Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
AF-finjustering

Hej!

Är det något som har fått AF-finjusteringen att fungera på något vettigt sätt? Jag har ett AF50/1.4 som fokuserar för nära. Jag kan justera detta med AF-finjusteringen genom att flytta fokus längre bak, problemet är dock att detta bara fungerar på ett givet avstånd. Fotograferar jag det på just det avstånd jag gjorde justeringen för blir det utmärkt, men för motiv längre bort får jag istället bakfokus. Egentligen skulle jag alltså behöva kunna ställa in olika finjusteringsvärden för olika avstånd, vilket inte är möjligt. Är det någon mer som har dessa erfarenheter, eller har detta fungerat bra för er? Som det är nu har jag ställt in något slags medelvärde så att det blir bättre för det mesta, men helt bra blir det inte.

Joakim
 
Re: AF-finjustering

edsjo skrev:
Hej!

Är det något som har fått AF-finjusteringen att fungera på något vettigt sätt? Jag har ett AF50/1.4 som fokuserar för nära. Jag kan justera detta med AF-finjusteringen genom att flytta fokus längre bak, problemet är dock att detta bara fungerar på ett givet avstånd. Fotograferar jag det på just det avstånd jag gjorde justeringen för blir det utmärkt, men för motiv längre bort får jag istället bakfokus. Egentligen skulle jag alltså behöva kunna ställa in olika finjusteringsvärden för olika avstånd, vilket inte är möjligt. Är det någon mer som har dessa erfarenheter, eller har detta fungerat bra för er? Som det är nu har jag ställt in något slags medelvärde så att det blir bättre för det mesta, men helt bra blir det inte.

Joakim

Ja, om gluggen fokuserar från bak till frontfocus så kan det ju inte vara så lättjusterat...

/K
 
Jag har nu ägnat en kvällstimme till att justera fokus på ett par gluggar.

Min Nikkor 50/1,8 har jag knappt använt sedan jag köpte den för snart ett år sedan för att den känts oskarp.Jag har hajat att den är felfokuserad eftersom den ska vara så bra, men har inte orkat lämna in den utan kört på med normalzoomen i stället.

Nu justerade jag fokus på den med 9 enheter (vad står de för egentligen?), och praise the lord! Nu visar den vad den ska gå för!

Passade på att finjustera min nya Sigma 18-50/2,8, flyttade fokus och fick betydligt bättre träff på skärpan på de största bländarna.

Sedan märker jag ju att man får välja något sorts medelväg för att få en generell förbättring. Men det verkar funka, även om jag inte kunnat kolla längre avstånd så här inomhus på natten.

För en som alltid bara accepterat att en ny glugg är som den är känns det här skumt - är det så att alla andra fotografer fotar linjaler och lämnar in eller byter sina nya gluggar om de fokuserar lite fel? Kan det här stämma, har jag gjort något galet?

Jag kollade min Tamron 90/2,8 macro också, men den var ruskigt exakt och skarp som den var. Precis som jag upplevt den.
 
Re: Re: AF-finjustering

keckax skrev:
Ja, om gluggen fokuserar från bak till frontfocus så kan det ju inte vara så lättjusterat...

/K

Det Joakim menar är att objektivet från början frontfokuserar och när han kompenserar detta "bakåt" på ett givet avstånd så kommer kameran att backfokusera på ett annat avstånd. Det låter alltså som att den fokuserar i stort sett rätt på ett avstånd men inte på ett annat.

Jag kan tänka mig att en f1,4-glugg kan bete sig så om den frontfokuserar vid närgränsen men korrekt närmare oändligheten. Å andra sidan kan det väl inte vara så lätt att kontrollera att ett 50mm-objektiv fokuserar rätt på millimetern nära närgränsen, ens på full öppning, eller?
 
Leo S skrev:

- är det så att alla andra fotografer fotar linjaler och lämnar in eller byter sina nya gluggar om de fokuserar lite fel? Kan det här stämma, har jag gjort något galet?

Problemet har alltid funnits, men "på den gamla goda (eller onda) tiden" körde man mest med fasta gluggar och 2xzoomar. Lättare att göra en fast optik än en zoom skarp. Dessutom satt man inte och pixelbeepade och upptäckte därför inte smärre fel på samma sätt. Nu hade du ju otur med en fast glugg. Beror också på att det produceras och säljs mer objektiv nuförtiden. Priser ska pressas och justeringen är inte alltid den bästa från fabriken.

