Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Omar skrev:
Men den kameran är
ändå utan tvekan snabbast i den här prisklassen."

De syftar väl på 40D, eller läser jag fel? Lite luddigt uttryckt dock..

Dumt också att kategorisera efter pris då det faktiskt, som du skriver Omar, skiljer en hel del i pris.

Ha en bra afton!

Erik
 
Leo S skrev:
Talar för att det är dags att köpa greppet i alla fall, Uppladdningsbara låter klokt, att lägga 6000 spänn på grepp + storbatteri + laddare låter inte klokt.

http://www.nikonians.org/cgi-bin/dc...ount&om=27542&forum=DCForumID202&viewmode=all

Det finns fler som tycker att Nikon är lite giriga.
Själv har jag inget som helst behov av några 8 bilder per sek.
Så, inget batterigrepp för mig. Såvida det inte är väldigt rätt pris i HK, där jag passerar i Feb. :)
 
Hej

Du kanske har rätt att de syftar på 40D. De nämner bara "kamera" och då tolkade jag att det var D300 då det var det testen handlade om.

Prisklasser är svårt, Canon 40D ligger mer i prisklass med Nikon 80D (ca 3400kr diff) än med D300 (ca 4500kr diff).

Mvh

Omar
 
Omar skrev:
D200 är ju snabbare i denna test, med olika objektiv. 40D är snabbare med ett annat objektiv.

...

Har testat D300 och tyckte den kändes väldigt snabb, men jag hänger dock inte riktigt med i ovanstående slutsats och då baserat på de fakta som presenterades.

Mvh

Omar

Objektiven som användes på D300 och D200 var samma, vilket står i tabellen i testet. Och syftningen på slutet avsåg Canon 40D. Givetvis är den billigare än D300 men det är ju bara ett plus för Canon. Båda kamerorna riktar sig definitivt mot samma målgrupp - altså semiproffs och avancerade hibbyfotografer. Att jämföra Canon 400D och Nikon D80 är precis lika orättvist - för Nikons del. Canons kamera är överlägset snabbare, robustare och på flera sätt även mer avancerad.
 
Hoppsan! Såklart ska det stå 40D. Förbaskade sifferbeteckningar. Varför kan de inte ge kamerorna namn i stil med "Elvis", "Göran" eller "Monica" så att det aldrig är risk att man blandar ihop dem...
 
Krille skrev:
Hoppsan! Såklart ska det stå 40D. Förbaskade sifferbeteckningar. Varför kan de inte ge kamerorna namn i stil med "Elvis", "Göran" eller "Monica" så att det aldrig är risk att man blandar ihop dem...

Ha ha!! Härmed döper om min D300 till "Arvid".

/K
 
Jag sitter och väntar på den första jämförelsen med Canons 1DMk3.
Men bara om testaren har vett nog att ställa D300:ns AF Lock-on på off.

Det vore en betydligt intressantare test än att jämföra med 40D, vad än som sägs, för mig så ligger de betydligt längre ifrån varandra än vad D300 och 1DMk3 gör.
 
de tips jag fått om AF-hanteringen (främst Magnus G) har sparat mycket arbete. Här frågor om bit-djupet, där jag iofs kan lägga ner ett antal timmar på att undersöka själv. Men förmodligen har andra redan gjort det. Jag tycker inte att manualen svarar på mina frågor, Den talar om vad som kan göras men inte vad man bör göra.

Vad är fördelen med 14-bitar mot 12? Ligger de två extrabitarna "utanför" det vanliga 12-bitarsområdet så att de så att säga ökar ut det dynamiska området? Eller är det det vanliga området som delas upp litet tätare?

Jag fotar en del kyrkor från insidan, och jag skulle uppskatta utökad dynamik eftersom en bild kan innehålla både upplysta kyrkfönster och mörka prång. Kanske är det 14 bitar med active D-lightning som är mitt bästa val. Seriehastigheten betyder ingenting i mitt fall.

Hur är det med komprimeringen. Är den reversibel? Kan den förlustfria komprimeringen blåsas upp tillbaka till okomprimerat format? Även om man kan, är det någon mening med att göra det? Kan komprimeringen med förluster återföras till samma format som den förlustfria komprimeringen? Är det någon mening med att göra det, t.ex. att komprimeringarna på något sätt är ägda av Nikon och inte kan läsas av andras programvaror?

