** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
StenB skrev:
Så du menar att högre iso ger längre exponeringstid?
Jag ser att jag läste fel. Mikael har rätt, jag blev lite förvirrad av meningen "Canon är alltså rikligare exponerad" eftersom det lika gärna kunde antyda att den var känsligare.
Canon ger alltså lägre känslighet.

Låter lite som hårklyveri här :)
För att få exakta resultat måste man väl eliminera allt som kan tänkas störa resultatet, fotografen, atmosfären, temperaturen osv... :p

Det kommer väl alltid vara skillnader mellan modeller och mellan likvärdiga kameror av andra tillverkare?

Jag har ialf beställt en D300 och en 24-70 2.8.
Kommer nog inte att bli besviken, känner jag?

jag har visat bilder på hur d300 uppför sig mot 40d vad det gäller brus så kommer jämförelse mellan 300 0ch 3d som har bättre S/B .3d till höger.
Mikael

Bilagor

• brusd3.jpg
    brusd3.jpg
    28.9 KB · Visningar: 736
Ser man till detta motiv så har d3 högre upplösning än d300 på 3200iso.
se även släta yta bakom som är betydligt knottrigare/fulare.d3 till vänster. Raw och likvärdig uppräkning.oav numbers of times kan d3 skilja strecken vilka flyter ihop i d300
Mikael

Bilagor

• skärpaxx.jpg
    skärpaxx.jpg
    22.3 KB · Visningar: 727
PMD skrev:
Hur ser resonemanget ut som utmynnar i en sådan tolkning?
Jag uppfattade inte att bilderna var tagna med olika slutartid. Om då Canonkameran hade varit "rikligare exponerad" så skulle det ha berott på att sensorn vad känsligare, eller hur? Och då menar jag rikligare exponerad i förhållande till när klippning sker, inte antal insläppta fotoner.

Jag förstår inte hur du gör kopplingen "rikligare exponerad" -> "känsligare sensor". Exponeringen beror ju bara på bländare och slutartid.

Varför spelar det roll vilket slutartiden är?

Många av de tester som gjort mellan Nikon och Canon vid höga ison brukar visa att Canon ofta haft högre färgbrus medan Nikon haft högre brus vid lågdagar?

Har ingen anning hurvida det stämmer här men är det inte marginella skilnader när vi pratar om D300 och 5D?

PMD skrev:
Jag förstår inte hur du gör kopplingen "rikligare exponerad" -> "känsligare sensor". Exponeringen beror ju bara på bländare och slutartid.

Varför spelar det roll vilket slutartiden är?

Hej

Slutartid är ju normalt en viktig faktor. Ofta skruvar man ju upp ISO för att få tillräcklig slutartid, nackdel mer brus.

Innan hade Canon mer känslig sensor, nu verkar Nikon ha det.

Tex i en given ljussituation fick tex D2X användare ha 800 ISO på sin kamera för att få tex 1/500s, men en med Canon MarkII hade kanske sin på 640 ISO för att få en slutartid på 1/500s, för att Canon hade en ljuskänsligare sensor.

Jämförde man 800 ISO mellan D2X och MarkII hade MarkII mindre brus, men skulle man jämföra mer rättvist, dvs ha samma slutartid skulle man kanske jämföra 800 ISO på D2X och 640 ISO på MarkII, och då hade MarkII haft ännu mindre brus i jämförelse.

Canons mer ljuskänligare sensor, exempel. Idag annat med nya Nikon modeller.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos30d/page20.asp

Mvh

Omar

Normalt har Canon cmos varit känsligare än Nikon, dvs klarat av att samla in fotoner/ljus på kortare tid än Nikon och samtidgt presentera bättre signal och mindre brus.
Eftersom Nikon nu använder cmos så kan samma trick redan på sensornivå göras även av Nikon, förstärkning och brusreduering.

Med rikligare exponering i tid menas att sensorn får lite längre tid att ta emot fotoner vilket gynnar den bild som skall jämföras med en annan speciellt i skuggor och om brus skall försöka utvärderas.
Tidigare har det varit så att exv 5d, 20d, 30d och 1600iso motsvarar i själva verket närmare 2000iso, vilket betyder att med 5d, 20d kan jag välja kortare slutartid eller blända ner något mer jämfört med andra kameror som exv 40d men ändå få samma S/B.

Mikael

Idag har jag råkat ut för knasigheter med AF i D300.

Skulle åka med ett ångtåg till Nynäshamn och försökte fotografera tåget när det kom i på stationen. AF stod på närmsta föremål, 51 3D läget och S läget. Jag fick bara kameran att ta en enda bild och då efter 10 sekunders fokusförsök, Av ett långsamt ångtåg som sakta rullar in på en station.

