Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
nonno skrev:
Jag har nummer 7 repsektive 8 hos Cyber och Scandinavian. Mycket talar för att jag väljer ett 3:e ställe att köpa kameran ifrån pga ett bättre pris och relativt snabb leverans även där - åtminstone som det ser ut just nu.
/Nonno
3-2... en till. Bara en enda till så blir den min!

nonno skrev:
Jag har nummer 7 repsektive 8 hos Cyber och Scandinavian. Mycket talar för att jag väljer ett 3:e ställe att köpa kameran ifrån pga ett bättre pris och relativt snabb leverans även där - åtminstone som det ser ut just nu.
/Nonno

Hoppa ur bara så där? Då är det ju bättre att jag tar din plats.. :) Jag fick hem ett par godingar till glas idag som bara längtar efter en kropp att gänga sig med. Det fungerar så dåligt med det jag har nu.. :)

Bilagor

• pentax_k10d_nikon_70-200vr.jpg
    pentax_k10d_nikon_70-200vr.jpg
    69.3 KB · Visningar: 805
jorgene skrev:
Hur menar du?

Hihi :)

Du har förmodligen inte läst mitt blogginlägg från fotomässan. Har man inte gjort det, så kan man naturligtvis tolka det lite som man vill.

När man testar saker som vill man inte gärna vara överpositiv, det blir lite konstigt och objektiviteten får sig en törn. Men de bilder jag tog på mässan, i den fö. extremt befolkade montern hos Nikon, uppvisar mycket god kantskärpa på D3.

http://www.fotosidan.se/blogs/jeppe/12921.htm

Således har jag inga betänkligheter över att den skulle prestera mindre bra på D300:an. Men det är en stor och tung sak den där.

Kamerans NR sätts in på ISO 800 på D300 och på ISO 2000 på D3. Det kan ge en fingervisning om hur brusnivåerna förhåller sig mellan kamerorna dvs 1 1/3 EV-steg. Å andra sidan om NR sätts på off går den ändå på från och med HI 0.3 på båda kamerorna vilket motsvarar ISO 4000 på D300 och ISO 8000 på D3 (1 EV-steg). Jag har fortfarande lite svårt att tro att det bara skulle skilja ett steg mellan kamerorna.

johan.morck skrev:
Låtersom ett trevligt initiativ, tjata lite extra :) Hur är sökaren jämfört med D200? Någon större skillnad? Hur mycket bättre anser du AF vara och på vilket sätt?

Tjatet funkade. Nu finns fyra råfiler på Kamera & Bilds webbplats, två från D300 och två jämförande från D200.

Storleksmässigt är sökarbilderna identiska. Vid en direkt jämförelse (en kamera till vardera ögat samtidigt) upplever jag att D300:ans sökare som aningens, aningens ljusare och möjligen ett gnutta skarpare, men det handlar om väldigt små skillnader. Knappt värt att nämna.

gors skrev:
Tjatet funkade. Nu finns fyra råfiler på Kamera & Bilds webbplats, två från D300 och två jämförande från D200.

Storleksmässigt är sökarbilderna identiska. Vid en direkt jämförelse (en kamera till vardera ögat samtidigt) upplever jag att D300:ans sökare som aningens, aningens ljusare och möjligen ett gnutta skarpare, men det handlar om väldigt små skillnader. Knappt värt att nämna.
Skillnaden du upplever kanske kan ha att göra med små differenser i dina ögon och kanske inte i sökarna?

Senast ändrad:
nonno skrev:
Skillnaden du upplever kanske kan ha att göra med små differenser i dina ögon och kanske inte i sökarna?

Nja. För att försöka utesluta den möjligheten byter man öga och gör om jämförelsen ett par gånger. Men det är som sagt väldigt små skillnader det rör sig om. Och det är inte uppmätt, bara ett subjektivt intryck.

Jeppe skrev:
Jag fick låna en D3:a i några minuter och dra av lite bilder med både 14-24 och 24-70.. och håller inte alls med Andreas. De är sjukt bra. Den nya nano-coatingen verkar göra underverk för motljusegenskaperna.

