Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
keckax skrev:
Om det är någon som är förvånad över att det KANSKE inte skiljer något i bildkvalitet (låg ISO) mellan D2X o D300? Vilket hus hade ni isf trott vara det bättre vid bra förutsättningar?

/K

Det är rätt stor skillnad, ibland vill säga. Tex i skärpa/upplösning i 100% förstoring mellan D2X och D200 så skiljer det rätt mycket. Inget som syns i tryck eller mer normala förstoringar men tydligt som sagt i 100% på skärmen. Vad man nu skall ha det till förutom oss pixelpeepare emellan :)

Hela bilden
 

Bilagor

  • hela-bilden.jpg
    hela-bilden.jpg
    17.4 KB · Visningar: 615
Senast ändrad:
D300 Zeiss 14 bit

Glömde övriga detaljer. Stativ, f8. Alla bilderna koverterade i Captue NX med skärpan avstängd. Beskurna och uppskärpta i CS3 med smart sharpen 200, 0,5 och 0 som värden
 

Bilagor

  • d300 zeiss 14 bit_1.jpg
    d300 zeiss 14 bit_1.jpg
    59.9 KB · Visningar: 612
Att inte skärpan skiljer mellan 12 och 14 bitar var ju inte så svårt att räkna ut men att inte skillnaden mellan D2X, D300 och de två olika objektiven var större förvånade mig lite....eller faktiskt inte. I alla fall när det gäller objektiven. Jag har gjort jämförelsen mellan Zeissen och min 17-55 tidigare här på FS och skillnaden är verkligen minimal i skärpa. Lägg på 20/0,5/0 i USM i bilderna från 17-55 så är de identiska. Och då skall vi komma ihåg att denna Zeiss är skarp enligt tester och legenden :) Zeissen är en av de få objektiv som har bättre värden än vad tex PhotoZone.de kan få ut av sensorn D2X. Vanligtvis är det objektiven som begränsar upplösningen på den kameran men inte med Zeissen. Riktigt bra av 17-55. Vem var det som sa att 17-55 är halvbra skärpemässigt?

En fråga: När har man nytta av 14 bitar? Svårare ljus? Eller när man vill slita o dra i "levels" efteråt. Bör vara bättre för att lyfta skuggorna i kontrastrika motiv
 
Senast ändrad:
Mankan G skrev:

En fråga: När har man nytta av 14 bitar? Svårare ljus? Eller när man vill slita o dra i "levels" efteråt. Bör vara bättre för att lyfta skuggorna i kontrastrika motiv

Vid tung efterbahandling kan jag tänka mig. Även om man drar i spakarna i PS vilket resulterar att tonomfång komprimeras så påverkas inte tonövergångar lite mycket.
 
Senast ändrad:
Faktiskt inte. Tittar du på bilder från D200 och D2X i 100% så skiljer det rätt mycket. D200 har ett krafitigt AA filter medan det i D2X är klent. Skillnaden i skärpeupplevelse i 100% förstoring på skärmen är rätt stor. Inte i verkliga livet men väl på skärmen....

När det gäller D300 och D2X så ser jag ingen skillnad. Samma sak enligt testet i länken ovan. D2X ( i ett tidigare test på samma site) och D300 får i princip samma upplösning. 2400 linjer
 
Något som är lite irriterande på D300 är att fokuspunkten inte indikeras i displayen som på D2X. Kanske är en menygrej..

Om nu sensorn i sej själv är rätt lik på dom två borde D300:ans brusreducering lätt kunna uppdatera D2X men så lätt ska det väl inte vara kanske? ;)

Håller med om att 17-55 är superskarp för att vara en zoom men den skuggar D300:ans blixt rätt fett tyvärr.

/Micke
 
Micke E-son skrev:
Något som är lite irriterande på D300 är att fokuspunkten inte indikeras i displayen som på D2X. Kanske är en menygrej..

Om nu sensorn i sej själv är rätt lik på dom två borde D300:ans brusreducering lätt kunna uppdatera D2X men så lätt ska det väl inte vara kanske? ;)

Håller med om att 17-55 är superskarp för att vara en zoom men den skuggar D300:ans blixt rätt fett tyvärr.

/Micke

På övre LCD-skärmen visas AF-läge tex 9-punkters. På bakre LCD-skärmen visas vald fokuspunkt vid tryck på info-knappen.
 
Lite intresserad av i vilka inställningar ni fotar i. Kollade precis på Cameralabs, och de rekommenderade att man skulle fota i RAW för att få tillgång till D300:ns *fulla* potential.

Då undrar jag nu, om jag ställer in RAW, då spelar det väl ingen roll vilken profil (Standard/Naturell/Vivid/D2X etc) jag kör i, eller hur? Vilken profil föredrar ni att fota i t.ex?