Men visst kollar man bak- eller framfokus om en optik förefaller uppträda lite oväntat. Och självklart byter man ut en ny glugg om den är oskarp. Testa därför på en gång efter köpet. Finns ju ångertid/returrätt.

Nu är inte alltid optiken boven i dramat. Kameran kan felfokusera också. Kameran tillverkas med en viss tolerans. Låt oss säga att du fått tag på en kamera som bakfokuserar precis på toleransgränsen. Sedan sätter du på en optik som också bakfokuserar precis på toleransgränsen. Då har du genast dubblerat felet.

men sätter du en lätt framfokuserande optik på det lätt bakåtfokuserande kamerahuset upplever du den som okej. Medan du kan tycka att en optik som är helt med nolltolerans verkar lite sämre.

Allt har blivit mer kritiskt när det handlar om hur ljusets olika våglängder och de tre grundfärgerna ska träffa rätt på en dslr-sensor.

Som regel är det väl så att upplever man en optik som så bra man förvämtar sig så plåtar man inte linjaler, tegelväggar etc. Det är först när det känns fel som jag gör det i alla fall. Och det märker man första dagen.

Problemet kan göra en vansinnig om man har ett gäng optiker där några bakfokuserar inom toleransen, andra framfokuserar inom toleransen och kamerahuset antingen bak- eller framfokuserar inom toleransen. Resultaten blir avvikande på samma brännvidder med olika zoomar.

Eftersom både kamera och optik går att justera så fixas det här problemet. Men det är ett klumpigt sätt att behöva skicka in hela utrustningen, anser jag.

Speciellt på riktigt dyra kamerahus och optiker ska det inte förekomma annat än nolltolerans.

Själv har jag precis idag skickat en 1DsMkII för styva 60.000:- och en 24-70 zoom för 13.000:- för justering. Riktigt dåligt att det ska vara så med grejor som knappt är "inkörda". Men tyvärr lever vi i den verkligheten.

Annars tegelväggar, linjaler, testtavlor och sådant används väl mest när optiker ska testas av proffstestare och redovisas i någon facktidskrift.

Att AF-justering ens förekommer på ett kamerahus är egentligen ett nederlag för fabrikanten som på detta vis kan "eliminera" smärre serviceproblem.

Hellre några kronor mer för en riktig avsyning på fabriken. Om du följt andra trådar har du säkert läst om hur folk fått leta och prova kanske 3-4 ex av en optik innan de hittat en som de godkänt.

Så ska det inte vara med nya grejor, men så är det nu tyvärr.

För mig är detta ett stort problem då jag mest använder ganska ljusstarka objektiv på största bländaröppning.

Senast jag köpte ett dyrt objektiv vågade jag inte skicka efter det utan åkte 30 mil tor för att kunna göra en grovtest. Första exemplaret var okej...nästan! Andra var riktigt bra. begärde fram ett tredje som var riktigt illa. Köpte nummer två. Vansinnigt för en optik för över 10.000:-.

Men pixelbeepande är farligt oxå. Alla skärpeprov m å s t e göras med stativ annars luras man av resultatet på skärmen. Även om du använder snabb slutartid uppstår ofta mikroskakningsoskärpa.

Mvh/Lennart
 
Tack för ett utförligt och intressant svar, Lennart!

Det är klart att man ska testa och lämna in gluggar som inte motsvarar rimliga förväntningar. Och skulle alla göra det skulle naturligtvis tillverkarna tvingas ha lägre felmarginaler. Så jag inser att jag är en del av problemet.. ;-)

Så möjligheten att justera AF i huset kan förstås vara kluvet men också en välsignelse om man enkelt kan få ett bra slutresultat. Problemet i sig med ojämn kvalitet verkar ju hålla i sig när t o m Canon har sådana problem. För att inte tala om tredjepartstillverkare som Sigma, läser man recensioner kan det ju upplevas som lotteri vilken kvalitet man får på gluggen.

Det kanske inte var bättre förr, men enklare...jag var alltid supernöjd med mina fasta gluggar på filmtiden.
 
Re: Re: Re: AF-finjustering

Epix skrev:
Å andra sidan kan det väl inte vara så lätt att kontrollera att ett 50mm-objektiv fokuserar rätt på millimetern nära närgränsen, ens på full öppning, eller?

