från D300.

Sedan får man ju inte vara rädd för att använda Capture NX för en lätt brusreduktion. Det är ju trots allt resultatet som räknas vid påsikt, enligt min uppfattning.
 
Senast ändrad:
Teodorian skrev:
Ja, bilden oven på ISO 6400 var ju inte precis under goda ljusförhållanden!

Faktum är att jag är mer entusiastisk över D300 än jag var över D200.
Jag tycker steget den här gången är minst lika stort som från D70 till D200.

/K
 
keckax skrev:
Faktum är att jag är mer entusiastisk över D300 än jag var över D200.
Jag tycker steget den här gången är minst lika stort som från D70 till D200.

/K

Jag började med D70 för några år sedan. Den kameran lärde jag mig att tycka om. D2X gav aldrig någon större kick. Jag trodde i min enfald att när jag köpte den så skulle jag inte vilja fotografera med D70 mer. Jag hade fel. Bruset över ISO 400 på D2X begränsade mig som ofta fotograferar inomhus. D40X och D80 har inte heller givit några direkta lyckokänslor. Men D300 och D3 ger oanade möjligheter även om AF-systemet är svårbemästrat. Jag tycker bättre om D300-huset (ergonomi, vikt, storlek) men D3 ger bättre bildkvalitet.
 
Teodorian skrev:
Visst ger D300 bra bildkvalitet! Här är en ISO 6400-bild, 1/15 s, 35 mm med 24-70/2.8 på f2.8, utan blixt och utan skärpning eller NR i kameran, konverterad i View NX utan vidare bildbehandling:

Vad är ditt intryck av exempelvis samma bild jpg direkt ur kameran?
Jag finner mej fota mest i jpg (trots problem med vitbalans vilket förenklas avsevärt med att fota i raw)?

/K
 
keckax skrev:
Vad är ditt intryck av exempelvis samma bild jpg direkt ur kameran?
Jag finner mej fota mest i jpg (trots problem med vitbalans vilket förenklas avsevärt med att fota i raw)?

/K

Jag fotograferar alltid i NEF+jpg. Jag använder jpg till vardags så vitt det inte är något problem med överexponering eller vitbalans eller extra stora krav på tex skärpa. D300 och D3 har bra kvalitet på jpg-filerna. Samma bild jpg direkt ur kameran:
 

Bilagor

  • dsc_0059 copy.jpg
    dsc_0059 copy.jpg
    71.8 KB · Visningar: 394
Senast ändrad:
Teodorian skrev:
Jag fotograferar alltid i NEF+jpg. Jag använder jpg till vardags så vitt det inte är något problem med överexponering eller vitbalans eller extra stora krav på tex skärpa. Samma bild jpg direkt ur kameran:

Hmm. Ganska påtaglig skillnad alltså! Iaf vad jag kan se här.

/K
 
Nyanser/ kontraster i håret på flickorna. Till fördel för rawfilen. Dessutom är ju din konverterade bild skarpare.

/K
 
Jag använde Nikon Capture 4-nånting till min D200. Lättanvänd som tusan, men är nu utlämnad till NX, vilket känns tokfel eftersom jag inte alls klarar den lika bra.

/K
 
angående skillnader jpg och raw så såg jag stora skillnade i blåkanalen när jag plåtade i glödlampsljus, speciellt de mörkare partierna var korniga och suddiga men klara och fina i raw, se min tråd fototips d300...

inte lika stora skillnader i ljusare partier dock
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.