Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
meathead skrev:
Rent generellt, men mest autofokusen.
/Henrik

D300 är är en stor D80 med många mer avancerade funktioner inte minst AF-systemet. Jag har inte testat dem emot varandra så jag kan inte säga om och hur mycket bättre D300 är på AF-området. Det bästa är om du testar själv och bildar dig en uppfattning. D300 har mycket bättre inställningsmöjligheter än D80. Bildkvaliteten på D300 kan jag tänka mig är ungefär ett steg bättre ifråga om brus och dynamiskt omfång.
 
meathead skrev:
Rent generellt, men mest autofokusen.
/Henrik

Jag har också båda. Just AF:en tycker jag tog tid att få grepp om, alternativen jämfört med D80 är så många fler, men alla positiva recensioner verkar visa att det lönar sig att lära sig den ordentligt.

Jag har inte testat AF:en så mycket i olika situationer som sport osv, men den ökade ljuskänsligheten tyckte jag märktes tydligt i mörkret på dotterns Luciafirande, påtagligt säkrare och snabbare än D80.

I övrigt mot D80: den är rappare med betydligt kortare spegelblackout. Hela upplägget av huset med lättillgängliga knappar för alla viktiga funktioner är underbart. Skön tyngd och balans med lite rejälare gluggar. Skärmen och att kunna med en tryckning få 100% förstoring och verkligen se skärpan blixtsnabbt. Alla inställningsmöjligheter - bara en sådan skitgrej som att kunna vända på + och - för exponeringen gjorde att den blir mer intiutiv för mig.

Sedan, förutom den bättre brushanteringen osv som diskuteras här hela tiden, så ser jag jämfört med D80 under maximala förhållanden - lågt ISO, skarpaste gluggen och bra bländare - en klar förbättring. Den kanske inte finns gentemot D200, den har jag aldrig haft, men mot D80 så...

Detta som ett försök att beskriva några upplevda skillnader, rena faktajämförelser har du ju redan gjort kan tro. Och jag gillar fortfarande D80 stenhårt, men D300 är en klar förbättring som med alla knappar på rätt plats och alla funktioner känns snabbare och mer intiutiv.
 
Tackar för omdömmet.

Jag ska jämföra D300 och D2Hs vid Luciafirandet här hemma på Söndag.
Jag misstänker att 300:an tar hem spelet i alla kategorier, men jag är mest nyfiken på skillnaderna i autofokus.

Jag har väldigt lite erfarenhet av D300:ans AF ännu men har läst på lite av vad bland annat Magnus G. och andra i världen har skrivit och hoppas kunna ha deras erfarenheter som utgångspunkt.
 
Niklas H. skrev:
Tackar för omdömmet.

Jag ska jämföra D300 och D2Hs vid Luciafirandet här hemma på Söndag.
Jag misstänker att 300:an tar hem spelet i alla kategorier, men jag är mest nyfiken på skillnaderna i autofokus.

Jag har väldigt lite erfarenhet av D300:ans AF ännu men har läst på lite av vad bland annat Magnus G. och andra i världen har skrivit och hoppas kunna ha deras erfarenheter som utgångspunkt.

Vore bra om du redovisade dina jämförelser mellan D2Hs och D300 beträffande AF-systemet.
 
Jag har nu plåtat än mer med min D300 och har lite blandade erfarenheter vad gäller AF.

På frågan om korslagda och icke korslagda AF sensorers ljuskänslighet så är det STOR skillnad i mycket svagt ljus. Plåtade ett Luciafirande i en musikklass i fredags. Tiderna som erbjöds var 1/15-1/30s bl 1,4 på iso3200. De icke korslagda sensorerna var helt obrukbara medan de korsiga fortfarande funkade finfint. Här är en begränsning mot D2 serien som har sina korslagda sensorer mer utspridda. Området med dessa i D300 är mycket mer avgränsat och centrerat mot mitten. En klar fördel för D2 serien alltså. Det blev till att förfokusera och sedan omkomponera bilden. Som i gamla tider. Behövdes i stort sätt aldrig med D2an och dess mer utspridda sensorer.

Att använda autoläget i situationer som dessa är helt uteslutet. Absolut inget händer när man trycker på avtryckaren. Kameran försöker inte ens att fokusera. Singelläget eller det dynamiska läget är de som fungerar och då med 9-51.

