Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Jag trodde också att lagen åsyftades. Det där var fan den sjukaste regeln på FS. Är folk tillräckligt dumma för att betala mer än butikspris så borde de få skylla sig själva.

Håller med.

D1x till salu, 5000:- under nypris, nu 58000:- Du får 5st batterier, alla trasiga samt en faster som gillar att sticka och en hund som heter Olle med på köpet.

Hunden är något trög men inte lika dement som faster.Båda avmaskade.

Mvh :en som gillar att tjäna pengar utan att visa sig på bild.
BG 32221-47884
gärna Euro
 
Jag tycker att det är rimligt att ha en sådan regel!
Visst, som Martin säger, finns det någon som gärna vill betala mer än butikspris för en vara så är det upp till honom/henne. MEN, jag tycker ändå att FS-regeln bör efterföljas och i så fall med tillägget "Eller högstbjudande". Är varan så attraktiv att man kan ta ut ett högre pris och tjäna pengar på den så bör det ju också kunna bli tal om en budgivning..

Jag tycker ofta man ser folk som tar ut hutlösa priser för sina begagnade prylar. Jag kan inte annat än reta mig på det, trots att det är upp till köpare/säljare att ta ställning till och göra upp om priset.

Prylar som säljs av en icke återförsäljare är i mina ögon begagnade och bör ha ett lägre pris. Men det kanske är fel att tänka så?
 
Epix skrev:
Jag tycker ofta man ser folk som tar ut hutlösa priser för sina begagnade prylar. Jag kan inte annat än reta mig på det, trots att det är upp till köpare/säljare att ta ställning till och göra upp om priset.
Men varför? Det är väl inget att reta upp sig på? Det är ju ingen som tvingar dig att köpa till "överpris".

Prylar som säljs av en icke återförsäljare är i mina ögon begagnade och bör ha ett lägre pris. Men det kanske är fel att tänka så?
Begagnad betyder använd. Huruvida grunkan är använd eller inte vet ju bara den som säljer, men det går nog att göra en rätt bra bedömning genom att inspektera grunkan,

Priset sätts av tillgång och efterfrågan.
 
Jag tycker också att en begagnad vara bör "avsevärt" billigare än en ny. Alltså för att JAG ska köpa den! Men det betyder inte att alla resonerar som jag. För vissa räcker det tydligen med att varan bara är "lite" billigare än butikspris för att den ska vara ett kap! Hur ofta har jag inte sett den billiga Nikon AF 50/1,8 vara lite, lite billigare och ganska ofta samma pris el ibland tom dyrare begagnad i annons än ny hos återförsäljare. Att dessa öht blir sålda är för mej en gåta!
Jag tror att det många ggr kan bero på att säljaren är dåligt uppdaterad på dagspriset och med lite tur så även köparen.

Fotosidans avsikt med den här regeln är för mej en gåta tills någon upplyst kan förklara den för mej.

/K
 
Senast ändrad:
Medan det här känns lite sorgligt:

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=72385

D2X på väg ner mot 10000 Kr! Värdet på en begagnad DSLR sjunker skrämmande snabbt men det är väl som med lyxbilar...det drabbar ingen fattig!

Så om ett par-tre år när D400 och D4 kommit får man sälja sin D300 för 6500 Kr och sin D3 för 14.000 Kr! Bra investeringar vi sysslar med!
 
Senast ändrad:
keckax skrev:
Att dessa öht blir sålda är för mej en gåta!
"Folk är inte så dumma som man tror. De är dummare."

Teodorian skrev:
Så om ett par-tre år när D400 och D4 kommit får man sälja sin D300 för 6500 Kr och sin D3 för 14.000 Kr! Bra investeringar vi sysslar med!
Det är därför det är så begåvat att uppgradera varenda gång det kommer ut en ny modell;-) ...inte.
 
Makten skrev:
Det där var fan den sjukaste regeln på FS. Är folk tillräckligt dumma för att betala mer än butikspris så borde de få skylla sig själva.

Jag läste reglerna två gånger men det finns väl ingen bestämmelse om att man måste sälja under butikspris? Om jag har en begagnad produkt så får jag väl annonsera den för vilket pris jag vill?

Det som står är att försäljning av nya produkter i vinstsyfte inte är tillåtet. Jag antar att man med denna regel vill komma åt privatpersoner som bedriver handel. Det tycker jag är rimligt.

Jag gissar att man knappast är ute efter att slå ner på det exempel som Omar gav.

Men jag kan ju ha feltolkat?


