Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
VegaNass skrev:
Sen är det iof så att kameran kan "prata" med ett EN-EL4 men inte med 8st AA, så där är det en fördel. Men har jag fel beträffande teorin om drifttiden? Jag menar, 1mAh är 1mAh är 1mAh oavsett om det finns i ett bilbatteri, AA eller ett EN-EL4. 1mAh räcker lika länge oavsett källa. Right?
Rent principiellt har du helt rätt, men jag tror den stora skillnaden ligger i hur olika batterityper klarar de korta och höga strömuttag batterier ofta utsätts för i fotoutrustningar. Ta t.ex. och jämför hur "vanliga" AA-batterier klarar sig i en blixt, jämfört med en bra alkaline-variant. De senare räcker mångfalt längre och det beror nog inte på att de innehåller mångfalt större energimängd. Lite samma sak (fast i mindre grad) är det nog med Li-jon, kontra NiMH.

Därmed inte sagt att NiMH-AA är en kass lösning. D300 kan jag inte svara för, men på D200 med 6st 2700mAh NiMH får jag ut flera hundra bilder; klart fler än med ett original EN-EL3e.
 
jorgene skrev:
Rent principiellt har du helt rätt, men jag tror den stora skillnaden ligger i hur olika batterityper klarar de korta och höga strömuttag batterier ofta utsätts för i fotoutrustningar. Ta t.ex. och jämför hur "vanliga" AA-batterier klarar sig i en blixt, jämfört med en bra alkaline-variant. De senare räcker mångfalt längre och det beror nog inte på att de innehåller mångfalt större energimängd. Lite samma sak (fast i mindre grad) är det nog med Li-jon, kontra NiMH.

Därmed inte sagt att NiMH-AA är en kass lösning. D300 kan jag inte svara för, men på D200 med 6st 2700mAh NiMH får jag ut flera hundra bilder; klart fler än med ett original EN-EL3e.
Jörgen,

Tack för infon. Så kan det naturligtvis vara och du har säkert helt rätt. Det finns ju t.ex. vissa bilbatterier som kan leverera enorma strömstyrkor under kort tid jämfört med ett "vanligt" bilbatteri med samma strömstyrka.

Jag tror att AA-batterier (uppladdningsbara) av hög kvalitet kan betraktas som ett budgetval för dom som inte har råd med EN-EL4, laddare + batterilucka.
 
angående batteritid på d300? hur många bilder kan jag ta på ett singel batteri?

Vad tycker ni andra som köpt d300? jag är MYCKET nöjd.
 
TVÅ FRÅGOR

Hej
Jag har två frågor om Nikon D300.

Har D300 det verktyget som D3 har för att få horisonten rak?

Har D300 någon form av läge där den prioriterar ett tystare slutarljud?
 
Re: TVÅ FRÅGOR

miniman skrev:
Har D300 det verktyget som D3 har för att få horisonten rak?
D300 har ett hjälpmedel i sökaren som man kan sätta på. Resultatet blir att du får horisontella och vertikala linjer som går "på kanterna" - och dom kan man använda till att få horisonten rak.

Men jag vet inte om det var detta du menade?
 
macrobild skrev:
Tore, du hintade något om D300 och bildkvalitet, at du hade hittat något.
Vad?
Mikael

OK, dags att redovisa mina fynd. Jag har jämfört D300 med D80 vid ett tillfälle och med både D80 och D3 vid ett annat tillfälle. Vad jag jämfört är bildkvaliteten i skuggorna med avseende på två saker:

1) utrymmet att lyfta de djupa skuggorna i en högkontrastexponering,

2) bevarandet av färgmättnaden i skuggorna vid högkonstrastmotiv.

Anledningen till att jag ville undersöka detta var från början att jämföra bruset på ISO 200 mellan D300 och D80.

När jag fick min D300 för några veckor sedan la jag direkt märke till att skuggorna tenderade att mista sin färgmättnad vid högkontrastexponeringar. Efter ytterligare testande har jag även kommit fram till att D300 kan blockera skuggorna så att ingen information går att få fram. Jag visar detta nedan i test 1.

I test 2 jämför jag D300 med D3 och D80 ifråga om hur väl de tre kamerorna kan lyfta skuggorna, bevara detaljer och färgmättnad i en högkontrastscen.

Test 1 ursprungsbild D300:
 

Bilagor

  • dsc_1092.4.jpg
    dsc_1092.4.jpg
    34.4 KB · Visningar: 531
Redigerad bild D300 där skuggorna höjts i CS2 med skugg-högdager-verktyget med inställningarna 100 - 20 - 0 varefter utgångnivån för skuggorna höjts till 30 i nivåverktyget:
 

Bilagor

  • dsc_1092.3.2.jpg
    dsc_1092.3.2.jpg
    36 KB · Visningar: 525
Samma behandling för D80: I D80-filen går det att få fram information ur skuggorna och färgmättnaden är god medan D300 har blockerade skuggor och bleka färger.
 

Bilagor

  • dsc_2046.3.2.jpg
    dsc_2046.3.2.jpg
    37 KB · Visningar: 517
Senast ändrad:
Utsnitt D80: Här syns tydligt att även om D80 har lite mer brus blockeras skuggorna mot böckerna mer i D300-bilden. Bilderna är tagna på ISO 200.
 

Bilagor

  • dsc_2046.utsnitt2.jpg
    dsc_2046.utsnitt2.jpg
    41.9 KB · Visningar: 502
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.