Jonke O
Aktiv medlem
iSolen.se skrev:
Har precis hämtat ut mitt exemplar.
Första gången jag slog på den:
Trodde den var trasig, kameran vägrade fokusera alls, den fokuserade från 8 till närgränsen och tillbaka varje gång. Det gick förstås inte ta någon bild. Objektivet var 18-200VR som fungerar perfekt på min D70. Använde bara mittenfokuspunkten.
Slog över till manuellt och provade om gröna lampan skulle tändas. Icke.
Slog tillbaka till automatiskt och nu gick det.
Efter en stund hände det igen men med mildare symptom.
Nu har det bara gått nån timme men det har inte hänt någon mer gång.
Vad är det som händer? Var det jag som är klantig och inte tittade efter fokuspunkten? Den är bra mycket mindre än på D70.
Angående multiväljarna och hjulen. Tycker helt klart de kunde varit distinktare som du efterlyste. Tror de kommer mjukas upp över tiden, får se om det kommer kännas bättre.
Har kollat lite till nu och detta fenomen med konstig fokusering/inget avtryck verkar bara vara på 18-200 VR för mig... köpte ett Tokina 100 macro samtidigt som kameran och har försökt "stressa" fram samma symptom med den men den funkar klockrent... konstigt.
Ja med tanke på hur "hårt" man byggt multiväljaren på vertikal greppet med riktigt disktinkta klick så känns kamerans väljare sladdrig..
Annars verkar det vara en väldigt bra kamera hanteringsmässigt och bildmässigt. Känns dock lite överväldigande med 51 miljoner inställningar i menyerna när man vant sig vid D70.
Samt en annan reflektion, D70 känns som en leksak när man tar upp den efter att fotat med D300 samt vertikal grepp (
/JOP