Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Testet i Kamera & Bild

Såg i testet i senaste K&B att vår kära D300 fick 9,2 i betyg och idel lovord (nästan) av Göran S. Suverän bildkvalitet, grym AF, överlägset bäst handhavande (var det visst)... Bildkvaliteten i paritet med 40D men D300:ans övriga finesser motiverar prisskillnaden.

Jag har bara tjuvläst den i butik, prenumererar men har inte fått mitt ex i brevlådan ännu.
 
Idag var jag inne på Expert i Borås som hade ett enda examplar kvar som visningsex. Jag klämde en bra stund på den och spontant kändes den kanon. Nu är ju inte ergonomin något som är speciellt för D300 då Nikon tycks ha känsla för detta på samtliga modeller.

Jag löpte igenom menyer och klämde men då det saknades monterat objektiv så blev det inte mycket mer. Dock så blev jag glad över att se både AE-L/AF-L och AF-ON knapp i ett bra avstånd för tummen.

Med ett battergrepp och mitt 70-200 VR skulle den vara grym. 6 bilder i sekunden och tillgång till höga ISO är väldigt intressant.

Bäst att börja spara ;-)
 
Teodorian skrev:
Cyberphoto har testat D300 nu.

Jag roade mig med att ladda ner deras ISO testbilder. Det verkar ha blivit riktigt galet.

ISO-talen stämmer inte med bildtexterna och bilderna på ISO 1600 och 3200 tycks vara från en Nikon D40X tagna på ISO 800 och 1600!

Någon som kan dubbelkolla så jag inte är ute och cyklar?

Mvh

Anders
 
Nikon D300 - Camera of the year 2007!

http://www.popphoto.com/testsreviews/

Vid en jämförelse mellan D300, D80, D40X och Canons 40D har de två senare något lägre brus på de lägsta ISO-talen, D300 bättre på de högre känsligheterna. Bruset är aningens bättre på lägre ISO jämfört med D80 och bättre längre upp på ISO-skalan. Jämfört med Sony A700 har D300 över hela ISO-omfånget betydligt lägre brus.
 
Värt att tänka på när det gäller brus och hur vi bedömmer kamerans brusegenskaper (citat från testet av D300 av Imaging Resource):

"Image noise is much more of an issue under tungsten lighting, because the strong yellow cast requires the blue channel to be boosted considerably to achieve proper white balance. That boost increases noise along with the image data, so noise levels will generally be higher under tungsten lighting than daylight."
 
Teodorian skrev:
Värt att tänka på när det gäller brus och hur vi bedömmer kamerans brusegenskaper (citat från testet av D300 av Imaging Resource):

"Image noise is much more of an issue under tungsten lighting, because the strong yellow cast requires the blue channel to be boosted considerably to achieve proper white balance. That boost increases noise along with the image data, so noise levels will generally be higher under tungsten lighting than daylight."
Gäller detta digitala kameror i allmänhet? Skiljer det mellan CCD och CMOS?
Någon som vet?

/Fredrik
 
Därför Tore om du tittar i gamla trådar om brus exv d2x, 5d,d200 osv är de tagna i 2800K ljus raw och balanserade efter ett qp-kort.

Mikael
 
Eehhh....???

Saxat från Cyberphoto:
"D300 har hela 51 punkter, varav 15 sensorer är av korslagd typ. De klarar dessutom lägre ljusstyrka (5,6) än sina konkurrenter."

Klarar den inte att fokusera med mindre bländare än 5,6? Eller vad är det jag inte förstår?

Gäller det isåfall de korslagda, eller samtliga?

/Fredrik
 
Blå kanal mottager minst våglängdsenergi oavsett det är cmos eller ccd.Förstärkningen måste ökas mest i blå kanal, därav bruset i blå kanal. Inomhus och i ett varmt ljus exv 2800k ses detta extra tydligt jämfört med exv dagsljus .
Mikael
 
VegaNass skrev:
Gäller detta digitala kameror i allmänhet? Skiljer det mellan CCD och CMOS?
Någon som vet?

/Fredrik

se svaret ovan, cmos har en fördel över ccd. i båda fallen samlar bara sensorn på fotoner,i de vågglängder som har minst energi finns blå kanal.
Cmos har en fördel genom att det finns elektronik redan på sensornivå som förstärker signalnivån i de pixlar som skall registrera de blå våglängderna, även utläsning av bara brus sker och räknas bort. I en ccd får kompensation av signalnivå i blå kanal göras efter utläsning med förstärkning och brusreducering.

Mikael
 
VegaNass skrev:
Eehhh....???

Saxat från Cyberphoto:
"D300 har hela 51 punkter, varav 15 sensorer är av korslagd typ. De klarar dessutom lägre ljusstyrka (5,6) än sina konkurrenter."

Klarar den inte att fokusera med mindre bländare än 5,6? Eller vad är det jag inte förstår?

Gäller det isåfall de korslagda, eller samtliga?

/Fredrik

Lite rörigt det hör med sljusstyrka. Historiskt så fungerar inte de icke korslagda sensorerna med objektiv som har en ljusstyrka som är sämre än 2,8.

Alltså så här: Korslagda sensorer funkar med 1,4 - 5,6 objektiv. Icke korslagda funkar enbart med objektiv som 1,4 - 2,8 som bländare. Inga sensorer funkar med objektiv som har sämre ljusstyrka än 5,6.

En liten anekdot. Vissa superzoomar och även en och annan telezoom i konsumentklassen har i verkligheten sämre ljusstyrka än 5,6 i teleläget men tillverkarna har ändå satt maxvärdet till 5,6 för att lura kamerans AF att fungera.

Exakt hur det är med D300 vet jag inte men jag skulle bli förvånad om det var annorlunda
 
Mankan G skrev:
Lite rörigt det hör med sljusstyrka. Historiskt så fungerar inte de icke korslagda sensorerna med objektiv som har en ljusstyrka som är sämre än 2,8.

Alltså så här: Korslagda sensorer funkar med 1,4 - 5,6 objektiv. Icke korslagda funkar enbart med objektiv som 1,4 - 2,8 som bländare. Inga sensorer funkar med objektiv som har sämre ljusstyrka än 5,6.

är det inte de icke korslagda som brukar fungera med sämst ljusstyrka dvs:

tidigare har korslagda sensorer bara fungerat med 2.8 eller bättre medan de icke korslagda har fungerat även på 5.6 medan nu med den nya AF-modulen så fungerar även de korslagda på 5.6.

M
 
Melker Humala skrev:
är det inte de icke korslagda som brukar fungera med sämst ljusstyrka dvs:

tidigare har korslagda sensorer bara fungerat med 2.8 eller bättre medan de icke korslagda har fungerat även på 5.6 medan nu med den nya AF-modulen så fungerar även de korslagda på 5.6.

M

Jag tror att det var det Mankan menade. Och ja, det är väl så det fungerar vad jag förstår.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.