För att sammanfatta:
1. ger 14 bitar bättre dynamiskt omfång än 12 bitar

2. finns det någon anledning att välja 12 bitar bortsett från serietagninghastighet och minnesbehov

3. finns det någon nackdel med förlustfri komprimering mot okomprimerad lagring.? Kompatibilitet med andra program? Kan komprimeringen återställas?

4. är det någon påtaglig reduktion av detaljer med förluskomprimering? Andra nackdelar?
 
Glömde det självklara

Jag fotar enbart i RAW. Framgår kanske av sammanhanget, men bör förtydligas.

F.ö. tycker jag att Capture NX är långsamt. När jag kör en gruppbearbetning allokerar capture ofta 1,2 Gb primärminne för en bild. På resor brukar jag ha med min bärbara, för att på kvällen kunda redigera bilderna lite enkelt. Men den har bara 1 GB fysiskt minne, så den datorn kommer att bli orimligt seg.

När min hemdator var ny upplevde jag den som en dräparmaskin med 2 Mhz och 2 GB. Nu är den hopplöst långsam för att klara Capture smidigt.
 
Fotomange skrev:
Hur snabba era än är, så är min alltid snabbast..

Vad har du för nåt då?? Vad behöver jag för att snabba upp grafikhanteringen?

Helt ny burk troligtvis, men vad behöver en "NX" -användare tänka på?

Jag har P4 3mhz 2gig minne. Samt ett grafikkort som var häftigt för fyra år sen.

Nyfiken, för att jag vill uppgradera min burk.

/K
 
Aristofanes skrev:

För att sammanfatta:
1. ger 14 bitar bättre dynamiskt omfång än 12 bitar

NEJ, det har diskuterats tidigare här på FS och om jag minns rätt så är vi rätt överens om att de extra två bitarna främst syftar till att ge en större tonage/gradiering, inte ett större DR. Det finns flera intressanta trådar här på FS där bla Lars Kjellberg förklarar detta på ett pedagogiskt sätt.
Vid efterbehandling av bilderna så sägs det finnas en del vinster att hämta i en 14-bitars bild. När bilder efterbehandlas mycket så kan ett krymt omfång av toner bli synligt. 14-bitar ger således mer utrymme för efterbehandling.
 
Manualer

Hej!

Köpte mig en nikon d300 här i finland, men tyvärr fick jag bara med en manual på finsk:( någon som har en på svenska att sälj?

Lite hopplöst att försöka sig på en finsk manual då mitt modersmål e svenska. och min finska e halv kass
 
Gården skrev:
http://www.nikonians.org/cgi-bin/dc...ount&om=27542&forum=DCForumID202&viewmode=all

Det finns fler som tycker att Nikon är lite giriga.
Själv har jag inget som helst behov av några 8 bilder per sek.
Så, inget batterigrepp för mig. Såvida det inte är väldigt rätt pris i HK, där jag passerar i Feb. :)
Trådskaparen (på Nikonians.org) skriver bl.a. att AA-batterier är helt uteslutet eftersom dom tar slut så fort. Öh? Om jag packar den full med 8st 1,5V AA på 2700mAh så är den totala strömstyrkan lika stor (ja, t.o.m. större) än på ett EN-EL4. Dessutom 0,9V mer. EN-EL4 är på 11,1V (2500mAh) och 8x1,5V = 12V. Alltså; 8st AA borde räcka lika länge som 1 EN-EL4.

Sen är det iof så att kameran kan "prata" med ett EN-EL4 men inte med 8st AA, så där är det en fördel. Men har jag fel beträffande teorin om drifttiden? Jag menar, 1mAh är 1mAh är 1mAh oavsett om det finns i ett bilbatteri, AA eller ett EN-EL4. 1mAh räcker lika länge oavsett källa. Right?

/Fredrik

PS Jag må ha uttryckt mig en smula felaktigt och med ett o annat syftningsfel beträffande en del elektrotekniska termer, men jag hoppas ni förstår mitt budskap och min poäng.
 
Saxat från Nikons svenska hemsida:

"Om du har köpt en ny produkt och den medföljande tryckta manualen inte är på det språk du behöver kan du byta ut den mot samma manual på ett annat språk med hjälp av vår utbytesservice. Vi kan endast erbjuda den här tjänsten för aktuella produkter, och manualen måste varany (oanvänt original). Tillgängligheten till manualer är begränsad till de språk som stöds av Nikon Europe, och skiljer sig åt beroende på produkt (inga asiatiska språk är tillgängliga)."

Kolla på supportsidorna hos finska Nikon så kan du säkert byta ut din manual så länge den är oanvänd.

Mvh, Oskar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.