Jag hade aldrig brytt mig om att detaljgranska mina objektiv om jag inte hade märkt något problem i praktisk fotografering och med mitt AF50/1,4 märks det direkt. Ställer man skärpan på ögonen vid porträtt hamnar skärpan på nästippen eller strax framför, dvs den är helt oanvändbar med autofokus för porträtt på nära håll. Ju längre bort man har fotograferingsobjektet, desto bättre blir det dock. Jag hade detta problem med min D70 och det är precis likadant med D300. För att göra själva fokusjusteringen satte jag kameran på stativ och fotograferade av detta:

http://www.focustestchart.com/chart.html

med 45 graders vinkel (ungefär). Vid närgränsen ligger fokus med min 50/1.4 nästan 2 cm närmare än inställt, dvs alldeles enormt fel. Justerar jag +20 på finjusteringen blir det någorlunda rätt, men som sagt, på längre avstånd blir det då helt fel åt andra hållet istället. Jag skulle gissa att just detta ex helt enkelt fokuserar för fel för att man ska klara sig med denna enkla justering. Objektivet är trots allt av första AF-varianten från mitten av 80-talet så den har ju några år på nacken...

När jag ändå hade allt uppsatt för att justera fokus på detta objektiv testade jag alla andra gluggar jag har (180/2.8, 300/4, 60/2.8, 18-70/3.5-4.5, 35/2) och dessa fokuserar helt rätt, förutom 300/4 som möjligtvis behöver en liten justering för att ge optimal skärpa.
 
Jag har använt mig av det "focuschart" som nämns. Vill bara understryka att uppställningen på 45 grader måste vara oerhört exakt. Underlaget ska ligga i vattring med kamerans horisontal/vertikalplan. Annars blir det missvisande.

Detta kort tillverkades ursprungligen just för D70, men går självklart att använda för alla kameror.

Vill det sig riktigt illa (som med min 24-70 zoom) blir det bakfokus i 24 mm-läge och perfekt fokus i 70mm läge. Svårt att justera!

Den här testen är EN indikation man kan ta till hjälp men den behöver kompletteras med en annan test där kameran ligger exakt i linje med motivet.

Ställ upp tre mindre liknande föremål med exv 10-15 cem avstånd från varandra i diagonal linje. Fokusera på det som står först. Verkar det oskarpare än föremål 2 så är det bakfokus. Är både föremål 2 pch 3 skarpare än där man fokuserat är det bakfokus si in i h-e!.

Fokusera på mellanobjektet. Blir det skarpt och objekt 3 suddigare men skarpare än objekt 1 så är kamera/optik i bra harmoni.

Visar ett exempel från 45-graderstest där mitt 24-70 i 70 mm läge fokuserar perfekt. Sedan följer ett exempel på extrem bakfokus i 24 mm-läge på samma kamera.

Lennart
 

Bilagor

  • i fokus 70mm2.jpg
    i fokus 70mm2.jpg
    33.9 KB · Visningar: 824
Och här 24mm-läge som inte alls lämnr bra resultat. varken på testkortet eller i verkligheten. Ren katastrof på en så dyr zoom.
 

Bilagor

  • 24mm bevisat felfokus2.jpg
    24mm bevisat felfokus2.jpg
    45.4 KB · Visningar: 814
Photocon skrev:
Och här 24mm-läge som inte alls lämnr bra resultat. varken på testkortet eller i verkligheten. Ren katastrof på en så dyr zoom.

Jag har läst att man inte ska göra bakfokustestet på ett lutande plan bla för att det då betyder sensorns exakta position väldigt stor roll.

Det löser man lätt med en notis som står upp med 45 grader så den hamnar 90-grader mot kameran.

Men vad vet jag.
 
iSolen.se skrev:
Jag har läst att man inte ska göra bakfokustestet på ett lutande plan bla för att det då betyder sensorns exakta position väldigt stor roll.

Det löser man lätt med en notis som står upp med 45 grader så den hamnar 90-grader mot kameran.

Men vad vet jag.

Rätt påpekat. Det var därför jag skrev tidigare att 45-graderstestet som visats måste kompletteras med ytterligare test. Jag föredrar att göra det med 3 likadana föremål placerade efter varandra, men ändå så nära varandra sidledes att fallande kantoskärpa inte ska påverka.