Jag klämde ner avtryckaren men absolut inget hände under säkert 10 sekunder !!! efter dessa 10 sekunder fick jag en bild. Så frusterande det kändes. Gjorde samma sak senare med färre punkter aktiverade, vill minnas att det var 9 läget och dynamisk AF. Vips och allt var frid o fröjd igen. Det verkar som om 51 3D läget (51 läget utan 3D har jag inte testat) tillsammans med närmsta föremålläget inte fungerar något vidare på rörliga mål. Kameran behäver tänka för länge för att det skall fungera. Jag testade tidigare 51 3D läget med mina snabba crossmotorcyklar och dynamisk AF istället för närmsta föremål och det gav oxå för stora felmarginaler. Tydligen är det färre punkter som gäller för rörliga föremål. Crosscyklarna som är pilsnabba kan jag förstå men ett mycket långsamt rullande ånglok!

Kanske är loket för stort för att det ska fungera. Det fyllde hela sökaren och allt rörde sig således. Har ingen aning om ET hjärnan därinne i D300 blev förvirrad av all rörelse i alla 51 punkter samtidigt.

Skall du inte ha C-läget när du kör så. Hade du då också AF-S prioritet i focus så lär det bara bli en bild.....

Testade själv 51-D, C-läge på en handbollsmatch häromdagen. det fungerade bra.

/Arne

Kanske uttryckte mig oklart.

Jag tryckte alltså ner avtryckaren i 10 sekunder innan en enda bild togs. Jag har upplevt samma fenomen tidigare men då inomhus i sämre ljus men då tog det inte 10 sekunder utan kanske 2-3 sekunder. Jag brukar normalt sätta AF till C när det är rörliga motiv men det har ändå funkat hyffsat med S läget på min D2X. Jag får givetvis inga serier om 4-5 bps men en och annan bild har det hela tiden blivit. Det blev det alltså inte nu. Känslan var faktiskt så att jag först trodde att kameran var avslagen.

Jag tror att boven i dramat är just 51 läget i kombination med rörliga motiv och den lilla spaken bak på kameran satt till alla punkterna. När jag sätter den till mittenläget och minskar antalet punkter i menyn för dynamisk AF till 21 eller 9 så är det absolut inga problem. Då fungerar AF minst lika bra som D2an även med reptilsnabba objekt.

Det är två inställningar som förvirrar det hela. Först den lilla spaken bak på kameran där du kan välja mellan några få punkter, en eller alla (som kallas auto). Sedan har du "dynamisk AF i menyn.....där du kan väja mellan 9, 21, 51 eller 51 3D. Står dessa på "alla punkter" (auto) och den dynamiska menyinställningn på "51 3D" så funkar det uruselt med rörliga motiv. Även ånglokomotiv som knappt rör sig. Till och med svårigheter inomhus i sämre ljus med stillasittande motiv. Minskas antalet punkter "dynamisk AF" samt mittenläget på den lilla knappen bak på kameran så går det galant.

Det är väl forfarande användarfel och jag tror att jag måste konsultera manualen lite mer.....Jag har ju fått igång AF och greppat hur den fungerar vid snabba föremål. Nu måste jag hitta de andra begränsningarna och möjligheterna

Senast ändrad:
Har åxå upplevt lite skumma saker med fokuseringen... ibland går det bara inte få kameran att fokusera och knäppa överhuvudtaget...

Fotade igår innomhus på ett stillastående objekt med fokus på C (kontinuerlig) samt spaken på baksidan i mitten läget dynamiskt och 9 punkter.

Kameran fokuserade och jag släpper focus-on knappen och trycker på avtryckaren inget händer???
Objektet var i fokus och jag fokuserade manuellt åxå och tryckte.. inget händer.

Väljer 1 punkt på bakre spaken och provar igen då helt plötsligt går det knäppa...vrider tillbaka på mitten läget igen och provar.. inget händer.
Startar om kameran och provar igen då funkar det helt plötsligt.
Lite buggig programvara i kameran kanske???

Har ni upplevt att multiväljaren är lite sladdrig på era kameror eller är det min som är skum bara??
Finns ju inga disstinkta lägen på den och ibland vägrar den att fungera uppåt... neråt och sidor funkar bra.

/JOP

PMD skrev:
Jag menade rent bildmässigt. Om du tänker dig histogrammet så tycker jag gott att man kan säga att bilden är "rikligt exponerad" om man ligger långt till höger, oavsett slutartid och bländare. Men inte vid en jämförelse som denna, och det var där jag misstog mig.

Jonke O skrev:
Har åxå upplevt lite skumma saker med fokuseringen... ibland går det bara inte få kameran att fokusera och knäppa överhuvudtaget...