Jag provade även att använda 51 3D läget och C men det gick inte alls. C läget därför att på bl 1,4 med en 85mm glugg så är skärpedjupet KORT. Och när sångfåglarna rör sig lite så har det funkat bättre på D2an än S läget men inte så med D300. I det dynamiska läget fick AF hjärnan fnatt. Den valde att fokusera på vad som helt. Försökte alltid sätta den centrala AF sensorn på huvudmotivet men kameran valde blixtsnabbt något annat motiv. Helt utan logik. I singelläget med både S och C så funkade det däremot finfint så länge som jag använde de korslagda sensorerna.

Autoläget blir jag mer och mer tveksam till. Kanske det fungerar bättre i sommar med ljusare motiv men nu känns det helt enkelt som lotteri. Inte ens med blixt inomhus så funkar det. Ofta så tar det en evighet innan kameran har bestämt sig för vad som är huvudmotivet. Känslan är lite som de första kompaktkamerorna förde med sig. Tryck på knappen och har du tur lyckas du ta en bild på hundens svans när hunden redan passerat...om svansen är lång vill säga.

De andra lägena funkar bättre och bättre för mig. SingelAF är lika bra eller dåligt, välj själv, som den på D2an. Det dynamiska läget som tyvärr bara fungerar i C läget börjar jag också få upp träffsäkerheten med. Snart uppe i samma procenttal som med D2X och med lite mer träning så lär jag passera D2ans......
 
Hur FAN hinner ni med att fotografera och testa? Ni sitter ju här och häckar hela dygnet och jämför och skryter/ljuger för varandra! Är ni utsända av NIKON på uppdrag att göra reklam för nya modeller? Jag läser ju allt det ni dravvlar om på de olika internetsidorna som aldrig tycks tröttna på att skriva recensioner om kameror.
 
Maxieboy skrev:
Hur FAN hinner ni med att fotografera och testa? Ni sitter ju här och häckar hela dygnet och jämför och skryter/ljuger för varandra! Är ni utsända av NIKON på uppdrag att göra reklam för nya modeller? Jag läser ju allt det ni dravvlar om på de olika internetsidorna som aldrig tycks tröttna på att skriva recensioner om kameror.

Och hur hinner du läsa allt? Själv är jag utsänd av Canon för att påtala nackdelarna med Nikon i denna tråd. Men...tala inte om det för någon för då sätter de på mig en sån där konstig tröja bakofram och knäpper på ryggen igen.

Napoleon Bonaparte (fast de påstår att jag heter Lennart)
 
Photocon skrev:
Och hur hinner du läsa allt? Själv är jag utsänd av Canon för att påtala nackdelarna med Nikon i denna tråd. Men...tala inte om det för någon för då sätter de på mig en sån där konstig tröja bakofram och knäpper på ryggen igen.

Napoleon Bonaparte (fast de påstår att jag heter Lennart)
De tröjorna är riktigt sköna bara man vant sig vid dem, som jag gjort vid det här laget. Värre är den där sprutan i baken man brukar få efteråt.
 
Jag fotograferar mest musik, band, konserter och dyligt, går sällan under iso 800, och kommer från en D70. Mina åsikter och synpunkter om D300:

* Stor skillnad i byggkvalitet. D70n har jag haft ett tag nu och är visserligen körd rätt ordentligt, och jag har silvertejp och lite andra små fulhack här och där för att hålla ihop den. D300an känns väldigt mycket mer välbyggd än D70, så jag hoppas att den "håller" längre.

* Bildkvalitet. D300an har (IMHO) fantastisk bildkvalitet. RAW-filer uppräknade i CNX på iso 1600-3200 blir väldigt användbara. Synd att man inte kan välja CNX som rawhanterare i Lightroom, det hade varit ultimat. Det blir skillnad. :/

* Inställningar. Man kan vända på massa indikatorer! Hurra! Jag är en konstig typ som har Canon-fattning på knapparna, alltså bländare på tummen och tiden på pek-/långfingret, det kunde jag på D70n också, men D300an kan vända på massor med fler pryttlar. Multifunktionsknappar, kan hända att jag missat det på D70n, men jag har en hög med knappar jag kan hålla in och samtidigt vrida på en annan så händer nåt tredje, tex ändra AF-punkter.

* Massor med fokuspunkter. Alltid bra att ha, även om man kan växla mellan 51 och 11 punkter, om man vill det.

