Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Sätt in multiväljarens mittknapp så här. Anpassningsmeny,f reglage, f1 multiväljarens mittknapp, visningsläge, zoom på/av och tillsist medelförstoring. Så har du 100% förstoring med ett knapptryck på mittknappen.
 
inge skrev:
Sätt in multiväljarens mittknapp så här. Anpassningsmeny,f reglage, f1 multiväljarens mittknapp, visningsläge, zoom på/av och tillsist medelförstoring. Så har du 100% förstoring med ett knapptryck på mittknappen.

Ahh. tack!

/K
 
Teodorian skrev:
Även om den nya skärmen är ett steg framåt går den knappast att använda för att se den "verkliga" bildkvaliteten. Tänk på att LCD-skärmen på D300/D3 är på 640 X 480 pixlar dvs bara 0,3 MP.
Vad spelar det för roll hur många MPx skärmen har totalt? Det är ju pixeldensiteten som är intressant. En 19' datorskärm med 1280x1024 har ca 86 pixlar/tum. Nikons lilla skärm på 3 tum har hela 267 pixlar/tum! Visst går det med all fördel att granska bilden på skärmen!
 
Jeppe skrev:
sex av åtta möjliga inzoomningar ger 100%

Noterar att bilder roterade till höjdled bara kan zoomas sju gånger. Blir det 100% vid fem inzoomningar då tro?

Annan erfarenhet: jag fick ut ca 460 bilder på min första laddning innan det blev hög tid att ladda. Men då har det varit MYCKET gluttande på bilder och menyer också... Men erfarenhetsmässigt skulle jag säga att mitt tak vid normal hyfsat ekonomisk fotografering kommer ligga på 800.
 
Leo S skrev:
Annan erfarenhet: jag fick ut ca 460 bilder på min första laddning innan det blev hög tid att ladda. Men då har det varit MYCKET gluttande på bilder och menyer också... Men erfarenhetsmässigt skulle jag säga att mitt tak vid normal hyfsat ekonomisk fotografering kommer ligga på 800.

Jag fick ut över 600, 630-nånting tror jag, innan jag laddade. Och då hade jag 16% batteri kvar. Mycket bildfifflade och menymekande också. Batteriindikatorn började blinka vid typ 25%, tror jag det var.
 
vox2000 skrev:
Jag fick ut över 600, 630-nånting tror jag, innan jag laddade. Och då hade jag 16% batteri kvar. Mycket bildfifflade och menymekande också. Batteriindikatorn började blinka vid typ 25%, tror jag det var.

Jag tog 350 utomhus i 0 grader + ytterligare ca 150 bilder inomhus i lördags och hade 53 % kvar.
 
timofej skrev:
Vad spelar det för roll hur många MPx skärmen har totalt? Det är ju pixeldensiteten som är intressant. En 19' datorskärm med 1280x1024 har ca 86 pixlar/tum. Nikons lilla skärm på 3 tum har hela 267 pixlar/tum! Visst går det med all fördel att granska bilden på skärmen!

Jovisst, men jag föredrar ett större skärm, precis som jag hellre granskar ett foto i 300 dpi utskriven på papper i storlek 20 x 30 cm än samma bild i formatet 4 x 6 cm. Kvalitetsupplevelsen blir inte densamma!
 
idiom skrev:
Tore, jag håller på att sälja min d40 men det går lite trögt, vad använder du den till, fundera på att behålla den, som andra kamera, men vet inte vad jag ska ha den till, mina ursprungliga planer sprack, nå har du någon idé?

Vad fotograferar du?

D40 är en utmärkt kamera som min fru främst använder. Det är tyst, enkel och smidig och ger bra bilder. Har du användning för den kan du ha ett objektiv på den och ett annat på din D300 för flexiblitet. Ett annat alternativ är att ha D40 till enkel spontan vardagsfotografering. Eftersom kameran är så liten och lätt går den alltid att ha med sig.
 
Leo S skrev:

Annan erfarenhet: jag fick ut ca 460 bilder på min första laddning innan det blev hög tid att ladda. Men då har det varit MYCKET gluttande på bilder och menyer också... Men erfarenhetsmässigt skulle jag säga att mitt tak vid normal hyfsat ekonomisk fotografering kommer ligga på 800.

