Leo S skrev:
- är det så att alla andra fotografer fotar linjaler och lämnar in eller byter sina nya gluggar om de fokuserar lite fel? Kan det här stämma, har jag gjort något galet?
Problemet har alltid funnits, men "på den gamla goda (eller onda) tiden" körde man mest med fasta gluggar och 2xzoomar. Lättare att göra en fast optik än en zoom skarp. Dessutom satt man inte och pixelbeepade och upptäckte därför inte smärre fel på samma sätt. Nu hade du ju otur med en fast glugg. Beror också på att det produceras och säljs mer objektiv nuförtiden. Priser ska pressas och justeringen är inte alltid den bästa från fabriken.
Men visst kollar man bak- eller framfokus om en optik förefaller uppträda lite oväntat. Och självklart byter man ut en ny glugg om den är oskarp. Testa därför på en gång efter köpet. Finns ju ångertid/returrätt.
Nu är inte alltid optiken boven i dramat. Kameran kan felfokusera också. Kameran tillverkas med en viss tolerans. Låt oss säga att du fått tag på en kamera som bakfokuserar precis på toleransgränsen. Sedan sätter du på en optik som också bakfokuserar precis på toleransgränsen. Då har du genast dubblerat felet.
men sätter du en lätt framfokuserande optik på det lätt bakåtfokuserande kamerahuset upplever du den som okej. Medan du kan tycka att en optik som är helt med nolltolerans verkar lite sämre.
Allt har blivit mer kritiskt när det handlar om hur ljusets olika våglängder och de tre grundfärgerna ska träffa rätt på en dslr-sensor.
Som regel är det väl så att upplever man en optik som så bra man förvämtar sig så plåtar man inte linjaler, tegelväggar etc. Det är först när det känns fel som jag gör det i alla fall. Och det märker man första dagen.
Problemet kan göra en vansinnig om man har ett gäng optiker där några bakfokuserar inom toleransen, andra framfokuserar inom toleransen och kamerahuset antingen bak- eller framfokuserar inom toleransen. Resultaten blir avvikande på samma brännvidder med olika zoomar.
Eftersom både kamera och optik går att justera så fixas det här problemet. Men det är ett klumpigt sätt att behöva skicka in hela utrustningen, anser jag.
Speciellt på riktigt dyra kamerahus och optiker ska det inte förekomma annat än nolltolerans.
Själv har jag precis idag skickat en 1DsMkII för styva 60.000:- och en 24-70 zoom för 13.000:- för justering. Riktigt dåligt att det ska vara så med grejor som knappt är "inkörda". Men tyvärr lever vi i den verkligheten.
Annars tegelväggar, linjaler, testtavlor och sådant används väl mest när optiker ska testas av proffstestare och redovisas i någon facktidskrift.
Att AF-justering ens förekommer på ett kamerahus är egentligen ett nederlag för fabrikanten som på detta vis kan "eliminera" smärre serviceproblem.
Hellre några kronor mer för en riktig avsyning på fabriken. Om du följt andra trådar har du säkert läst om hur folk fått leta och prova kanske 3-4 ex av en optik innan de hittat en som de godkänt.
Så ska det inte vara med nya grejor, men så är det nu tyvärr.
För mig är detta ett stort problem då jag mest använder ganska ljusstarka objektiv på största bländaröppning.
Senast jag köpte ett dyrt objektiv vågade jag inte skicka efter det utan åkte 30 mil tor för att kunna göra en grovtest. Första exemplaret var okej...nästan! Andra var riktigt bra. begärde fram ett tredje som var riktigt illa. Köpte nummer två. Vansinnigt för en optik för över 10.000:-.
Men pixelbeepande är farligt oxå. Alla skärpeprov m å s t e göras med stativ annars luras man av resultatet på skärmen. Även om du använder snabb slutartid uppstår ofta mikroskakningsoskärpa.
Mvh/Lennart