Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Epix skrev:
Jag tror att det var det Mankan menade. Och ja, det är väl så det fungerar vad jag förstår.

Jag menade faktiskt att den korslagda som historiskt sätt alltid har suttit i mitten av sökaren är den som har varit mest ljuskänslig = funkar med 5,6 objektiv medan de mindre ljuskänsliga icke korslagda som oftast har suttit utanför den centrala korslagda punkten har krävt 2,8 objektiv för att fungera.
 
thansen skrev:
Mera D300 testresultat från

Kammagamma

bildkvalité inkl. jämförelse med D200

Nu skummade jag igenom testet lite snabbt bara, men blir det bättre upplösning/kvalité på bilderna med Active-D Lightning inställt på Hög?

Jämför man Active-D på Max, med Active-D avstängd - så ser det verkligen mycket bättre ut! Men det kanske är annorlunda exponering, eller någon annan inställning som spelar in, i detta fall?

Om inte, så vad är nackdelen med att köra Active-D på hög?
 
CrazzlY skrev:
Nu skummade jag igenom testet lite snabbt bara, men blir det bättre upplösning/kvalité på bilderna med Active-D Lightning inställt på Hög?

Jämför man Active-D på Max, med Active-D avstängd - så ser det verkligen mycket bättre ut! Men det kanske är annorlunda exponering, eller någon annan inställning som spelar in, i detta fall?

Om inte, så vad är nackdelen med att köra Active-D på hög?

Återigen titta närmare på testet av D300 på Imaging Resource (http://www.imaging-resource.com/PRODS/D300/D300A5.HTM)! Där får du bra information om olika inställningar och dess betydelse för bildresultatet på D300.
 
CrazzlY skrev:

Om inte, så vad är nackdelen med att köra Active-D på hög?

Det står i manualen att det kan gå lite långsammare att ta kort med aktiv D-lighting på. Det står också att bufferten kan minska något. Så, för sportfoto eller liknande kanske man inte vill ha aktiv d-lighting på.

Jag skulle gissa att skuggorna kan bli mer brusiga också, men det är nog inget större problem skulle jag gissa.
 
CrazzlY skrev:
Nu skummade jag igenom testet lite snabbt bara, men blir det bättre upplösning/kvalité på bilderna med Active-D Lightning inställt på Hög?

Jämför man Active-D på Max, med Active-D avstängd - så ser det verkligen mycket bättre ut! Men det kanske är annorlunda exponering, eller någon annan inställning som spelar in, i detta fall?

Om inte, så vad är nackdelen med att köra Active-D på hög?

Active D innebär att kameran medvetet underexponerar för att rädda högdagern, sen lyfts lågdagrarna. Det funkar bra. Eftersom Nikons sensor har så pass lågt brus. Det dynamiska omfånget ökar inte med denna metod, det som händer är signalen komprimeras och därmed utnyttjar man det DR som finns att tillgå på ett bättre sätt. Så visst blir det lite lite mer brus, men på lägre ISO lär det knappast störa.
 
cmyk skrev:
Active D innebär att kameran medvetet underexponerar för att rädda högdagern, sen lyfts lågdagrarna. Det funkar bra. Eftersom Nikons sensor har så pass lågt brus. Det dynamiska omfånget ökar inte med denna metod, det som händer är signalen komprimeras och därmed utnyttjar man det DR som finns att tillgå på ett bättre sätt. Så visst blir det lite lite mer brus, men på lägre ISO lär det knappast störa.

Min egen erfarenhet med D300 säger mig att det är bättre och ger mer möjligheter att laborera med kontrastinställningen (sju steg) i kombination med ljusstyrkeinställningen (tre steg) för att få en tonkurva som passar ens preferens och aktuell scen.