Om man nu *inte* ska köra i RAW, vad har ni för inställningar på Standard / Naturell / Vivid? Jag satte Sharpening på 6 på både St och Vi då jag inte använder Naturell. Fick dessutom tipset att öka kontrast något.

Så, vilka bildinställningar funkar bäst för er?
 
CrazzlY skrev:
Då undrar jag nu, om jag ställer in RAW, då spelar det väl ingen roll vilken profil (Standard/Naturell/Vivid/D2X etc) jag kör i, eller hur?
Nä, det spelar ingen roll, men om du öppnar filerna i Nikons egna programvara så kommer kamerainställningarna att följa med dit. Du kan dock ändra precis hur du vill i efterhand.

Om man nu *inte* ska köra i RAW, vad har ni för inställningar på Standard / Naturell / Vivid? Jag satte Sharpening på 6 på både St och Vi då jag inte använder Naturell. Fick dessutom tipset att öka kontrast något.

Så, vilka bildinställningar funkar bäst för er?
Nu har jag D200, men jag antar att det är mycket lika inställningsmöjligheter. Jag har gjort fyra bildbanker med olika inställningar beroende på hur motivet ser ut (som sagt så har det bara betydelse i JPG). Skärpningen tycker jag ser ut som skit, så den är på noll i samtliga inställningar. Vad jag har sett från D300-test så är den lika usel i den nya kameran. Bättre att skärpa i efterhand. I övrigt tycker jag att auto funkar bäst både för färgmättnad och kontrast. Där kan det säkert skilja en del mellan D200 och D300 dock. Du får helt enkelt testa dig fram. Om det är dimmigt ute som idag så är det bra att dra upp färg och kontrast i kameran eftersom man skapar massa brus om man gör det efteråt (fortfarande endast JPG!). Är det sol så kan man istället dra ner kontrast och färg för att det inte ska se överdrivet ut. Det är här bildinställningsbankerna kommer in i bilden, så att man slipper gå in och gräva så djupt i menyerna:)
 
CrazzlY skrev:
Lite intresserad av i vilka inställningar ni fotar i. Kollade precis på Cameralabs, och de rekommenderade att man skulle fota i RAW för att få tillgång till D300:ns *fulla* potential.

Då undrar jag nu, om jag ställer in RAW, då spelar det väl ingen roll vilken profil (Standard/Naturell/Vivid/D2X etc) jag kör i, eller hur? Vilken profil föredrar ni att fota i t.ex?

Om man nu *inte* ska köra i RAW, vad har ni för inställningar på Standard / Naturell / Vivid? Jag satte Sharpening på 6 på både St och Vi då jag inte använder Naturell. Fick dessutom tipset att öka kontrast något.

Så, vilka bildinställningar funkar bäst för er?
Helt rätt. Inställningarna du gör i kameran med avseende på "bildkontroll" som det heter på Nikonspråk har absolut ingen påverkan på råfilen. De är bara instruktioner som bifogas råfilen och som olika program sedan läser eller struntar i.

Nikons egna program läser desssa instruktioner och gör så att bilderna förljer dina intentioner. Även råfilerna alltså men de går givetvis att påverka i efterhand med andra inställningar utan kvalitetsförluster. Adobes program däremot skiter blankt i dessa inställningar/instrutioner. Alla bilder öppnas enligt de standarder du valt i respektive program.

Således spelar det ingen roll (vid användning av råfiler) hur du ställer in kameran om du bara använder Adobes program. Däremot underlättar det ofta efterarbetet om du använder Nikons program. Vet du med dig att du gillar "vivid" läget och så är det ju bara enklare om du slipper fixa varje bild i efterbehandligen om nu kameran/programmet kan göra det åt dig.

Med jpg så är det en helt annan sak.
 
Micke E-son skrev:
Om nu sensorn i sej själv är rätt lik på dom två borde D300:ans brusreducering lätt kunna uppdatera D2X men så lätt ska det väl inte vara kanske? ;)

Jag vet inte om jag missförstår dig Micke, men sensorn i D300/D3 är av CMOS-typ medan den i D2X och alla andra (?) Nikon-DSLR har en sensor av CCD-typ. Allt detta har tagits upp tidigare i tråden.

Det är alltså inte så enkelt som att bara uppdatera mjukvaran, precis som du själv skriver.
 
Epix skrev:
Jag vet inte om jag missförstår dig Micke, men sensorn i D300/D3 är av CMOS-typ medan den i D2X och alla andra (?) Nikon-DSLR har en sensor av CCD-typ. Allt detta har tagits upp tidigare i tråden.

Det är alltså inte så enkelt som att bara uppdatera mjukvaran, precis som du själv skriver.

D2X har CMOS...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.