ANNONS
Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Ursäkta en kanske dum fråga, men vad är teknikskillnaden mellan CMOS (D300) och CCD (D80/D200).

Och är det processortekniken som ger egenheter kring skuggteckning eller är det mjukvarurelaterat?


EDIT

efter lite googlande hittade jag denna länk som förklarade den första frågan.
 
I Test 2 jämför jag D300 med D3 och D80. Bilderna är tagna på ISO 400 med 105/2.8 VR. Återigen är det en högkontrastscen där jag lyfter skuggorna. Scenen:
 

Bilagor

  • dsc_2120.2.jpg
    dsc_2120.2.jpg
    44.3 KB · Visningar: 488
Jämförande utsnitt av en del av skuggdelen mellan de tre kamerorna: Här syns att D300 tappar nästan all färginformation i skuggorna medan både D3 och D80 lyckas behålla något av den gulaktiga färgen i golvet.
 

Bilagor

  • översikt1.jpg
    översikt1.jpg
    39.7 KB · Visningar: 467
Test 3 är också ämnat att undersöka hur väl de tre kamerorna lyckas bevara färgmättnad i skuggorna. Motivet är nu fotograferat på ISO 1000 och fokus är på dörrsidan vid låskolven:
 

Bilagor

  • dsc_2125 copy2.jpg
    dsc_2125 copy2.jpg
    42.9 KB · Visningar: 445
Senast ändrad:
Jag ville här utröna hur väl de tre kamerorna skulle klara att bevara färgen på denna ask som jag placerade på golvet bakom dörren i skugga:
 

Bilagor

  • dsc_1296.utsnitt.jpg
    dsc_1296.utsnitt.jpg
    45.4 KB · Visningar: 627
Jämförande utsnitt av asken: D80-filen har överdrivna färger (bristande vitbalans) och mycket brus medan D300 återigen tappar mest färgmättnad. Alla utsnitten bildbehandlades med autocolor i CS2. Fotograferingen skedde med automatisk vitbalans på alla kamerorna.
 

Bilagor

  • test1översikt.jpg
    test1översikt.jpg
    44.7 KB · Visningar: 628
Senast ändrad:
Hej Tore!

Är det råbilder du har tittat på eller jpeg direkt ur kameran? Om råbilder, vilken råkonverterare har du använt?

Joakim
 
edsjo skrev:
Hej Tore!

Är det råbilder du har tittat på eller jpeg direkt ur kameran? Om råbilder, vilken råkonverterare har du använt?

Joakim

Alla bilder är jpg. På D80 har jag använt min custominställning med ingen skärpa, minsta kontrast, normal färgmättnad och neutral nyans. På D300 och D3 har jag använt neutralt färgläge, ingen skärpning, lägsta kontrast, ljusstyrka 0, normal färgmättnad och neutral nyans.
 
Johan Okker skrev:
Om jag jämför de tre senaste utsnitten så verkar d300 vara kallare i färgerna. Vad händer om du ökar saturationen i kameran?

Som jag antydde tidigare innan jag ville redovisa mina resultat så vet jag inte hur mycket som faktiskt beror på D300 och hur mycket som hänger på de inställningar jag valt. Jag skall andra inställningar på D300 för att se om det ger bättre bevarad färgmättnad i skuggorna. Hur som helst så går det inte att kompensera färgmättnaden på ett acceptabelt sätt i efterhand med jpg-filer. Raw-filer kan ge andra resultat. Ärligt talat har jag inte velat arbeta med Caputure NX igen efter att tidigare ha blivit besviken på det programmet. Får väl försöka övervinna det motståndet för viktiga filer. Jag tycker att jpg duger fint för de flesta bilder och jag vill inte fastna alltför mycket i bildbehandlingsfällan. Med två nya kameror, D300 och D3, vill jag fotografera så mycket som möjligt!

D300 är en fin kamera och det jag redovisar här är antagligen av försumbar betydelse i de flesta verkliga fotosituationer.
 
iSolen.se skrev:
Det är väl inte så konstigt att det är mer färg i D80ns skuggor. "Ursprungsbild D80" har ju mer färg från början i hela bilden. Vad är har du för inställningar?

Se mitt senast inlägg. Det är svårt att få samma inställningar ifråga om färg, vitbalans, kontrast osv på tre olika kameror men jag har ställt in som redovisat. Andra inställningar kan ge andra resultat. Det kan vara värt att testa.
 