Ljusstyrkeinställningen är en förvånsvärt användbar variabel som jag gärna använder. Jag har skapat tre profiler utifrån Neutral med -, 0 och + på ljusstyrkan. Jag har dessutom lagt bildkontrollen högst upp i Min Meny så att jag snabbt kan ändra denna inställning beroende på aktuell scen och exponeringsresultat.

Active D-Lighting är en besvikelse och ger sämre kontroll än ovannämda inställningar.
 
Teodorian skrev:
Min egen erfarenhet med D300 säger mig att det är bättre och ger mer möjligheter att laborera med kontrastinställningen (sju steg) i kombination med ljusstyrkeinställningen (tre steg) för att få en tonkurva som passar ens preferens och aktuell scen.

Ljusstyrkeinställningen är en förvånsvärt användbar variabel som jag gärna använder. Jag har skapat tre profiler utifrån Neutral med -, 0 och + på ljusstyrkan. Jag har dessutom lagt bildkontrollen högst upp i Min Meny så att jag snabbt kan ändra denna inställning beroende på aktuell scen och exponeringsresultat.

Active D-Lighting är en besvikelse och ger sämre kontroll än ovannämda inställningar.

Nu måste vi hålla reda på fruktsorterna här,

Active D-lighting påverkar RAW-filen. Det är det som är finessen.

Kurvor etc som du hänvisar till läggs på först i efterhand.

Det är en MYCKET väsentlig skillnad.
 
cmyk skrev:
Nu måste vi hålla reda på fruktsorterna här,

Active D-lighting påverkar RAW-filen. Det är det som är finessen.

Kurvor etc som du hänvisar till läggs på först i efterhand.

Det är en MYCKET väsentlig skillnad.

Jag pratar om jpg direkt ur kameran - inte raw!
 
Mer om Active D-Lighting:

http://www.nikonians.org/cgi-bin/dc...ount&om=27372&forum=DCForumID202&viewmode=all

http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00NcnR

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=26004155

http://photography-andreas-manessinger.blogspot.com/2007/12/415-living-in-fast-lane.html


Tre nackdelar med Active D-Lighting som jag ser det:

1) Det påverkar RAW-filen så att om man vill välja bort funktionen i efterhand i Capture NX får man inte samma exponering/tonkurva som om funktionen inte använts vid fotograferingstillfället. Omvänt gäller att om funktionen är av i kameran går det inte i efterhand att aktivera den i Capture NX,

2) Det omöjliggör manuella inställningar av kontrast och ljusstyrka,

3) Det saktar ner hastigheten.

Däremot vet jag inte om Active D-Lighting också leder till högre brus än om bilden tas med låg kontrast och lämplig ljusstyrkeinställning.
 
Senast ändrad:
cmyk skrev:
det jag menade är att D-lighting gör saker som dina exemplifierade metoder inte kan göra. Vilket kan vara värdefullt att känna till i vissa situationer.

Vad exakt kan du uppnå med Active D-Lighting som inte kombinationen av kontrastinställning eller inlagd custom curve, ljusstyrkeinställning och lämplig exponering kan ge?

Active D-Lighting ökar ju inte faktisk DR från sensorn och lyckas man exponera så att tonomfånget fyller ut hela histogrammet utan att klippa någon RGB-kanal spelar det väl inte någon roll hur det uppnås?!
 
Senast ändrad:
Teodorian skrev:
Vad exakt kan du uppnå med Active D-Lighting som inte kombinationen av kontrastinställning eller inlagd custom curve, ljusstyrkeinställning och lämplig exponering kan ge?

Active D-Lighting ökar ju inte faktisk DR från sensorn och lyckas man exponera så att tonomfånget fyller ut hela histogrammet utan att klippa någon RGB-kanal spelar det väl inte någon roll hur det uppnås?!

Nej, men det är väl just det som är poängen med Active D-lighting att kameran ska försöka se till att högdagrarna inte bränner ut och sedan kompensera det med en annan kurva i efterhand. Om du gör det manuellt istället går det naturligtvis lika bra, men det är ju enklare om det går automatiskt. Nu har jag dock inte haft min D300 så länge att jag kan avgöra om det fungerar bra eller inte, men det låter ju som en bra ide i vart fall.
 
