Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
nonno skrev:
Helt korrekt, jag "behöver" inte D300 och är så medveten om det. Men den nya autofokusen samt annat smått och gott ger ett stoooort sug. ;)
På amatör- och hobbybasis behöver man väl knappt en D200 heller? Jag vill bli bättre både tekniskt och utveckla ett bildspråk - till det räcker min D70 som står dammöverhöljd i ett skåp.

/Nonno

Man lever bara en gång Nonno, och så länge inte prylmanin går ut över annat viktigare som man behöver lägga ut pengar på, så är det helt ok att spendera överskottet på hobbyprylar.

Sen är ju inte fotoprylar så speciellt dyrt i jämförelse med andra hobbys, som tex MC och sportbilar, för att inte tala om Golf, dom nördarna kan ju lägga tiotusen på en enda klubba :)

/kent
 
Bokeh skrev:
Man lever bara en gång Nonno, och så länge inte prylmanin går ut över annat viktigare som man behöver lägga ut pengar på, så är det helt ok att spendera överskottet på hobbyprylar.

Sen är ju inte fotoprylar så speciellt dyrt i jämförelse med andra hobbys, som tex MC och sportbilar, för att inte tala om Golf, dom nördarna kan ju lägga tiotusen på en enda klubba :)

/kent

10 000kr för EN tävlingshelg i roadracing 250rr-klassen är inget ovanligt. Kan inte bli annat med en kostnad på ca. 400kr/mil! DET är dyrt! :)

Sorry OT men jag kunde inte låta bli! ;-)

Mvh!
// Niklas
 
Hmmm, om alla avstår från att köpa ännu en pryl, i det här faller en D300, så kommer förutsättningarna för en positiv utveckling av klimatet bli bättre. MEN jag tror att det är rätt många andra som kommer att köpa en D300 i alla fall, jag kan inte lita på att de också avstår. Såååå om bara lilla jag avstår så spelar det ju liksom ingen roll. Min handling, att avstå, har ju marginell betydelse altså, sååååå jag köper ändå. :-D (the problem of collective action)

(dessa diskussioner har en benägehet att spoåra ur, vi håller oss till D300)
 
Det är ju inte fråga om några jättesummor för oss som byter upp oss heller, det går att få hyffsat bra pris på D200'an (ännu så länge).

Livet består naturligtvis inte enbart av prylar, men det gör det roligare, som sagt, det handlar inte om några jättesummor, för mig är det väl frågan om fyra övertidsskift + min D200.

/kent
 
Senast ändrad:
Bokeh skrev:
Det är ju inte fråga om några jättesummor för oss som byter upp oss heller, det går att få hyffsat bra pris på D200'an (ännu så länge).

Livet består naturligtvis inte enbart av prylar, men det gör det roligare, som sagt, det handlar inte om några jättesummor, för mig är det väl frågan om fyra övertidsskift + min D200.

/kent

Ja fyra övertidspass efter skatt + D200. Jag har redan gjort den affären och väntar nu på D300.
Under tiden får jag använda min D40 som märkligt nog, trots sitt låga pris är en bra kamera.
 
Hans William skrev:
Ja fyra övertidspass efter skatt + D200. Jag har redan gjort den affären och väntar nu på D300.
Under tiden får jag använda min D40 som märkligt nog, trots sitt låga pris är en bra kamera.

Jag har övertiden kvar :(

/kent
 
Förvisso offtopic men vad jobbar du med Hans?
...funderar på att omskola mig...
...så jag också kan köpa mig en d300 =)..utan att sälja d200:an kanske *s
 
Within_Temptation skrev:
Förvisso offtopic men vad jobbar du med Hans?
...funderar på att omskola mig...
...så jag också kan köpa mig en d300 =)..utan att sälja d200:an kanske *s

Leg sjukskötare psykiatrisk vård, nattarbete 2 akutavdelnigar med psykotiskt sjuka.
 
Det låter både krävande & spännande....det får nog dock bli kakelsättare, vvs eller maskinförare för min del....men man måste ju kolla upp alternativen =)...tack för svaret Hans =)
 
macrobild skrev:
Då passar du bra här, här är både nattarbete och ibland närhet till dårskap

Mvh
Mikael

Jag har stort utbyte av fotosidans forum, mycket har jag lärt här. Att sedan en och annan tokig tanke dyker upp i forum fram på småtimmarna är inte så konstigt.
 
Det som nog vore klokast....fast kanske hemskt tråkigt...är att investera i bra optik som tecknar småfilmsformatet bra...fortsätter trenden så blir ersättaren till D300 med en sensor som är 24*36mm och då blir det dyrt för mig...Sigma 10-20..Tam 17-50 Sigma 50-150...suck bara macroobjektivet som klarar sig..

/Magnus
 
Ja nu har då jag bokat både D300 + batterigrepp.
Nu känns det verkligen värt att uppgradera från D70. Hade nyligen en trevlig dröm om att köpa en D2xs men tur att man väntade känns det som :)))

D300 blir en rejäl uppgradering som dessutom piskar d2xs känns det som för ett väldigt mycket bättre pris.

Känns som D3 är lite overkill samt att det kräver en hel del mycket dyrare optik för att göra nytta på det huset. Den stösta anledningen till att uppgradera för mig är vädertätningen som saknas på D70 samt en bättre/större sökare.
Bildhastigheten har jag aldrig haft några behov av att öka och 51 st fokus punkter är ca 50 mer än jag använder idag :))) Ja nu behöver man ju inte övertala någon på FS varför man MÅSTE uppgradre utrustningen men lite övning kan ju vara bra när sambon skall "förstå" hur viktigt det är :)

/Jonas, JOP
 
Man ska inte hoppas på att butikspris på D300 ligger i samma nivå som Canon 40D sett till listpris då?

14200kr som rek. och 11995 som butikspris?

Skulle ju vara riktigt trevligt att få tag på D300 för ca 14500kr. =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.