Tore dina fynd är inte speciellt konstiga eller märkliga, d3 har högre signalnivå likaså d80 med sin ccd i det som kallas lägre iso=minimal eller ingen förstärkning.
Ett vanligt sätt för kameror med mindre signalnivå är just att blockera skuggor samt dra ner på färgmmättnaden samt ett antal andra trix.
Enda kameran i smmmanhanget som kan hänga med är D3 pga sin större enskilda pixelyta och höre signalnivå, d300 med sin mindre enskilda pixelyta får korrigeras vad det gäller lägsta nivåerna.
Omvänt, gör om samma sak med signalförstärkning=högre iso exv 1600iso här kommer d300 vara bättre än d80 pga annan brusreducering och förstärkning direkt på sensorn.
Använd samma programvara, vitbalansera alla tre kamerona efter samma yta
Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Tore dina fynd är inte speciellt konstiga eller märkliga, d3 har högre signalnivå likaså d80 med sin ccd i det som kallas lägre iso=minimal eller ingen förstärkning.
Ett vanligt sätt för kameror med mindre signalnivå är just att blockera skuggor samt dra ner på färgmmättnaden samt ett antal andra trix.
Enda kameran i smmmanhanget som kan hänga med är D3 pga sin större enskilda pixelyta och höre signalnivå, d300 med sin mindre enskilda pixelyta får korrigeras vad det gäller lägsta nivåerna.
Omvänt, gör om samma sak med signalförstärkning=högre iso exv 1600iso här kommer d300 vara bättre än d80 pga annan brusreducering och förstärkning direkt på sensorn.
Mikael

Tack för svar. Jag har dock omedvetet förstärkt detta med färgtappet genom att ha för liten färgmättnad och kontrast i D300. Att öka dessa parametrar kan säkert delvis kompensera fenomenet.
 
Teodorian skrev:
Tack för svar. Jag har dock omedvetet förstärkt detta med färgtappet genom att ha för liten färgmättnad och kontrast i D300. Att öka dessa parametrar kan säkert delvis kompensera fenomenet.

Du har väl räknat fram alla tre bilderna likvärdigt med samma rawprogramvara
Mikael
 
macrobild skrev:
Du har väl räknat fram alla tre bilderna likvärdigt med samma rawprogramvara
Mikael

Bara jpg-filer med samma bildbehandling. Som jag skrev ovan har jag inte orkat med att jobba med Capture NX. Jag kanske testar och ser om det ger annorlunda resultat.
 
Skall du se ev skilnader så gör om testet.
Fotografera med samma manuellt vald iso, tid och bländare.

vitbalansera alla tre bilderna mot samma referens.
Ändra inget annat,räkna upp dem som fotograferat/as shoot med camera raw. nu kan du se om ena kameran är känsligare än den andra,hur teckningen blir i lågdager osv.
Jag misstäker att du kommer att se att d300 de facto kan ha har lägre signalnivå i det som motsvara bas iso =200 jämfört med d80.
Mikael
 
Raw-konvertering av en av scenerna ovan (105/2.8 VR, 1/13s/1/20s, ISO 400) gjord i View NX med + 1 EV på alla tre kamerornas filer. Annars ingen ändring utan konverterat till jpg. Därefter autocolor i CS2 och 50-50-0 i Highlight-Shadow-verktyget. D80-filen har högre generell färgmättnad varför mer färg syns i skuggorna men också betydligt mer brus. Både D3 och D300 har neutral färgmättnad i kameran. D3 ger en aning mer färg både generellt och i skuggan. D3 är renast men också minst skarp. Det är säkert mitt fel vid exponeringen då bilden är tagen på 1/13 s samt att skärpedjupet kan ha blivit kortare då D3 är FX och jag var tvungen att gå närmare motivet för samma inramning! Jämförande utsnitt:
 

Bilagor

  • rawöversikt.jpg
    rawöversikt.jpg
    43.1 KB · Visningar: 513
Senast ändrad:
Rawkonvertering i View NX med + 1.5 EV och ändring av D300 och D3 till standardläge och D80 till neutral. Fortsatt redigering i CS2 med autocolor samt matchcolor på alla filerna. Trots ändring till standardläge lyckas inte D300 matcha de andra kamerornas färgmättnad i skuggfältet.
 

Bilagor

  • d300.utsnittraw3.jpg
    d300.utsnittraw3.jpg
    65.2 KB · Visningar: 441
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.