Fotade igår innomhus på ett stillastående objekt med fokus på C (kontinuerlig) samt spaken på baksidan i mitten läget dynamiskt och 9 punkter.

Kameran fokuserade och jag släpper focus-on knappen och trycker på avtryckaren inget händer???
Objektet var i fokus och jag fokuserade manuellt åxå och tryckte.. inget händer.

Väljer 1 punkt på bakre spaken och provar igen då helt plötsligt går det knäppa...vrider tillbaka på mitten läget igen och provar.. inget händer.

Har ni upplevt att multiväljaren är lite sladdrig på era kameror eller är det min som är skum bara??
Finns ju inga disstinkta lägen på den och ibland vägrar den att fungera uppåt... neråt och sidor funkar bra.

/JOP

Inget av detta stämmer med min. Den känns lika tight som min D2:a och det är inget dåligt betyg.

Inte heller fokusproblemen känner jag igen. Jag har som sagt numera bara problem med rörliga motiv och 51 läget tillsammans med auto på den lilla spaken där bak. Plockar just nu fram min manual för att studera lite mer....

Har haft problem med AF punktbelysning både med inbyggda blixten och med SB-800 på kameran.

Ibland lyser den, ibland inte och jag kan inte se något logiskt mönster.

Nån som förstår hur Nikon tänkt eller är det en bug?

Jonke O skrev:
... Lite buggig programvara i kameran kanske??? ... /JOP

Nu har jag läst lite mer ingående.

i S läget fungerar kameran bara enligt två principer. Enpunkt eller auto. Det mittersta läget, dynamisk AF, på spaken där bak är i praktiken enpunkt när S är valt.

I C läget är det annorlunda. Enpunkts tror jag inte behöver förklaras. Det dynamiska funkar så att fokus baseras på den valda punkten. Om motivet rör sig utanför den valda punkten så baseras fokus på de punkter som du valt i menyn under dynamisk AF. 9, 21 51 eller 51 3D. Färgföljningen fungerar således bara i 3D läget och med 51 punkter.

På sidan 269 i manualen står det att 9 punkters läget skall väljas om ditt motiv rör sig förutsägbart såsom en löpare eller ett fordon gör. Det här kan jag bekräfta. Med mina reptilsnabba motorcyklar är det absolut inga problem med att fokusera korrekt om 9 läget är valt och det dynamiska läget på spaken där bak. D300 är minst lika bra som min D2:a är under dessa förutsättningar.

21 läget skall användas med mer oförutsägbara motiv såsom "fotbollsspelare under en match" (har inte provat)

51 läget är bäst vid tex fågelfotografering där det är "svårt att använda sökare, tex fåglar" (har inte provat)

Och till sist 51 3D läget är bäst för motiv som "rör sig oförutsägbart från sida till sida såsom en tennisspelare". Detta läge började jag använda med mina motorcyklar med halvklent resultat. Alltför många bilder blev lite lätt felfokuserade för min smak. Funkar mycket bättre med 9 läget

Väljer du "auto" på spaken där bak, oavsett S eller C, så väljer kameran själv vad som är viktigt i ditt motiv. Det står tyvärr inget i manualen vad dessa val baseras på. Den skall tydligen kunna välja ut ett ansikte och du använder C så skall den även kunna följa det. I tidigare kameror så var det närsta föremål som gällde men inte numera.

Vad jag förstår så spelar det ingen roll vad du ställer menyvalet under "dynamisk AF" på om du väljer "Auto". Kameran väljer hela tiden själv fokuspunkt baserat på någon logik som inte förklaras närmare i manualen.

Mina problem med att få kameran att hitta fokus dyker enbart upp när jag fotograferar rörliga motiv och har valt S resp Auto. Kameran kan helt enkelt inte bestämma sig för var den skall fokusera. Med alla andra inställningar så går det galant.

Senast ändrad:
Jonke O skrev:

/JOP

Har precis hämtat ut mitt exemplar.

Första gången jag slog på den:

Trodde den var trasig, kameran vägrade fokusera alls, den fokuserade från 8 till närgränsen och tillbaka varje gång. Det gick förstås inte ta någon bild. Objektivet var 18-200VR som fungerar perfekt på min D70. Använde bara mittenfokuspunkten.

Slog över till manuellt och provade om gröna lampan skulle tändas. Icke.

Slog tillbaka till automatiskt och nu gick det.

Efter en stund hände det igen men med mildare symptom.

Nu har det bara gått nån timme men det har inte hänt någon mer gång.

Vad är det som händer? Var det jag som är klantig och inte tittade efter fokuspunkten? Den är bra mycket mindre än på D70.

Angående multiväljarna och hjulen. Tycker helt klart de kunde varit distinktare som du efterlyste. Tror de kommer mjukas upp över tiden, får se om det kommer kännas bättre.

ANNONS