Mvh
Anders
 
Re: Re: Re: Bufferstorlek?

Teodorian skrev:
Bufferten är 15 vid NEF 12-bit + jpg.fine som jag kör med.

Apropå buffert, bilder per sekund och antal bilder i en serie innan det stannar upp får jag 20-22 bilder i följd vid 6 bps eller minst 60 bilder i en serie när jag tar 5-6 bilder i en följd, gör ett kort uppehåll (1 s?), tar 5-6 bilder i en följd osv. Detta med ett 8GB Sandisk Extreme IV. Det lär räcka för de flesta.
 
Teodorian skrev:
Det här är inte snyggt:

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=72390

Jag har mailat honom och sagt att det inte är tillåtet att sälja nya produkter i vinstsyfte! 3500 Kr mer än nypris!

Det är regelbubndna försäljningar som itne är tillåtna.

Typ att en person åker till USA och köper 10 objektiv på ren spkulation för att sälja här hemmaför att tjäna pengar.

har man köpt en d300 som man inte egentligen behöver och då annonserar ut den till ett pris som råkar ligga lite över marknadspris i handeln så ser jag inget fel med det.

Hade han haft 5 st nya i obruten förpackning hade det varit en annan sak.

Varför itne överlåta "netcop"-rollen till fotosidans admin?
 
[email protected] skrev:
Jag var in på Expert i gallerian idag, dom hade ett hus för 17.500:-

Köpte själv mitt på Expert Kungsgatan för 16.500:- förra veckan.

Oj! Och jag som trodde att priserna på kåkar var svindyra i Sthlm med tanke på hur dyra lägenheterna är! :):)

Jag vet att det inte går så bra för Expert, men har de sadlat om och blivit fastighetsmäklare?

(Sorry, kunde inte låta bli....)
 
Att hålla på med foto är ju rena REA´n. Tänk på hur många totalt som har motorcyklar, bilar, motorsport, ridning, klocksamlingar osv. osv. som hobby!

Jag har kört hoj i 9 år, slutade förra året pga en olycka, och har aldrig upplevt en billigare hobby än foto...jag betalade 12 tkr i bara försäkring per år, en hoj som har ett värdetapp på 5-10 tkr per år, för en ny hoj 20 tkr på en säsong, minst. Alla tillbehör, hjälmar, skinnställ, stövlar, udnerställ, garageplats, service, bensin till nöjeskörning, skatt...

Kunde köpt en D3 ett år och optik o tillbehör för 40-50 tkr per år...lätt...och man kan dessutom tjäna tillbaka pengar om man är driftig på fota...

Sluta klaga på att det är dyrt. Det är du själv som sätter gränserna. Skit i att renovera badrummet i år, skjut upp det ett år så är problemet löst... :)

Har en D300 själv, och det är ett måste med greppet! D300 + grepp + SB-800 + fast 50 f1.8D + 14-24mm f2.8 och 70-200 f2.8 är min nya uppsättning...

Supernöjd.
 
hpz skrev:
Att hålla på med foto är ju rena REA´n. Tänk på hur många totalt som har motorcyklar, bilar, motorsport, ridning, klocksamlingar osv. osv. som hobby!

Jag har kört hoj i 9 år, slutade förra året pga en olycka, och har aldrig upplevt en billigare hobby än foto...jag betalade 12 tkr i bara försäkring per år, en hoj som har ett värdetapp på 5-10 tkr per år, för en ny hoj 20 tkr på en säsong, minst. Alla tillbehör, hjälmar, skinnställ, stövlar, udnerställ, garageplats, service, bensin till nöjeskörning, skatt...

Kunde köpt en D3 ett år och optik o tillbehör för 40-50 tkr per år...lätt...och man kan dessutom tjäna tillbaka pengar om man är driftig på fota...

Sluta klaga på att det är dyrt. Det är du själv som sätter gränserna. Skit i att renovera badrummet i år, skjut upp det ett år så är problemet löst... :)

Har en D300 själv, och det är ett måste med greppet! D300 + grepp + SB-800 + fast 50 f1.8D + 14-24mm f2.8 och 70-200 f2.8 är min nya uppsättning...

Supernöjd.

Har du tagit några bra hojbilder med de nya Nikonprylarna?
 
Åh, du har koll :)

Nej, tyvärr. Det hände en tragisk olycka 24 september som gör att jag o hojar inte går ihop så bra längre...

Och har mera hunnit "testa" kameran, inte varit ute och fotat ännu, tyvärr, hoppas vädret i helgen blir bra!!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.