Lennart
 
Photocon skrev:
Rätt påpekat. Det var därför jag skrev tidigare att 45-graderstestet som visats måste kompletteras med ytterligare test. Jag föredrar att göra det med 3 likadana föremål placerade efter varandra, men ändå så nära varandra sidledes att fallande kantoskärpa inte ska påverka.

Lennart

Jaja, jag SKA göra noggrannare tester än en tumstock i sängen klockan 12 på natten ;-)

Men jag testade mina två omnämnda gluggar som jag justerat i D300:an - Nikkor 50/1,8 och Sigma 18-50/2,8 - i dagsljus på flera avstånd idag, och skillnaden är påtaglig i positiv bemärkelse. 50:an som jag trodde var körd är riktigt krispig i alla lägen.

Så visst är det åt h-e med ojämnheten i produktionskvalitet mellan gluggarna, och tragiskt att fokusjustering behövs, men just nu är jag tacksam att ha fått ordning på gluggarna.
 
Leo S skrev:
Jaja, jag SKA göra noggrannare tester än en tumstock i sängen klockan 12 på natten ;-)

Men jag testade mina två omnämnda gluggar som jag justerat i D300:an - Nikkor 50/1,8 och Sigma 18-50/2,8 - i dagsljus på flera avstånd idag, och skillnaden är påtaglig i positiv bemärkelse. 50:an som jag trodde var körd är riktigt krispig i alla lägen.

Så visst är det åt h-e med ojämnheten i produktionskvalitet mellan gluggarna, och tragiskt att fokusjustering behövs, men just nu är jag tacksam att ha fått ordning på gluggarna.

Unna dig en god natts sömn istället! Blir man nöjd med de "riktiga" bilderna" behöver man inte skaffa sig en onödig kollektion av avbildade teglmurar, tumstockar, testark och gud vet vad.

Det är ssv när man tycker något inte stämmer som det är stativ och vattenpassdags. Tycker i alla fall jag.

Mvh/Lennart
 
Re: Re: Re: AF-finjustering

Epix skrev:
Det Joakim menar är att objektivet från början frontfokuserar och när han kompenserar detta "bakåt" på ett givet avstånd så kommer kameran att backfokusera på ett annat avstånd. Det låter alltså som att den fokuserar i stort sett rätt på ett avstånd men inte på ett annat.

Jag kan tänka mig att en f1,4-glugg kan bete sig så om den frontfokuserar vid närgränsen men korrekt närmare oändligheten. Å andra sidan kan det väl inte vara så lätt att kontrollera att ett 50mm-objektiv fokuserar rätt på millimetern nära närgränsen, ens på full öppning, eller?

Det kan faktiskt vara lite marigt att testa den på 1,4 då fokusområdet i sökaren är större än skärpedjupet, om du förstår vad jag menar...
Men man får sej ett rätt bra hum åt vart det lutar iaf.

/K
 
En sak att tänka på är att hos Nikon så går det inte att justera mekaníska AF objektiv. Dvs det går bara att justera objektiv av AF-S och AF-I typ. Har du felfokus med ett AF-D 50mm f1,4 så är det huset som är boven i dramat. Har du perfekt fokus med ovanstående objektiv så lär du ha perfekt fokus med alla andra objektiv som inte är av AF-S eller AF-I typ.

Omvänt gäller oxå. Perfekt fokus med en AF-D50mm f1,4 betyder att huset är korrekt justerat.

Vid justering av huset så gör man för övrigt ingen justering rent mekaniskt utan går in i menyer och ändrar olika parametrar.
 
Niklas H. skrev:
Tackar för omdömmet.

Jag ska jämföra D300 och D2Hs vid Luciafirandet här hemma på Söndag.
Jag misstänker att 300:an tar hem spelet i alla kategorier, men jag är mest nyfiken på skillnaderna i autofokus.

Jag har väldigt lite erfarenhet av D300:ans AF ännu men har läst på lite av vad bland annat Magnus G. och andra i världen har skrivit och hoppas kunna ha deras erfarenheter som utgångspunkt.

Väntar med spänning...
 
Mankan G skrev:
En sak att tänka på är att hos Nikon så går det inte att justera mekaníska AF objektiv. Dvs det går bara att justera objektiv av AF-S och AF-I typ. Har du felfokus med ett AF-D 50mm f1,4 så är det huset som är boven i dramat. Har du perfekt fokus med ovanstående objektiv så lär du ha perfekt fokus med alla andra objektiv som inte är av AF-S eller AF-I typ.

