de tips jag fått om AF-hanteringen (främst Magnus G) har sparat mycket arbete. Här frågor om bit-djupet, där jag iofs kan lägga ner ett antal timmar på att undersöka själv. Men förmodligen har andra redan gjort det. Jag tycker inte att manualen svarar på mina frågor, Den talar om vad som kan göras men inte vad man bör göra.
Vad är fördelen med 14-bitar mot 12? Ligger de två extrabitarna "utanför" det vanliga 12-bitarsområdet så att de så att säga ökar ut det dynamiska området? Eller är det det vanliga området som delas upp litet tätare?
Jag fotar en del kyrkor från insidan, och jag skulle uppskatta utökad dynamik eftersom en bild kan innehålla både upplysta kyrkfönster och mörka prång. Kanske är det 14 bitar med active D-lightning som är mitt bästa val. Seriehastigheten betyder ingenting i mitt fall.
Hur är det med komprimeringen. Är den reversibel? Kan den förlustfria komprimeringen blåsas upp tillbaka till okomprimerat format? Även om man kan, är det någon mening med att göra det? Kan komprimeringen med förluster återföras till samma format som den förlustfria komprimeringen? Är det någon mening med att göra det, t.ex. att komprimeringarna på något sätt är ägda av Nikon och inte kan läsas av andras programvaror?
För att sammanfatta:
1. ger 14 bitar bättre dynamiskt omfång än 12 bitar
2. finns det någon anledning att välja 12 bitar bortsett från serietagninghastighet och minnesbehov
3. finns det någon nackdel med förlustfri komprimering mot okomprimerad lagring.? Kompatibilitet med andra program? Kan komprimeringen återställas?
4. är det någon påtaglig reduktion av detaljer med förluskomprimering? Andra nackdelar?