Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Aristofanes skrev:
tack för det tipset! Men var skriver du kommandot "convert"? Kör du Unix? Eller skriver du som ett DOS-kommando? (Själv kör jag Windows XP).

Jag kör Mac OS X (dvs ~UNIX). convert kommer där med om man installerar ghostscript/ghostview och lite extra open-source bildvertyg. På Windows vet jag inte hur du kan göra det istället. Antagligen med hjälp av ghostscript där också.
 
hejsan nybörjarEmil här igen. har en liten fråga till er.

hur stor skillnad är det på D80 och D300 storleksmässigt? är D300 mycket större och klumpigare? jag har tyvärr inte haft förmånen och få klämma på en D300 i butik än.

Visa gärna bild där dom står bredvid varandra om det finns, eller om nån kan ta en.
tackar.

jag har främst tänkt att foto vardagliga motiv. men har även börjat intressera mej för macro. (inte i praktiken, då jag inte äger nån systemkamera än)
Tele oxå för den delen. hehe.

Kommer jag bli nöjd om ja köper ett normalzoom-objektiv:
Nikon AF-S 24-120/3.5-5.6G VR IF-ED
och en D300?

som grejjer att lära mej börja fota med.
hade bestämt mej för D80 i en annan tråd. men jag e sååå sugen och råkar ha en slant liggande.

men visst är det ett bra objektiv och kamera?
 
Ulf F skrev:
Hur många exponeringar tar 300:an med orginalbatteriet?
Beror på!

Jag som kommer från D2X är rent ut sagt förvånad över det klena resultatet. Med d2x fick jag aldrig ut mindre än 1000-1200 bilder och det oavsett hur jag misshandlade batteriet med LCDn etx. Som mest har jag klämt ut drygt 3600 bilder.

Med min D300 så har jag uppnått som mest 353 bilder med 51% kvar i batteriet. Som minst så har jag fått ut 126 bilder med 50% kvar.

Alla siffror förutom de 3600 med D2X är för råfiler.
 
Mankan G skrev:
Beror på!

Jag som kommer från D2X är rent ut sagt förvånad över det klena resultatet. Med d2x fick jag aldrig ut mindre än 1000-1200 bilder och det oavsett hur jag misshandlade batteriet med LCDn etx. Som mest har jag klämt ut drygt 3600 bilder.

Med min D300 så har jag uppnått som mest 353 bilder med 51% kvar i batteriet. Som minst så har jag fått ut 126 bilder med 50% kvar.

Alla siffror förutom de 3600 med D2X är för råfiler.

Stoppa i batteriet från din D2x i batterigreppet + batteriet i D300 så skall du se att du slår D2x, man måste förstås handla en ny batterilucka.
 
Jag har 8 st uppladdningsbara batterier i greppet, har tagit ca 600 bilder. Fortfarande full markering på batterierna.

/Arne
 
Mankan G skrev:
Beror på!

Jag som kommer från D2X är rent ut sagt förvånad över det klena resultatet. Med d2x fick jag aldrig ut mindre än 1000-1200 bilder och det oavsett hur jag misshandlade batteriet med LCDn etx. Som mest har jag klämt ut drygt 3600 bilder.

Med min D300 så har jag uppnått som mest 353 bilder med 51% kvar i batteriet. Som minst så har jag fått ut 126 bilder med 50% kvar.

Alla siffror förutom de 3600 med D2X är för råfiler.

Jag skrev tidigare, efter första dagarna, att jag fått ut ca 460 bilder innan det var tid att ladda. Jag tittade inte på menyinfon då men tror det kan ha varit max 15% kvar. Jag tror fortfarande att vid verkligt ekonomiskt handhavande jag kan få ut max 750-800 bilder utan grepp.

Det möttes då med viss skepticism, men det verkar ju stämma med Mankans erfarenhet...
 
AeS skrev:
Jag har 8 st uppladdningsbara batterier i greppet, har tagit ca 600 bilder. Fortfarande full markering på batterierna.

/Arne

Talar för att det är dags att köpa greppet i alla fall, Uppladdningsbara låter klokt, att lägga 6000 spänn på grepp + storbatteri + laddare låter inte klokt.
 
Så om jag tolkar det hela rätt så får man ut ca 600-700 bilder på en laddning med orginalbatteriet. En klar förbättring mot D200 mao??!!
 
Pelle) Österberg (pelleost skrev:
Vilken amp och vilket märke använder du? har du någon erfarenhet av olika fabrikat!

/Pelle

Fabrikat GP 2700 NiMH, hara bara laddat dem en gång.....
Enda 'nackdelen' med batteriindikeringen för greppet (med AA-batteri) är enligt manualen FULLT - NÄSTAN HELT SLUT - SLUT.
Men å andra sidan har man ju ett (fullt) batteri kvar i kameran. Om man valt batteriordning GREPP FÖRST.

/Arne
 
Hur ligger det till med den här extra luckan man måste köpa till om man ska använda EN-EL3e i greppet?

Är den "beställningsvara" och hur mycket kostar den i så fall?

Konstigt av Nikon att inte skicka med en sån enkel sak..
 
Epix skrev:
Hur ligger det till med den här extra luckan man måste köpa till om man ska använda EN-EL3e i greppet?

Är den "beställningsvara" och hur mycket kostar den i så fall?

Konstigt av Nikon att inte skicka med en sån enkel sak..

Den måste du beställa, har för mig att den kostade 245:-
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.