Låter lite.. du måste ha fipplat och använt displayen mycket. Jag fick en helt ny D300 för test, laddat batteriet en gång, den har varit igång långa stunder (även om kameran går ner i viloläge) och tagit över 500 bilder både med och utan blixt och har fortfarande 75% kapacitet kvar. Förvisso bara inomhusbilder, eftersom jag är sjuk :(
 
Aha, ok, tack för ditt svar Tore.

Jag plåtar nog mest på landet nu mer. Lite djur och skog. Brukar ha kompakten med på jobbet men den är inge vidare så får jag inte D40n såld så kanske jag tar med mig den på jobbet istället. Det kan ju vara en idé. Den är dock lite för dyr eg. Kan nog lätt bli stulen är jag rädd.
 
Vad är modellerings blixt ???
Höll på att skita ner mig igår när jag hade min sb-600 på huset och tryckte på nedblänningsknappen... Blixtrade som ett stroboskop i eländet och såg stjärnor i 5 min :))))

/JOP
 
Det där med zoomning på skärmen är lite lurigt. Jag vet inte hur det är på D300, men på D200 så är den bild man ser en extremt hårt komprimerad JPG som ser ut som skit om man zoomar in mycket. Det är helt omöjligt att avgöra om en bild är skarp eller bara "kanske okej". Detaljer som ser ut att vara totalt oskarpa kan visa sig mycket skarpa när man kommer hem och granskar bilden med datorn. Så ta inte för hårt på den ni ser på kameraskärmen! Jag har slängt X antal bilder på grund av detta innan jag insåg att man inte ser den "riktiga" bilden:-(
 
Jonke O skrev:
Vad är modellerings blixt ???
Höll på att skita ner mig igår när jag hade min sb-600 på huset och tryckte på nedblänningsknappen... Blixtrade som ett stroboskop i eländet och såg stjärnor i 5 min :))))

/JOP

Såg också att detta hände, lite oväntat. Funktionen finns ju på blixten också och kanske är det en smart funktion. Tittar du i sökaren kanske du kan få en bild av hur ljuset kommer att falla på "objektet". Enligt manualen skall dock denna "feature" ligga på skärpedjupsknappen tror jag. Vet inte hur det var på D200 med detta, kan dock vara en bra möjlighet.

Ang skärmen så tror jag heller inte man kan göra de riktigt viktiga refuseringarna där, däremot grovgallringar. MEN på D300 är det ändå lättare att göra denna gallring.
 
Senast ändrad:
Makten skrev:
Hur kan AF vara sämre än i D2X om det är samma modul som i D3? Skulle D3 också vara sämre än D2X menar ni?

D300 och D3 har ett sämre AF-system än D2X i en tydlig bemärkelse. D2X har 9 av 11 AF-punkter som är känsliga för både vertikala och horisontella linjer (korslagda).I det nya AF-systemet är bara de 15 i mitten av alla 51 punkterna korslagda. Detta innebär både i teori och i praktik att så fort man använder AF-punkter utanför de korslagda i mitten kommer AF-systemet att ha svårare att fokusera än D2X. I landsskapsläge klarar D300/D3 horisontella linjer bra men saknas sådana och enbart vertikala linjer finns kommer AF-systemet att gå bet när de yttre punkterna används. På motsvarande sätt missas fokus i porträttläge om vertikala linjer saknas.

Om någon har både en kamera i D2-serien och en D300/D3 kan detta lätt testas: Fotografera enbart vertikala respektive horisontella linjer i både landskaps- och porträttläge med båda kamera-/AF-systemstyperna med de yttre AF-punkterna. (Själv har jág sålt min D2X). Prova tex på ett stols- eller bordsben: D300/D3 klarar fokus med yttre fokuspunkterna bara i porträttläge och inte i landskapsläge. Fotograferas ett dörrhandtag är det tvärtom.

Efter gårdagens julfestsfotograferande är jag besviken på AF-systemet i D300. Väldigt ofta klarade kameran inte av att fokusera och när den gjorde det gick det alltför ofta långsamt. Upplevelsen var som att kameran hade en lång slutarfördröjning. Jag tryckte och tryckte. Ibland fick jag ingen bild alls och ibland kom den för sent pga fokusproblemen. Jag använde 21- och 51 punktsfokuslägena.