Jag kastar in handduken och säger att testresultaten ser ju FANTASTISKT bra ut.

Meeen att dom inte kunde göra en 17-70. >:/ Hur stor skillnad är det på 17mm och 24mm på vida sidan? Kan någon vänlig själ slänga upp lite testbilder?

Försöker förbereda mig innan jag får kameran och tjuvtittar lite i manualen och nikondigitutor.

Har fått en fråga angående AF. I manualen står det att för Dynamic-area AF och Single-servo AF gäller att man själv väljer AF-punkten och kameran använder enbart denna punkt. Men det blir ju detsamma som Single-point AF då! Det känns att man kan lämna kameran på Dynamic-area AF och byta mellan Single- och Continuous-servo vid behov. Blir inte Single-point AF överflödig då?

Min andra fråga handlar om 51-punkters Dynamic-area AF. Blir den inte överflödig när det också finns "51-punkter 3D tracking"-läget? Och gör det inte samma sak som Auto-area AF? Skillnaden är som jag ser det att i det sistnämnda visas inte AF-punkterna i sökaren (vilket diskvalificerar läget för seriöst bruk).

Jag vet att det är väldigt få (om någon) som har kameran just nu men jag tänkte om det finns något liknande system i andra Nikons pro modeller och man känner igen vissa finesser.

*edit* Nu ser jag att Göran är här. Han kan möjligtvis svara.

Det som slår mig är dels vilken skillnad det är mellan Lightroom och NX (har dock bara ViewNX).

Det enda jag gjort är att tagit bort skärpniongen i NX samt LR.

Först Lightroom:

Bilagor

• d300-3200_lr.jpg
    d300-3200_lr.jpg
    66.4 KB · Visningar: 1,056
johan.morck skrev:
Det som slår mig är dels vilken skillnad det är mellan Lightroom och NX (har dock bara ViewNX).
Alla konverterare gör jobbet olika med standardinställningar. Däremot tror jag säker att det går att uppnå väldigt lika resultat med lite trixande.

Det vi ser i dina exempel är att brusreduceringen är mer aggressiv i View NX (inte undra, det är ju ett amatörverktyg!). Det går inte att ändra det i programmet. Ladda ner Capture då kan du göra en mer rättvis jämförelse.

Mankan G skrev:
Måste säga att det är ett konstigt sätt att uppgradera en programvara. Jag hade således samma problem som du med att hitta 1,3:an tills jag tog en rövare och installerade den nya (prov) versionen äver den gamla. Du får alltså ladda hem provversionen av 1,3:an och installera den över din gamla 1,2:a. Det finns alltså ingen uppdatering.

All data följer med, både datat om bilder och nycklarna för att aktivera programmet.

Jag lyckades faktiskt hitta en uppdatering till slut. Kopierade länken till 1.2 uppdateringen och ändrade 2:an till en 3:a.

Nu verkar de dock fixat det.
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3810

Om man begränsar sig till NX, förminskar D300:ans bild till samma storlek sp, D200, tar bort uppskärpningen och låter allt annat vara som grundinställningarna ser vad som sagts tidigare, att D300 har bättre brus och mer detaljer... vilket kanske inte kommer som en överraskning :)

Här D200:

Bilagor

• d200-320_crop.jpg
    d200-320_crop.jpg
    71 KB · Visningar: 1,023
johan.morck skrev:
Den bild som nu finns på Kamera & Bilds sida, signerad Göran S, tagen i ISO3200, tycker jag säger en hel del. Det går helt enkelt att göra DX-kameror med bra brusnivåer. Är lite överraskad att jag själv blir så fachinerad, jag som inte brukar vara särskilt känslig mot brus :)

Länk till K&B samt bilden: http://www.kamerabild.se/ArticlePages/200711/20/20071120115119_ADF067/20071120115119_ADF067.dbp.asp

Jag är inte helt övertygad om att D300 är märkbart bättre än D40X på ISO 3200. Framtida tester lär ge besked om skillnaden är större än kanske 0,3-0,5 steg och hur mycket mer faktisk upplösning vi får med D300 jämfört med nuvarande 10 MP-DSLR.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar