Min story är ungefär som Lennart men jag har Nikon i stället för Canon.
Alla mina tidigare hus har varit inne hos Nikon för justering. D100 x 2, D70 och D2X. Nu när jag äntligen har fått ett hus där jag kan fixa detta själv så levererar Nikon ett perfekt justerat hus
. Mitt D300 är det första som funkar perfekt direkt.
Alla mina AF-S gluggar förutom AF-S12-24 har varit inne hos Nikon. AF-S24-85, AF-S 18-70, AF-S18-200, AF-S17-55, AF-S70-200 plus något jag säkert har glömt....har varit inne hos Nikon. 18-200 var för säkerhets skull inne tre gånger. Ända ner i den europeiska huvudverkstaden i Tyskland innan Lasses fick tillgång till rätt mjukvara.
Skit om du frågar mig....Det har varit blandad kompott. Bakfokus, frontfokus och bägge delarna.
Det finns ett problem till som jag inte är helt säkert på att jag vet hela bakgrunden till. Jag köpte ett AF-D85mm f1,4 för att använda på min D100 x 2 (och D70) tidigare. Detta objektiv går alltså inte att justera då det är ett iche AF-S objektiv. Felfokusen jag hade låg alltså i kameran. Hur mycket lasses och andra än arbetade med mina kameror så blev det aldrig bra på 1,4. Jag sålde skiten snabbt. Efter att ajg skaffat min D2X så blev jag sugen på denna glugg igen. Köpte ett nytt och resutlatet är helt enastående. Vad jag försöker säga är att jag har en känsla av att Nikons enklare modeller har en sämre säkerhet/exakthet vid dessa extrema bländaröppningar. Skärpedjupet på en 85mm f1,4 på just 1,4 på porträttavstånd kan mätas i 15 mm (ca). Verkar helt enkelt som om D100 och D70 inte klarade av dessa små marginaler. Om detta är sant vet jag alltså inte men statistiken talar ju för det.....