* AF. AFen är finfin. MEN, inte fantastisk på dåligt upplysta scener, eller när det är mycket rök på scenen. Än värre de två tillsammans. Ugh. Här var D70n bättre, faktiskt. Stör mig lite på det, men inte jättemycket, det går att leva med tills vidare. Grymt att man kan finjustera upp till 12 objektiv i kameran!

Summa sumarum är jag sjukt nöjd med min kamera. Man kan inte få allt! För 15k får man exponentielt mycket kamera. Jag funderade på om man skulle hugga i sten och köpa en D3, men efter att ha kört med D300an ett par veckor, och testat D3 lite granna samt läst en del här och på andra ställen, så känns det som jag gjorde (för mig) det rätta valet. D3 må vara förbannat bra, men inte tre gånger så bra (priset). ;)

Nu ska bara min 24-70 dyka upp så är jag nöjd. Tills nästa kamera släpps. ;)
 
Mankan G skrev:

Autoläget blir jag mer och mer tveksam till. Kanske det fungerar bättre i sommar med ljusare motiv men nu känns det helt enkelt som lotteri. Inte ens med blixt inomhus så funkar det. Ofta så tar det en evighet innan kameran har bestämt sig för vad som är huvudmotivet. Känslan är lite som de första kompaktkamerorna förde med sig. Tryck på knappen och har du tur lyckas du ta en bild på hundens svans när hunden redan passerat...om svansen är lång vill säga.

Jag hade inga förväntningar alls på autoläget, men jag måste säga att det fungerar över förväntan. Jag vet inte hur mycket jag kommer att använda det ändå eftersom man har mer kontroll när man väljer fokuspunkt själv, men för en del situationer när man inte hinner byta punkt eller komponera om så kan det nog vara användbart. Jag bifogar ett exempel (ej beskuret) med AF i auto-läget. D300an är tillräckligt smart att inte ställa skärpan på täcket i förgrunden (som också täcks av AF-punkter) utan att lägga den på ansiktena (ögonfransarna är knivskarpa om man zoomar in). Visst, det tog lite längre tid för kameran att välja var den skulle lägga skärpan, men å andra sidan lade den skärpan helt rätt. Dock håller jag med om att det är lite lotteri, men kan inte vara helt säker på var den lägger skärpan. Enligt manualen ska den lyckas välja ut människor med D- och G-objektiv och det verkar fungera någorlunda i de korta tester jag har gjort. Jag kanske är långsam med att välja fokuspunkt eller komponera om, men åtminstone när jag testade igår tycker jag att jag fick fler skarpa bra bilder på de kringspringande barnen i autoläget än i de manuella (jag testade inomhus med blixt).
 

Bilagor

  • jeaf0734-liten.jpg
    jeaf0734-liten.jpg
    64.8 KB · Visningar: 936
edsjo skrev:
Jag hade inga förväntningar alls på autoläget, men jag måste säga att det fungerar över förväntan. Jag vet inte hur mycket jag kommer att använda det ändå eftersom man har mer kontroll när man väljer fokuspunkt själv, men för en del situationer när man inte hinner byta punkt eller komponera om så kan det nog vara användbart. Jag bifogar ett exempel (ej beskuret) med AF i auto-läget. D300an är tillräckligt smart att inte ställa skärpan på täcket i förgrunden (som också täcks av AF-punkter) utan att lägga den på ansiktena (ögonfransarna är knivskarpa om man zoomar in). Visst, det tog lite längre tid för kameran att välja var den skulle lägga skärpan, men å andra sidan lade den skärpan helt rätt. Dock håller jag med om att det är lite lotteri, men kan inte vara helt säker på var den lägger skärpan. Enligt manualen ska den lyckas välja ut människor med D- och G-objektiv och det verkar fungera någorlunda i de korta tester jag har gjort. Jag kanske är långsam med att välja fokuspunkt eller komponera om, men åtminstone när jag testade igår tycker jag att jag fick fler skarpa bra bilder på de kringspringande barnen i autoläget än i de manuella (jag testade inomhus med blixt).

Fokuserar man flera gånger utan att ändra komposition väljer AF-systemet i autoläget (S) olika punkter varje gång. Det gör att det känns godtyckligt var fokus hamnar. Ju mer komplext motivet och scenen är desto mer godtyckligt val av fokuspunkter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.