Det är för tidigt ännu att dra några slutsatser om AF-systemet i D300 men jag tror att jag i första hand kommer att använda de 15 korslagda AF-punkterna.
 
Undrar om det bara är endel kameror som är drabbade eller om felet finns på alla kameror.
Låter väldigt konstigt att det nya af-systemet skulle vara långsammare/sämre än det gamla..menar på D200 är väl inte alla fokuspunkter korslagda(?) så det vore ju väldigt konstigt om dom gjort så att D300ans yttre fokuspunkter skulle vara sämre än D200ans...borde ju vara minst lika bra.
Dom tester jag sett/läst så har det nya af-systemet fått mycket bra kritik..tex ephotozine...även användare på tex dpreview säger att det nya af-systemet är snabbare/bättre..så förhoppningsvis rör det sig om enstaka kameror som är drabbade eller användarfel/inställningar....vore ju tråkigt om det var ett konstruktionsfel.
 
Hej på er.

Nu har jag kört mer tester med min D300 och mina snabba motiv. AF funkar kalas bara man vet vad man gör.

Jag får högre bps med D300 än med D2X. Inte så konstigt kanske med tanke på att D300 har sex bps och D2X har "bara" fem men det är inte hela sanningen. Jag har alltid satt mina kameror till fokusprioritet. Slutaren skall alltså inte gå att lösa ut om inte gröna lampan är tänd. Långsammare AF system hinner inte med utan att bildfrekvensen minskar avsevärt. Med D2x fick jag ut runt 4-4,5 bps (med 100% skarpa bilder till följd) och med D300 når jag drygt fem under samma förutsättningar. Som vanligt får man stänga av så mycket intelligens som möjligt i kameran, dvs stäng av allt vad motivföljande heter. Jag använder 9 läget, lockUp avstängt och dynamisk AF påslaget men som sagt bara i 9 läget. Sätter jag på fler punkter så minskar frekvensen avsevärt. Observera att jag bara pratar om AF i bra ljus nu och under mina förutsättningar på crossbanan med blixtrande snabba motiv.

Det enda problem jag numera har är att vid några enstaka tillfällen får kameran för sig att motivet är i fokus trots att det inte är det. När det händer så är det oftast när objektivet står på närgränsen och bilden i sökaren är ordentligt suddig. Kameran försöker inte ens att vrida på fokusringen utan tar bara bild efter bild med helt suddiga bilder som följd.....
 
Mankan G skrev:
Hej på er.

Nu har jag kört mer tester med min D300 och mina snabba motiv. AF funkar kalas bara man vet vad man gör.

Jag får högre bps med D300 än med D2X. Inte så konstigt kanske med tanke på att D300 har sex bps och D2X har "bara" fem men det är inte hela sanningen. Jag har alltid satt mina kameror till fokusprioritet. Slutaren skall alltså inte gå att lösa ut om inte gröna lampan är tänd. Långsammare AF system hinner inte med utan att bildfrekvensen minskar avsevärt. Med D2x fick jag ut runt 4-4,5 bps (med 100% skarpa bilder till följd) och med D300 når jag drygt fem under samma förutsättningar. Som vanligt får man stänga av så mycket intelligens som möjligt i kameran, dvs stäng av allt vad motivföljande heter. Jag använder 9 läget, lockUp avstängt och dynamisk AF påslaget men som sagt bara i 9 läget. Sätter jag på fler punkter så minskar frekvensen avsevärt. Observera att jag bara pratar om AF i bra ljus nu och under mina förutsättningar på crossbanan med blixtrande snabba motiv.

Det enda problem jag numera har är att vid några enstaka tillfällen får kameran för sig att motivet är i fokus trots att det inte är det. När det händer så är det oftast när objektivet står på närgränsen och bilden i sökaren är ordentligt suddig. Kameran försöker inte ens att vrida på fokusringen utan tar bara bild efter bild med helt suddiga bilder som följd.....

Vore kul om du kunde testa D2X mot D300 enligt mitt inlägg ovan dvs fokusera med yttre AF-punkt på ett kontrastfattigt motiv för att se om det stämmer att de korslagda AF-punkterna i D2X ger bättre fokus.

Det kunde även vara intressant om du ville jämföra hur gruppfokus i D2X förhåller sig till 9-/21-punktsfokus i D300 ifråga om snabbhet och tillförlitlighet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.