Teodorian skrev:


Tre nackdelar med Active D-Lighting som jag ser det:

1) Det påverkar RAW-filen så att om man vill välja bort funktionen i efterhand i Capture NX får man inte samma exponering/tonkurva som om funktionen inte använts vid fotograferingstillfället. Omvänt gäller att om funktionen är av i kameran går det inte i efterhand att aktivera den i Capture NX,

nu var vi där igen, äpplen och päron,
att lägga på en kontrast-kurva i efterhand är nåt helt annat.


Teodorian skrev:

Däremot vet jag inte om Active D-Lighting också leder till högre brus än om bilden tas med låg kontrast och lämplig ljusstyrkeinställning.

JA, det blir mer brus med ADL, och JA du jämför fortfarande äpplen och päron.
 
edsjo skrev:
Nej, men det är väl just det som är poängen med Active D-lighting att kameran ska försöka se till att högdagrarna inte bränner ut och sedan kompensera det med en annan kurva i efterhand. Om du gör det manuellt istället går det naturligtvis lika bra, men det är ju enklare om det går automatiskt. Nu har jag dock inte haft min D300 så länge att jag kan avgöra om det fungerar bra eller inte, men det låter ju som en bra ide i vart fall.

Jag tror att de flesta väljer att fotografera med Active D-Lighting av precis som med intern skärpning och NR i kameran. Påverkan av tonkurva/kontrast, skärpa och brusreduktion görs bäst och selektivt i efterhand. Active D-Lighting går ju dessutom inte att välja bort i efterhand i den meningen att exponeringen blir som om fotot tagit utan funktionenn på i kameran.
 
cmyk skrev:
nu var vi där igen, äpplen och päron,
att lägga på en kontrast-kurva i efterhand är nåt helt annat.JA, det blir mer brus med ADL, och JA du jämför fortfarande äpplen och päron.

Det enda jag bryr mig om är mina möjligheter att både vid fotograferingstillfället och i efterbehandlingen få till en bild som tekniskt sett motsvarar mina mål. Min erfarenhet och min ståndpunkt efter en kort tid med Nikon D300, är att jag lättare når mina mål utan Active D-Lighting. Andra må tycka annorlunda.
 
Teodorian skrev:
Jag tror att de flesta väljer att fotografera med Active D-Lighting av precis som med intern skärpning och NR i kameran. Påverkan av tonkurva/kontrast, skärpa och brusreduktion görs bäst och selektivt i efterhand. Active D-Lighting går ju dessutom inte att välja bort i efterhand i den meningen att exponeringen blir som om fotot tagit utan funktionenn på i kameran.

att lägga på en kontrast kurva i efterhand är INTE samma sak som ADL.

ADL ska inte blandas ihop med det tidigare D-lighting som var just det...att lägga på en kurva i efterhand.
 
Teodorian skrev:
Det enda jag bryr mig om är mina möjligheter att både vid fotograferingstillfället och i efterbehandlingen få till en bild som tekniskt sett motsvarar mina mål. Min erfarenhet och min ståndpunkt efter en kort tid med Nikon D300, är att jag lättare når mina mål utan Active D-Lighting. Andra må tycka annorlunda.

Canon har ju motsvarande finess i sina nyare DSLR,
och de som testat verkar tycka att det funkar som avsett.

Det är ju i svåra kontrastrika motiv som man kan slippa trista utbrända högdagrar som är omöjliga att rädda i efterhand, oavsett vilka glada eller runda kurvor du lägger på.

Men om du har mål som står i för stor kontrast =) till ADL så råder förstås full valfrihet. Det finns dom som väljer M-Fokus framför A-Fokus också. Det får man har respekt för.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.