Omvänt gäller oxå. Perfekt fokus med en AF-D50mm f1,4 betyder att huset är korrekt justerat.

Vid justering av huset så gör man för övrigt ingen justering rent mekaniskt utan går in i menyer och ändrar olika parametrar.

Det där kan jag inte tro på. De flesta objektiv jag har är inte av AF-S-typ, men det är bara AF 50/1.4 (ej D-varianten) som fokuserar så här illa. AF35/2D, AF180/2.8 AF85/1.8D och AD60/2.8 är alla perfekta så vitt jag kan se, det är bara AF50/1.4 som fokuserar fel (och det ganska grovt) på nära håll. AF300/4 har möjligen lite fel fokus, men jag har inte hunnit testa det färdigt ännu. Hur som helst, bara för att objektiven inte kan justeras så betyder det väl inte att de är perfekta? Jag kan omöjligt tro att det är fel på kameran när alla de andra objektiven ovan fokuserar rätt, men AF50/1.4 beter sig så illa. Dessutom var det precis lika på min D70 och det förefaller mig osannolikt att både min D70 och min D300 skulle vara feljusterade på precis samma sätt. Det har heller inte med skärpedjupet på 50/1.4 att göra då felet är så grovt att det är uppenbart även på bländare 4 t.ex.
 
edsjo skrev:
Det där kan jag inte tro på. De flesta objektiv jag har är inte av AF-S-typ, men det är bara AF 50/1.4 (ej D-varianten) som fokuserar så här illa. AF35/2D, AF180/2.8 AF85/1.8D och AD60/2.8 är alla perfekta så vitt jag kan se, det är bara AF50/1.4 som fokuserar fel (och det ganska grovt) på nära håll. AF300/4 har möjligen lite fel fokus, men jag har inte hunnit testa det färdigt ännu. Hur som helst, bara för att objektiven inte kan justeras så betyder det väl inte att de är perfekta? Jag kan omöjligt tro att det är fel på kameran när alla de andra objektiven ovan fokuserar rätt, men AF50/1.4 beter sig så illa. Dessutom var det precis lika på min D70 och det förefaller mig osannolikt att både min D70 och min D300 skulle vara feljusterade på precis samma sätt. Det har heller inte med skärpedjupet på 50/1.4 att göra då felet är så grovt att det är uppenbart även på bländare 4 t.ex.

Mitt påstående kommer till 100 % från Nikons bägge serviceverkstäder som säger samma sak. Nikon Svenskas egen och Lasses kameraservice i Nacka.

Ledsen men det är inget jag har hittat på

Och hur i hela friden skall du kunna justera ett mekaniskt objektiv. Kameran sköter ju hela fokusprocessen genom att skruva på den lilla skruven i objektivet eller hur. Den enda information om fokus som ett D objektiv lämnar är inställt avstånd momentant. Ett icke D objektiv lämnar ingen som helst information om fokus.....
 
Senast ändrad:
Mankan G skrev:
Mitt påstående kommer till 100 % från Nikons bägge serviceverkstäder som säger samma sak. Nikon Svenskas egen och Lasses kameraservice i Nacka.

Ledsen men det är inget jag har hittat på

Och hur i hela friden skall du kunna justera ett mekaniskt objektiv. Kameran sköter ju hela fokusprocessen genom att skruva på den lilla skruven i objektivet eller hur. Den enda information om fokus som ett D objektiv lämnar är inställt avstånd momentant. Ett icke D objektiv lämnar ingen som helst information om fokus.....

Hej!

Jag menade naturligtvis inte att du hade hittat på det, jag menar bara att påståendet om att 'felet ligger i kameran när ett icke AF-S-objektiv fokuserar fel' inte kan stämma. Tag följande exempel:

Mitt AD85/1.8D fokuserar perfekt alltså måste kameran vara perfekt.
Mitt AF50/1.4 fokuserar fel, alltså måste kameran vara fel.
Uppenbarligen en motsägelse. Det kan alltså inte vara så att felet bara ligger i kameran om icke-AF-S-objektiv fokuserar fel. Däremot kan det säkert vara så att icke-AF-S-objektiv inte kan justeras, det låter högst troligt.

Det jag undrar är hur egentligen fokuseringen går till med den fasavkännande autofokusen (att jämföra med kontrastavkännande autofokusen), dvs varför kan det bli fel överhuvudtaget?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.